Ste pripravení na zálohovanie?

Zálohovanie jednorazových obalov sa postupne stáva realitou. Inštalácie zálohomatov, testovanie, prvé marketingové kampane na podporu zálohovania aj dôkladné prípravy na strane obchodníkov sú v plnom prúde. 

Zálohovanie jednorazových obalov sa postupne stáva realitou. Inštalácie zálohomatov, testovanie, prvé marketingové kampane na podporu zálohovania aj dôkladné prípravy na strane obchodníkov sú v plnom prúde. Redakcia RETAIL magazin.sk mala možnosť nahliadnúť za brány jedného z kľúčových hráčov – výrobcov recyklačných automatov PET fliaš a plechoviek, do spoločnosti TOMRA Collection Slovakia.
Je všeobecne známe, že sa recykluje približne polovica zakúpených plastových fliaš. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo prípravy systému zálohovania výrazne zintenzívnili. Mení sa však aj spotrebiteľ, dbá na zodpovednejšie využívanie plastov a záleží mu na životnom prostredí. Tlak na zmenu prichádza aj zo strany nápojového priemyslu.
K zálohovaniu, recyklácii a podpore cirkulárnej ekonomiky nás v neposlednom rade vedú aj ciele nastavené zo strany EÚ, ktoré sme sa zaviazali plniť. Podľa Zákona o zálohovaní jednorazových obalov je cieľom Slovenska od roku 2025 vyzbierať minimálne 90% jednorazových nápojov od obalov. Zálohový systém je efektívnou cestou, ako tento cieľ naplniť. Ukazujú to aj príklady krajín, kde zálohovanie funguje už niekoľko rokov.
Absolútnou jednotkou je v tejto oblasti Nemecko, kde sa darí vyzbierať až 98 % PET fliaš a plechoviek. Viac ako 90%-tný podiel zberu dosahuje v súčasnosti Holandsko a veľmi dobrý výsledok vykazuje aj Nórsko, Fínsko či Lotýšsko, ktoré so zálohovaním jednorazových obalov začalo pomerne nedávno. Na konci druhého roka od zavedenia systému zálohovania sa táto pobaltská krajina môžu pochváliť číslom 92 %. Pred zavedením systému tu pritom dosahovala miera zálohovania len 34 %.
Piliere pre efektívny systém
50 rokov skúseností v 40 krajinách sveta, až 80 000 recyklomatov v približne 50 000 predajniach. TOMRA ponúka širokú škálu systémov pre všetkých predajcov od malých potravín až po tie najväčšie supermarkety. Tím jednej z jej divízií - TOMRA Collection definoval štyri základné princípy, ktoré sú predpokladom pre vysoko efektívny zálohový systém.Prvým je výkon. Len vtedy bude mať zálohovanie dostatočný efekt, pokiaľ budeme schopní vyzbierať čo najväčšie množstvo nápojových obalov. Dôležité je preto mať na trhu čo najviac zálohomatov.
Druhým pilierom je pohodlie. Systém zberu obalov musí byť v prvom rade funkčný, s jednoduchou obsluhou, spravodlivý a prístupný, aby zákazník nestál dlho v rade, ale mať možnosť komfortného odovzdania.
Nasleduje zodpovednosť výrobcov. Predpokladá, že výrobcovia, ktorí systém financujú, opätovne investujú do systému aj tie peniaze, ktoré sa nepodarí vyzbierať zo záloh.
V neposlednom rade je to integrita systému, čiže bezproblémová komunikácia medzi výrobcom zálohomatov, obchodníkom a správcom systému. Dôvera je zabudovaná do procesov systému prostredníctvom transparentného riadenia, zúčtovacieho strediska založeného na údajoch a spoľahlivej technológii výkupu.
„Často hovorím zákazníkom, že si už nebudú kupovať obal, ale samotný nápoj. Obal si za 15 centov len prenajmú,“ hovorí Juraj Otta, obchodný riaditeľ spoločnosti TOMRA Collection Slovakia.
„Obrovskou výhodou, keď sa obal vráti cez zálohový systém späť je, že s veľkou pravdepodobnosťou nebude poškodený a bude sa s ním dať znovu pracovať. Z fľaše sa tak opäť jednoducho vyrobí fľaša, z plechovky plechovka. Ide o čistú slučku recyklácie,“ vysvetľuje benefity systému J. Otta. „Ak plastové fľaše vylovíte z mora, resp. ich vyzbierate v rámci čistenia lesa či potoka, plasty sa síce dajú zrecyklovať, no z fľaše už druhú fľašu nevyrobíte. V tomto prípade ide o tzv. recyklačný downsizing,“ dodáva.
Čo treba vysvetliť zákazníkom?
Pri doterajšom zbere PET fliaš a plechoviek boli zákazníci zvyknutí nápojové obaly stlačiť. Robili to s úmyslom šetriť priestor v odpadovej nádobe. Odteraz bude dôležité, aby sa obaly vracali do systému neporušené, nestlačené a nijako nezdeformované, aj spolu s viečkom. „V tejto záležitosti intenzívne komunikujeme s obchodníkmi. Zákazník musí byť včas správne inštruovaný, inak mu zálohomat obal nevezme,“ vysvetľuje J. Otta. „Naše stroje sú vďaka prepracovanej technológii schopné nasnímať EAN kód a bar kód, pričom identifikujú aj samotný tvar fľaše. Obchodník zároveň musí byť chránený pred neoprávnenou výplatou záloh. Ak by napríklad spotrebiteľ chcel vrátiť fľašu z Poľska, ktorá nie je súčasťou slovenského zálohového systému, automat mu ju nesmie vziať a ani vyplatiť za ňu záloh.“
