Ste pripravení na zálohovanie?

Zálohovanie jednorazových obalov sa postupne stáva realitou. Inštalácie zálohomatov, testovanie, prvé marketingové kampane na podporu zálohovania aj dôkladné prípravy na strane obchodníkov sú v plnom prúde.
Zálohovanie jednorazových obalov sa
postupne stáva realitou. Inštalácie zálohomatov, testovanie, prvé marketingové
kampane na podporu zálohovania aj dôkladné prípravy na strane obchodníkov sú v
plnom prúde. Redakcia RETAIL magazin.sk mala možnosť nahliadnúť za brány
jedného z kľúčových hráčov – výrobcov recyklačných automatov PET fliaš a
plechoviek, do spoločnosti TOMRA Collection Slovakia.
Je všeobecne známe, že sa recykluje
približne polovica zakúpených plastových fliaš. Aj to bol jeden z dôvodov,
prečo prípravy systému zálohovania výrazne zintenzívnili. Mení sa však aj
spotrebiteľ, dbá na zodpovednejšie využívanie plastov a záleží mu na životnom
prostredí. Tlak na zmenu prichádza aj zo strany nápojového priemyslu.
K zálohovaniu, recyklácii a podpore
cirkulárnej ekonomiky nás v neposlednom rade vedú aj ciele nastavené zo strany
EÚ, ktoré sme sa zaviazali plniť. Podľa Zákona o zálohovaní jednorazových
obalov je cieľom Slovenska od roku 2025 vyzbierať minimálne 90% jednorazových
nápojov od obalov. Zálohový systém je efektívnou cestou, ako tento cieľ
naplniť. Ukazujú to aj príklady krajín, kde zálohovanie funguje už niekoľko
rokov.
Absolútnou jednotkou je v tejto oblasti
Nemecko, kde sa darí vyzbierať až 98 % PET fliaš a plechoviek. Viac ako 90%-tný
podiel zberu dosahuje v súčasnosti Holandsko a veľmi dobrý výsledok vykazuje aj
Nórsko, Fínsko či Lotýšsko, ktoré so zálohovaním jednorazových obalov začalo
pomerne nedávno. Na konci druhého roka od zavedenia systému zálohovania sa táto
pobaltská krajina môžu pochváliť číslom 92 %. Pred zavedením systému tu pritom
dosahovala miera zálohovania len 34 %.
Piliere pre efektívny systém
50 rokov skúseností v 40 krajinách sveta,
až 80 000 recyklomatov v približne 50 000 predajniach. TOMRA ponúka širokú
škálu systémov pre všetkých predajcov od malých potravín až po tie najväčšie
supermarkety. Tím jednej z jej divízií - TOMRA Collection definoval štyri
základné princípy, ktoré sú predpokladom pre vysoko efektívny zálohový systém.Prvým je výkon. Len vtedy bude mať zálohovanie dostatočný efekt, pokiaľ budeme schopní vyzbierať čo najväčšie
množstvo nápojových obalov. Dôležité je preto mať na trhu čo najviac
zálohomatov.
Druhým pilierom je pohodlie. Systém zberu
obalov musí byť v prvom rade funkčný, s jednoduchou obsluhou, spravodlivý a
prístupný, aby zákazník nestál dlho v rade, ale mať možnosť komfortného
odovzdania.
Nasleduje zodpovednosť výrobcov.
Predpokladá, že výrobcovia, ktorí systém financujú, opätovne investujú do
systému aj tie peniaze, ktoré sa nepodarí vyzbierať zo záloh.
V neposlednom rade je to integrita
systému, čiže bezproblémová komunikácia medzi výrobcom zálohomatov, obchodníkom
a správcom systému. Dôvera je zabudovaná do procesov systému prostredníctvom
transparentného riadenia, zúčtovacieho strediska založeného na údajoch a
spoľahlivej technológii výkupu.
