Stropované sú aj privátne značky

Protiinflačnú garanciu zaviedli na Slovensku veľké obchodné reťazce inšpirované Francúzskom, čím reagovali na rast cien dobrovoľne.
Inflácia potravín je vysoká, hoci regulované ceny energií medziročný rast spomalili. Marcová presiahla 29 percent, tak ako vlani v decembri. Celková inflácia na Slovensku meraná indexom spotrebiteľských cien (CPI) klesla až v marci tohto roka pod 15 percent, nad nimi sa držala celé štyri mesiace.
Krok proti rastu cien
Protiinflačnú garanciu zaviedli obchodníci inšpirovaní Francúzskom a reagovali dobrovoľne. „Každý sám určil od 30 do 100 druhov potravín, pri ktorých garantuje rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo ide o štyristo jedinečných položiek. Potraviny sú v pulte označené rovnakým logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade,“ vysvetlil Samuel Vlčan, poverený minister. K aktivite prispelo aj hodnotenie Deklarácie o prejave dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability so zástupcami Slovenskej aliancie moderného obchodu a Zväzom obchodu SR, vraví agrorezort. Na jej základe od marca 2022 analyzuje mesačne spotrebiteľské a odbytové ceny 13 základných potravín.
Iné potraviny nezdraželi
Filip Kasana, viceprezident Zväzu obchodu SR, nepredpokladá, že dôsledkom bude zdraženie iných potravín, ani sa to v praxi neprejavuje. Pri cenotvorbe za kľúčové označil odbytové ceny dodávateľov ako výsledok obchodných rokovaní, preto si obchodníci chcú s nimi aj v režime protiinflačnej garancie udržať korektné vzťahy. Marek Koštrna, marketingový manažér spoločnosti TERNO real estate, spresnil, že ceny 40 produktov, tak ako ich nastavili, sú maximálne na dohodnuté obdobie, a to aj na úkor marže. Rovnaké majú aj predajne Kraj. Privátne značky Terka a Z nášho kraja umiestnili na trh predvlani. Dopyt po nich rastie a v rámci protiinflačnej garancie zastropovali ceny dvoch takýchto produktov.
Privátne značky v kurze
„Zastropovaných 63 produktov sme vyberali veľmi zodpovedne, aby obsiahli celý tovarový strom,“ približuje Martin Kozák, výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš. Hovorí, že v súvislosti s protiinflačnou garanciou im vznikli dodatočné náklady napríklad na označenie predajní, zmenu cenoviek či personálne zabezpečenie, ale nepremietli ich do cien pre zákazníkov. K položkám s garantovanou cenou zahrnuli aj pečivo dopekané v predajniach, hoci cena pekárskych výrobkov neustále rastie. Garantované ceny má 12 výrobkov privátnych značiek. Niektoré privátne produkty patria vo svojich kategóriách medzi najpredávanejšie. „Vo svojich maloobchodných predajniach FRESH Plus, ale aj vo franšízovej sieti evidujeme takmer štyridsaťpercentný nárast predaja privátnych značiek. Máme vyše 580 privátnych produktov a len za rok 2022 sme do portfólia pridali 100 nových od domácich a zahraničných dodávateľov.“ V aliancii CBA sa počet zastropovaných potravín pohybuje od 34 po 60 položiek, podľa jednotlivých obchodných spoločností. Týkalo sa to aj tovarov vlastnej značky, ktorých majú stovky. Ročne k nim pribúdajú desiatky nových, zohľadňujúce trendy v zdravej výžive a spotrebiteľské preferencie, a dochádza aj k obmene podľa úspešnosti. „Na Slovensku tak ako aj v okolitých štátoch v poslednom období sledujeme ich zvýšený predaj a stúpa aj objem predaja potravín v akciách. Spotrebitelia sa snažia nakúpiť čo najvýhodnejšie a posudzujú vzájomnú reláciu ceny aj kvality výrobku,“ vysvetľuje František Ťapuš, podpredseda predstavenstva spoločnosti CBA SK.
Vedú slovenské výrobky
COOP Jednota zastropovala 50 položiek a z nich sú tri štvrtiny privátne výrobky. „Pri výbere sme zohľadnili okrem iného slovenský pôvod, pričom až 85 percent produktov našich vlastných značiek pochádza od slovenských dodávateľov,“ konkretizuje Jana Kuklová, hovorkyňa spoločnosti COOP Jednota Slovensko. Dopĺňa, že predaj mal v maloobchodnej sieti rastúci trend už počas minulého roka. Dvojciferná inflácia ho prirodzene posilnila a v januári 2023 dosiahli produkty vlastných značiek podiel na celkovom predaji viac ako 20 percent. „Napriek širokému sortimentu, ktorý tvorí 748 výrobkov, v rámci portfólia neustále intenzívne a systematicky pracujeme na zaraďovaní nových produktov rozdelených do kategórií a hniezd, reprezentujúcich systém COOP Jednota,“ približuje Kuklová.
Zbierajú ocenenia
„Zníženie ceny sa týka vyše sto obľúbených produktov bežnej spotreby zo sortimentu čerstvých a trvanlivých potravín,“ uviedla Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovenská republika. Medzi nimi je desiatka produktov privátnej značky K-Classic, ktorá bola vlani ocenená ako najdôveryhodnejšia už šiesty raz. „Dôvera zákazníkov v naše privátne značky je dlhodobo vysoká a očakávame, že ich obľuba bude aj naďalej rásť. Kvalitou sú porovnateľné a často aj prevyšujú iné značkové produkty, a zároveň dokážu byť dlhodobo cenovo výhodné,“ hovorí Vargová. Podotýka, že čoraz obľúbenejšie sú tiež špeciálne privátne značky. Kaufland zastropoval aj cenu čerstvého polotučného mlieka K-Z lásky k tradícii a v tomto portfóliu má len slovenské produkty vyrobené zo slovenských surovín.
Lokálni dodávatelia
Reťazec Tesco vo zverejnenom zozname zastropoval ceny viac ako 60 položiek, spolovice privátnych. Ich privátne produkty majú dlhodobo výhodnejšiu cenu v porovnaní s podobnými značkovými aj z dôvodu úspory nákladov na marketing či na obaly. „Vieme tak zároveň podporiť lokálnych dodávateľov, ktorí môžu preraziť aj na ďalšie trhy a majú garantované odbery veľkých množstiev výrobkov,“ približuje detailne výhody Mária Zerzanová, PR manažérka spoločnosti TESCO STORES SR. Pri privátnych značkách má reťazec väčšiu kontrolu nad chuťou, kvalitou, výrobou aj vplyvom na životné prostredie a navyše v nich ponúka produkty pre ľudí so špeciálnymi výživovými potrebami. Vlani zaviedli aj zvýhodnené nákupy s vernostným programom Clubcard s výraznými zľavami a tiež Garanciu nízkych cien, takže týždenne porovnávajú stovky produktov dennej spotreby, aby sa uistili, že zákazník ich nakúpi najvýhodnejšie.

Zdroj: [09.05.2023; Hospodárske noviny; KVALITNÉ POTRAVINY; s. 17; katarína Šebejová]