Rovnako je dôležité vedieť, na ktoré obaly sa nový zálohový systém vzťahuje. Musia byť označené symbolom „Z“. Staré obaly nebudú súčasťou systému. „Približne tri až štyri mesiace potrvá, kým sa trh „vyčistí“ a zostanú už len nové obaly s označením Z a novým EAN kódom. Výrobcovia môžu uvádzať staré obaly na trh do konca januára 2022 a obchodníci ich môžu predávať do konca júna 2022. Keď si však zákazník kúpi nápoj v starom obale, nezaplatí zaň záloh ani ho cez zálohový systém nemôže vrátiť späť,“ dodáva J. Otta.
Slováci sú zálohovaniu naklonení
Podľa prieskumu Slovenskej agentúry pre životné prostredie je až 86 % oslovených Slovákov naklonených zavedeniu zálohového systému a podporuje zavedenie príslušnej legislatívy. Je to silná podpora zo strany verejnosti a tiež jeden z dôvodov, prečo o umiestenie automatov na zálohovanie jednorazových obalov prejavujú záujem aj menší obchodníci. Uvedomujú si totiž, že je to obrovská príležitosť. Ak totiž zákazníci získajú za PET fľaše a plechovky depozit, uprednostnia nákupy tam, kde obal môžu vrátiť a následne získaný depozit minúť. Vo Švédsku napríklad zavedenie zálohového systému viedlo k prechodu na týždenné nákupy, ktoré sú zároveň spájané s vrátením zálohovaných obalov. Približne polovica Švédov obaly počas týždňa zbiera a následne ich raz týždenne odvezie do predajne, kde zároveň uskutočnia veľký rodinný nákup. Až 49 % švédskych zákazníkov takto navýšilo svoje nákupné košíky. V Nórsku si zasa zákazníci vyberajú miesto nákupu aj na základe kvality služieb pri zálohovaní. Podstatná pre Nórov je najmä čistota tohto miesta, rýchlo a bezproblémovo fungujúce zálohomaty a tiež nevytváranie zástupov čakajúcich.
Obchodník má zároveň vďaka tomuto systému príležitosť ukázať svojim zákazníkom, že mu záleží na rovnakých veciach ako im.
Proces výberu zariadenia
Ako prebieha inštalácia týchto zariadení? Na začiatku je potrebné osobné stretnutie, prípadne online konzultácia. „Samotný predaj zariadenia je pre nás až na druhom, treťom mieste,“ hovorí J. Otta a dodáva: „Pozitívne vnímame, že sa na nás slovenskí obchodníci obracajú s otázkami, poskytujeme im konzultácie a na základe analýzy denných predajov plechoviek a nápojov v PET fľašiach odporučíme optimálne riešenie.“
Môžu to byť buď samostatne stojace alebo tzv. modulárne systémy určené pre väčšie objemy obalov, ktoré v predajni potrebujú priestor pre nevyhnutné technické zázemie. Jednotlivé typy zálohovacích automatov sa fyzicky nachádzajú v modernom a priestrannom showroome v seneckej centrále spoločnosti TOMRA. Zákazníci si vystavené zariadenia môžu obzrieť, zhodnotiť, skonzultovať nejasnosti a tiež vyskúšať ich jednotlivé funkcie a výhody. Vystavené zálohomaty zároveň slúžia pre technikov spoločnosti. Poskytujú im priestor na testovanie či školenia, aby potom v teréne klaplo všetko k maximálnej spokojnosti zákazníkov.
Zálohomaty TOMRA sú vyrábané na mieru v Nórsku, pričom je možné vizuálne ich prispôsobiť identite obchodnej siete. Kým príde k inštalácii, obchodník dostáva inštrukcie, ako má byť vyhradený priestor pripravený, aké elektroinštalačné práce je potrebné vykonať. Spoločnosť má vytvorené silné servisné oddelenie, vrátane produktových expertov, online hotline technikov a samotných 15 servisných technikov, ktorí sú flexibilne dostupní obchodníkom v teréne po celom Slovensku.
Pre komfort spotrebiteľa
Funkčnosť a hladký priebeh zálohovania sú dôležité, no zabudnúť netreba ani na samotného koncového spotrebiteľa. Osvedčuje sa umiestnenie zálohovacích zariadení pri hlavnom vchode. Zariadenia by mali byť rýchle, proces spracovania by mal ideálne trvať len pár minút. „Úspech a dosiahnutie spoločného cieľa závisí od spotrebiteľských skúseností. Obchodníkom preto odporúčame, aby sa postarali aj o samotný priestor, v ktorom je zálohomat umiestnený. Prostredie musí byť príjemné a čisté. Je vhodné umiestniť sem koše na odpad (napríklad vrecia), prípadne otvor, kam môže spotrebiteľ vhodiť plastové obaly, ktoré automat neprijal. Rovnako sa môžu zísť aj menšie umývadlá a priestor na očistenie rúk,“ dopĺňa užitočné tipy pre obchodníkov J. Otta.
Postoje slovenských spotrebiteľov, dôraz na štyri princípy efektívneho systému zálohovania aj pozitívne signály z krajín, kde zálohový systém už niekoľko rokov funguje, sú dobrým znamením, že aj Slovensko má našliapnuté k významnému kroku v oblasti cirkulárnej ekonomiky a zlepšovaniu stavu životného prostredia. Očakáva sa, že aj vďaka tejto zmene bude na Slovensku aj 6x menej vyhodených PET fliaš. Zároveň sa získa až 34 000 t čistého materiálu PET na výrobu nových výrobkov.
redakcia
Ilustračné foto: TOMRA Collection


Zdroj: [10.12.2021; retailmagazin.sk; Obchodník - Maloobchod; 00:00; Redakcia]
https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/maloobchod/5948-ste-pripraveni-na-zalohovanie