„Často hovorím zákazníkom, že si už
nebudú kupovať obal, ale samotný nápoj. Obal si za 15 centov len prenajmú,“
hovorí Juraj Otta, obchodný riaditeľ spoločnosti TOMRA Collection Slovakia.
„Obrovskou výhodou, keď sa obal vráti cez
zálohový systém späť je, že s veľkou pravdepodobnosťou nebude poškodený a bude
sa s ním dať znovu pracovať. Z fľaše sa tak opäť jednoducho vyrobí fľaša, z
plechovky plechovka. Ide o čistú slučku recyklácie,“ vysvetľuje benefity
systému J. Otta. „Ak plastové fľaše vylovíte z mora, resp. ich vyzbierate v
rámci čistenia lesa či potoka, plasty sa síce dajú zrecyklovať, no z fľaše už
druhú fľašu nevyrobíte. V tomto prípade ide o tzv. recyklačný downsizing,“
dodáva.
Čo treba vysvetliť zákazníkom?
Pri doterajšom zbere PET fliaš a
plechoviek boli zákazníci zvyknutí nápojové obaly stlačiť. Robili to s úmyslom
šetriť priestor v odpadovej nádobe. Odteraz bude dôležité, aby sa obaly vracali
do systému neporušené, nestlačené a nijako nezdeformované, aj spolu s viečkom.
„V tejto záležitosti intenzívne komunikujeme s obchodníkmi. Zákazník musí byť
včas správne inštruovaný, inak mu zálohomat obal nevezme,“ vysvetľuje J. Otta.
„Naše stroje sú vďaka prepracovanej technológii schopné nasnímať EAN kód a bar
kód, pričom identifikujú aj samotný tvar fľaše. Obchodník zároveň musí byť
chránený pred neoprávnenou výplatou záloh. Ak by napríklad spotrebiteľ chcel
vrátiť fľašu z Poľska, ktorá nie je súčasťou slovenského zálohového systému,
automat mu ju nesmie vziať a ani vyplatiť za ňu záloh.“
Rovnako je dôležité vedieť, na ktoré
obaly sa nový zálohový systém vzťahuje. Musia byť označené symbolom „Z“. Staré
obaly nebudú súčasťou systému. „Približne tri až štyri mesiace potrvá, kým sa
trh „vyčistí“ a zostanú už len nové obaly s označením Z a novým EAN kódom.
Výrobcovia môžu uvádzať staré obaly na trh do konca januára 2022 a obchodníci
ich môžu predávať do konca júna 2022. Keď si však zákazník kúpi nápoj v starom
obale, nezaplatí zaň záloh ani ho cez zálohový
systém nemôže vrátiť späť,“ dodáva
J. Otta.
Slováci sú zálohovaniu naklonení
Podľa prieskumu Slovenskej agentúry pre
životné prostredie je až 86 % oslovených Slovákov naklonených zavedeniu
zálohového systému a podporuje zavedenie príslušnej legislatívy. Je to silná
podpora zo strany verejnosti a tiež jeden z dôvodov, prečo o umiestenie
automatov na zálohovanie jednorazových obalov prejavujú záujem aj menší
obchodníci. Uvedomujú si totiž, že je to obrovská príležitosť. Ak totiž
zákazníci získajú za PET fľaše a plechovky depozit, uprednostnia nákupy tam,
kde obal môžu vrátiť a následne získaný depozit minúť. Vo Švédsku napríklad
zavedenie zálohového systému viedlo k prechodu na týždenné nákupy, ktoré sú
zároveň spájané s vrátením zálohovaných obalov. Približne polovica Švédov obaly
počas týždňa zbiera a následne ich raz týždenne odvezie do predajne, kde
zároveň uskutočnia veľký rodinný nákup. Až 49 % švédskych zákazníkov takto
navýšilo svoje nákupné košíky. V Nórsku si zasa zákazníci vyberajú miesto
nákupu aj na základe kvality služieb pri zálohovaní. Podstatná pre Nórov je
najmä čistota tohto miesta, rýchlo a bezproblémovo fungujúce zálohomaty a tiež
nevytváranie zástupov čakajúcich.
