Význam obchodných reťazcov rastie

Obchodné reťazce so svojou predajnou sieťou majú výrazný vplyv na život vo veľkých mestách až po tie najmenšie.
Supermarkety k sebe priťahujú množstvo ďalších aktivít
vrátane poštových služieb či balíkoboxov a expresných služieb až po rýchle
občerstvenie, reštauračné služby a zábavu. Supermarkety majú zásadný vplyv aj
na elektromobilitu, ktorá bude len a len rásť. V súčasnosti sú už dobíjacie
stanice súčasťou mnohých obchodných reťazcov, čo prináša obojstranný benefit.
Priláka to zákazníkov s elektromobilmi, ktorí si nielen nakúpia, no v rovnakom
čase i pohodlne dobijú elektrinou svoje auto, a zároveň ide o ďalšiu službu,
ktorou reťazce supermarketov pritiahnu klientov k pravidelným návštevám. COOP
Jednota má 12 dobíjacích staníc a v tomto roku plánuje postaviť ďalších 40.
Tesco má 8 nabíjacích staníc a ďalších 7 je vo výstavbe. Kaufland plánuje
rozšíriť počet dobíjacích staníc pri každom svojom supermarkete. Obchodné
reťazce dokážu prilákať klientov aj dobrými cenami na svojich čerpacích staniciach,
ktoré sa nachádzajú priamo na parkoviskách supermarketov, ako to robí napríklad
Tesco či Metro. Aj na Slovensku sa obchodné reťazce začínajú zelenať. Najviac
predajní vybavených fotovoltikou má COOP Jednota. Kaufland otvoril v Nitre
svoju druhú predajňu s fotovoltikou na streche. Tá prvá sa nachádza v
bratislavských Boroch. Časť predajní je vybavená aj rekuperačnou technológiou,
ktorá umožňuje využívať odpadové teplo z chladiarenských zariadení na
vykurovanie. V rámci zelenej stratégie vytvárajú obchodné reťazce tlak aj na
dodávateľov prepravných služieb v oblasti distribúcie potravín. Vyžadujú
najmodernejšiu dopravnú techniku s najnižšími možnými emisiami.
Kto je kto
Najväčším počtom predajní (supermarket, hypermarket,
diskont) u nás disponuje COOP Jednota (2291), FRESH (800), Milk-Agro (188),
Tesco (170), Lidl (150), BILLA (162), TERNO (155), Kaufland (59), Delia (28) a
Metro Cash & Carry (6). Reťazce so slovenským pôvodom tvoria iba 20 % obratu v oblasti maloobchodného
predaja potravín. Zvyšných 80 % patrí pod nadnárodné korporácie, ktoré
poskytujú potraviny, drogériu, kozmetiku či iné druhy tovaru aj v mnohých
ďalších krajinách. Zahraničné reťazce museli všetko od skladov cez predajne až
po dôveru spotrebiteľa budovať od úplných základov.
Pri tom, ako si obchodné reťazce Lidl a Kaufland
vzájomne konkurujú, by si len málokto myslel, že obe značky patria pod jednu
spoločnosť. Konkrétne ide o Schwarz Gruppe, pôvodom z Nemecka, ktorá bola
založená v roku 1930 a spravuje iba tieto dva reťazce. Aj napriek tomu však
dosahuje takmer dvojnásobné tržby. Kaufland na slovenský trh vstúpil v roku
2000 a dnes má aktívnych 59 predajní. Na druhej strane Lidl, ktorý svoju prvú
prevádzku na našom území otváral až o 4 roky neskôr, stihol do dnešného dňa
vybudovať sieť so 150 predajňami.
Predajne potravín a rôzneho doplnkového tovaru Tesco
patria pod britskú verejnú akciovú spoločnosť Tesco PLC. Medzi jej dcérskymi
spoločnosťami nájdete okrem maloobchodných predajní potravín aj čerpacie stanice,
banku či mobilného operátora. Spoločnosť bola založená v roku 1919 v Spojenom
kráľovstve v podobe malého trhového stánku v Londýne. Za jej vznikom stál
židovský obchodník Jack Cohen, syn prisťahovalcov z Poľska. Expanzia
spoločnosti Tesco na slovenský trh sa uskutočnila v roku 1996 a dnes má na
našom území 170 predajní.
Názov obchodného reťazca BILLA je skratkou nemeckého
slovného spojenia „billiger Laden,“ teda lacný obchod. História značky BILLA
siaha do roku 1953, keď Viedenčan Karl Wlaschek otvoril svoju prvú predajňu. U
nás bola prvá predajňa BILLA otvorená v roku 1993. V roku 1996 spoločnosť BILLA
odkúpila nemecká skupina REWE Group. Ide o organizáciu spravujúcu 10 značiek
potravinových reťazcov, na našom území však pôsobí iba prostredníctvom značky
BILLA. Aktuálne je na Slovensku otvorených 162 BILLA predajní.
Takmer 2300 predajní naprieč celým Slovenskom má COOP
Jednota, ktorá je členom združenia 26 regionálne orientovaných spotrebných
družstiev (Euro COOP). Z hľadiska počtu prevádzok patrí COOP Jednota na vrchol
rebríčka potravinových
reťazcov na Slovensku.
Nie je to až také prekvapivé, pretože zároveň ide aj o najstaršiu sieť predajní
na našom území. História značky COOP Jednota siaha až do roku 1845. Ide o
tradičný slovenský
maloobchod, ktorý v dnešnej dobe poskytuje základné potraviny. Prevádzky sa delia do troch kategórií:
potraviny – malé predajne s cieľom priblížiť sa všetkým spotrebiteľom,
najčastejšie na vidieku; supermarkety – nájdete ich vo väčších obciach, tvoria
viac ako 50 % obratu COOP Jednota; a tempo supermarkety – poskytujú široké
spektrum tovaru, patrí sem iba20 predajní tohto reťazca.
FRESH je obchodná aliancia združujúca maloobchodné
predajne potravín na Slovensku a obchodná značka
reťazca supermarketov pôsobiacich na území Slovenska. Zakladateľom a vlastníkom
je Miroslav Labaš. S centrálou v Košiciach združuje 800 predajní po celom
Slovensku.
CBA je obchodná značka reťazca maďarských
supermarketov, ktorá pôsobila aj u nás. Po krachu v roku 2019 sa obchodný
reťazec premenoval na Potraviny Kačka a koncom roku 2021 kúpila maloobchodnú
sieť potravín CBA spoločnosť TERNO real estate. Do reťazca TERNO tak pribudlo
12 nových obchodov, spoločnosť celkovo disponuje155 predajňami TERNO, Moja
Samoška a Kraj.
Z hľadiska obratu je najsilnejší Lidl, po ňom sa o
druhú pozíciu bijú Kaufland (ktorý silnie) a Tesco (ktoré slabne), silnými hráčmi sú aj COOP Jednota a BILLA, ďalšie reťazce už majú podstatne nižší ročný
obrat. Celkové tržby najväčších hráčov v maloobchode vlani presiahli 6,5
miliardy eur. Tieto reťazce si vybudovali aj vlastné sklady a distribučné
centrá, ktoré tiež vplývajú na tržby a efektivitu i rozsah ponúkaného
sortimentu potravín.
AS
Zdroj: [09.03.2023; TRANSPORT a LOGISTIKA; Téma; s. 49; AS]