Význam obchodných reťazcov rastie

Obchodné reťazce so svojou predajnou sieťou majú výrazný vplyv na život vo veľkých mestách až po tie najmenšie.
Supermarkety k sebe priťahujú množstvo ďalších aktivít vrátane poštových služieb či balíkoboxov a expresných služieb až po rýchle občerstvenie, reštauračné služby a zábavu. Supermarkety majú zásadný vplyv aj na elektromobilitu, ktorá bude len a len rásť. V súčasnosti sú už dobíjacie stanice súčasťou mnohých obchodných reťazcov, čo prináša obojstranný benefit. Priláka to zákazníkov s elektromobilmi, ktorí si nielen nakúpia, no v rovnakom čase i pohodlne dobijú elektrinou svoje auto, a zároveň ide o ďalšiu službu, ktorou reťazce supermarketov pritiahnu klientov k pravidelným návštevám. COOP Jednota má 12 dobíjacích staníc a v tomto roku plánuje postaviť ďalších 40. Tesco má 8 nabíjacích staníc a ďalších 7 je vo výstavbe. Kaufland plánuje rozšíriť počet dobíjacích staníc pri každom svojom supermarkete. Obchodné reťazce dokážu prilákať klientov aj dobrými cenami na svojich čerpacích staniciach, ktoré sa nachádzajú priamo na parkoviskách supermarketov, ako to robí napríklad Tesco či Metro. Aj na Slovensku sa obchodné reťazce začínajú zelenať. Najviac predajní vybavených fotovoltikou má COOP Jednota. Kaufland otvoril v Nitre svoju druhú predajňu s fotovoltikou na streche. Tá prvá sa nachádza v bratislavských Boroch. Časť predajní je vybavená aj rekuperačnou technológiou, ktorá umožňuje využívať odpadové teplo z chladiarenských zariadení na vykurovanie. V rámci zelenej stratégie vytvárajú obchodné reťazce tlak aj na dodávateľov prepravných služieb v oblasti distribúcie potravín. Vyžadujú najmodernejšiu dopravnú techniku s najnižšími možnými emisiami.
Kto je kto
Najväčším počtom predajní (supermarket, hypermarket, diskont) u nás disponuje COOP Jednota (2291), FRESH (800), Milk-Agro (188), Tesco (170), Lidl (150), BILLA (162), TERNO (155), Kaufland (59), Delia (28) a Metro Cash & Carry (6). Reťazce so slovenským pôvodom tvoria iba 20 % obratu v oblasti maloobchodného predaja potravín. Zvyšných 80 % patrí pod nadnárodné korporácie, ktoré poskytujú potraviny, drogériu, kozmetiku či iné druhy tovaru aj v mnohých ďalších krajinách. Zahraničné reťazce museli všetko od skladov cez predajne až po dôveru spotrebiteľa budovať od úplných základov.
Pri tom, ako si obchodné reťazce Lidl a Kaufland vzájomne konkurujú, by si len málokto myslel, že obe značky patria pod jednu spoločnosť. Konkrétne ide o Schwarz Gruppe, pôvodom z Nemecka, ktorá bola založená v roku 1930 a spravuje iba tieto dva reťazce. Aj napriek tomu však dosahuje takmer dvojnásobné tržby. Kaufland na slovenský trh vstúpil v roku 2000 a dnes má aktívnych 59 predajní. Na druhej strane Lidl, ktorý svoju prvú prevádzku na našom území otváral až o 4 roky neskôr, stihol do dnešného dňa vybudovať sieť so 150 predajňami.
Predajne potravín a rôzneho doplnkového tovaru Tesco patria pod britskú verejnú akciovú spoločnosť Tesco PLC. Medzi jej dcérskymi spoločnosťami nájdete okrem maloobchodných predajní potravín aj čerpacie stanice, banku či mobilného operátora. Spoločnosť bola založená v roku 1919 v Spojenom kráľovstve v podobe malého trhového stánku v Londýne. Za jej vznikom stál židovský obchodník Jack Cohen, syn prisťahovalcov z Poľska. Expanzia spoločnosti Tesco na slovenský trh sa uskutočnila v roku 1996 a dnes má na našom území 170 predajní.
Názov obchodného reťazca BILLA je skratkou nemeckého slovného spojenia „billiger Laden,“ teda lacný obchod. História značky BILLA siaha do roku 1953, keď Viedenčan Karl Wlaschek otvoril svoju prvú predajňu. U nás bola prvá predajňa BILLA otvorená v roku 1993. V roku 1996 spoločnosť BILLA odkúpila nemecká skupina REWE Group. Ide o organizáciu spravujúcu 10 značiek potravinových reťazcov, na našom území však pôsobí iba prostredníctvom značky BILLA. Aktuálne je na Slovensku otvorených 162 BILLA predajní.
Takmer 2300 predajní naprieč celým Slovenskom má COOP Jednota, ktorá je členom združenia 26 regionálne orientovaných spotrebných družstiev (Euro COOP). Z hľadiska počtu prevádzok patrí COOP Jednota na vrchol rebríčka potravinových reťazcov na Slovensku. Nie je to až také prekvapivé, pretože zároveň ide aj o najstaršiu sieť predajní na našom území. História značky COOP Jednota siaha až do roku 1845. Ide o tradičný slovenský maloobchod, ktorý v dnešnej dobe poskytuje základné potraviny. Prevádzky sa delia do troch kategórií: potraviny – malé predajne s cieľom priblížiť sa všetkým spotrebiteľom, najčastejšie na vidieku; supermarkety – nájdete ich vo väčších obciach, tvoria viac ako 50 % obratu COOP Jednota; a tempo supermarkety – poskytujú široké spektrum tovaru, patrí sem iba20 predajní tohto reťazca.
FRESH je obchodná aliancia združujúca maloobchodné predajne potravín na Slovensku a obchodná značka reťazca supermarketov pôsobiacich na území Slovenska. Zakladateľom a vlastníkom je Miroslav Labaš. S centrálou v Košiciach združuje 800 predajní po celom Slovensku.
CBA je obchodná značka reťazca maďarských supermarketov, ktorá pôsobila aj u nás. Po krachu v roku 2019 sa obchodný reťazec premenoval na Potraviny Kačka a koncom roku 2021 kúpila maloobchodnú sieť potravín CBA spoločnosť TERNO real estate. Do reťazca TERNO tak pribudlo 12 nových obchodov, spoločnosť celkovo disponuje155 predajňami TERNO, Moja Samoška a Kraj.
Z hľadiska obratu je najsilnejší Lidl, po ňom sa o druhú pozíciu bijú Kaufland (ktorý silnie) a Tesco (ktoré slabne), silnými hráčmi sú aj COOP Jednota a BILLA, ďalšie reťazce už majú podstatne nižší ročný obrat. Celkové tržby najväčších hráčov v maloobchode vlani presiahli 6,5 miliardy eur. Tieto reťazce si vybudovali aj vlastné sklady a distribučné centrá, ktoré tiež vplývajú na tržby a efektivitu i rozsah ponúkaného sortimentu potravín.

AS

Zdroj: [09.03.2023; TRANSPORT a LOGISTIKA; Téma; s. 49; AS]