Obchodník má zároveň vďaka tomuto systému
príležitosť ukázať svojim zákazníkom, že mu záleží na rovnakých veciach ako im.
Proces výberu zariadenia
Ako prebieha inštalácia týchto zariadení?
Na začiatku je potrebné osobné stretnutie, prípadne online konzultácia.
„Samotný predaj zariadenia je pre nás až na druhom, treťom mieste,“ hovorí J.
Otta a dodáva: „Pozitívne vnímame, že sa na nás slovenskí obchodníci obracajú s
otázkami, poskytujeme im konzultácie a na základe analýzy denných predajov
plechoviek a nápojov v PET fľašiach odporučíme optimálne riešenie.“
Môžu to byť buď samostatne stojace alebo
tzv. modulárne systémy určené pre väčšie objemy obalov, ktoré v predajni
potrebujú priestor pre nevyhnutné technické zázemie. Jednotlivé typy
zálohovacích automatov sa fyzicky nachádzajú v modernom a priestrannom
showroome v seneckej centrále spoločnosti TOMRA. Zákazníci si vystavené
zariadenia môžu obzrieť, zhodnotiť, skonzultovať nejasnosti a tiež vyskúšať ich
jednotlivé funkcie a výhody. Vystavené zálohomaty zároveň slúžia pre technikov
spoločnosti. Poskytujú im priestor na testovanie či školenia, aby potom v
teréne klaplo všetko k maximálnej spokojnosti zákazníkov.
Zálohomaty TOMRA sú vyrábané na mieru v
Nórsku, pričom je možné vizuálne ich prispôsobiť identite obchodnej siete. Kým
príde k inštalácii, obchodník dostáva inštrukcie, ako má byť vyhradený priestor
pripravený, aké elektroinštalačné práce je potrebné vykonať. Spoločnosť má
vytvorené silné servisné oddelenie, vrátane produktových expertov, online
hotline technikov a samotných 15 servisných technikov, ktorí sú flexibilne
dostupní obchodníkom v teréne po celom Slovensku.
Pre komfort spotrebiteľa
Funkčnosť a hladký priebeh zálohovania sú
dôležité, no zabudnúť netreba ani na samotného koncového spotrebiteľa.
Osvedčuje sa umiestnenie zálohovacích zariadení pri hlavnom vchode. Zariadenia
by mali byť rýchle, proces spracovania by mal ideálne trvať len pár minút. „Úspech
a dosiahnutie spoločného cieľa závisí od spotrebiteľských skúseností.
Obchodníkom preto odporúčame, aby sa postarali aj o samotný priestor, v ktorom
je zálohomat umiestnený. Prostredie musí byť príjemné a čisté. Je vhodné
umiestniť sem koše na odpad (napríklad vrecia), prípadne otvor, kam môže
spotrebiteľ vhodiť plastové obaly, ktoré automat neprijal. Rovnako sa môžu zísť
aj menšie umývadlá a priestor na očistenie rúk,“ dopĺňa užitočné tipy pre
obchodníkov J. Otta.
Postoje slovenských
spotrebiteľov, dôraz na štyri
princípy efektívneho systému zálohovania aj pozitívne signály z krajín, kde zálohový
systém už niekoľko rokov funguje,
sú dobrým znamením, že aj Slovensko má našliapnuté k významnému kroku v oblasti
cirkulárnej ekonomiky a zlepšovaniu stavu životného prostredia. Očakáva sa, že
aj vďaka tejto zmene bude na Slovensku aj 6x menej vyhodených PET fliaš.
Zároveň sa získa až 34 000 t čistého materiálu PET na výrobu nových výrobkov.
redakcia
Ilustračné foto: TOMRA Collection
Zdroj: [10.12.2021; retailmagazin.sk; Obchodník - Maloobchod; 00:00; Redakcia] https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/maloobchod/5948-ste-pripraveni-na-zalohovanie