Výrobky sa zmenšujú, cena ostáva

Za rovnakú cenu nakupujeme menej. Niektoré potraviny v obchodoch sa zmenšujú. Ich výrobcovia aj obchodníci priznávajú, že v čase vysokej inflácie chcú ušetriť.
Viliam Stankay, moderátor: „Za rovnakú cenu nakupujeme
menej. Niektoré potraviny v obchodoch sa zmenšujú. Ich výrobcovia aj obchodníci
priznávajú, že v čase vysokej inflácie chcú ušetriť.“
Barbora Šišoláková, redaktorka: „Na prvý pohľad rovnaký
syr, no v skutočnosti 11-gramový rozdiel. Pre niektorých výrobcov je
výhodnejšie tovar zmenšiť, ako mu dvihnúť cenu. Pozorní zákazníci si všimnú aj
niekoľkogramové rozdiely.“
Zákazník: „Napríklad pri masle, že už nie je 250, ale 200.
Tak aj pri čokoláde že nie je 100, už je len 80 alebo 90.“
Zákazníčka: „Aj na rožkoch gramáž je znížená, cena
akože proste stála.“
Zákazník: „Pri chlebe tuším.“
Barbora Šišoláková: „Ste si všimli, že je menší?“
Zákazník: „No, je menší.“
Zákazník: „Normálny taktický ťah výrobcov. Zdražujú sa
suroviny, idú hore energie, čo s tým spravíte?“
Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory: „Áno, musíme potvrdiť, že aj
toto je súčasť doby, ktorú momentálne žijeme, ale v každom prípade musíme
povedať, že táto zmena vychádza z požiadaviek samotného obchodu.“
Barbora Šišoláková: „Predavačky v tomto obchode si pri
dokladaní tovaru všímajú najmä menšie veľkosti cukríkov. Potravinári zase
hovoria, že najčastejšie znižujú gramáže mliečnych výrobkov.“
Pavol Konštiak,
viceprezident Zväzu obchodu
SR: „Je to bežná praktika, že pri drahších výrobkoch sa zmenšuje objem. Zoberte
si, kaviár sa predáva 30 – 50-gramový, lebo keby sa predával 100-gramový, tak
ho nikto nekúpi. Samozrejme, možno kaviár nie je tá vhodná položka, ale maslo.“
Barbora Šišoláková: „Zároveň ide o dlhodobý trend,
ktorý si vraj pýtajú aj isté skupiny zákazníkov.“
Pavol Konštiak:
„Máme viacej takzvaných singlov. Čiže ľudí, ktorí bývajú a žijú sami. A pre
nich práve potrebujeme také balenie, ktoré vyhovuje jednému, maximálne dvom
ľuďom.“
Barbora Šišoláková: „Ušetriť na potravine sa dá rôzne,
nie iba nižšou gramážou. Napríklad pri niektorých jogurtoch si môžete všimnúť,
že sú redšie a rovnako to platí o zubnej paste. Odborníci na potraviny
pripomínajú, že nejde o žiadnu nekalú praktiku výrobcov či obchodníkov, ale o
bežnú predajnú stratégiu. Zákazníkom odporúčajú, aby boli všímaví.“
Zdroj: [10.12.2022; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; Barbora Šišoláková / Viliam Stankay]