Stačí upratať v regáloch

Príjemný zážitok z prerobenej predajne prináša nárast počtu zákazníkov.

PIVO NA SLOVENSKU ZAŽÍVA SVOJU RENESANCIU. ZÁUJMU V OBCHODOCH SA TEŠIA NAJMÄ PLECHOVKY, KTORÝCH ZVYŠUJÚCI SA PREDAJ KOPÍRUJE SPRÁVANIE ZÁKAZNÍKOV. TÍ TOTIŽ POTREBUJÚ NAKÚPIŤ RÝCHLO A POHODLNE, NA ČO JE PLECHOVKA IDEÁLNA. PRÍJEMNÝ ZÁŽITOK Z PREROBENEJ PREDAJNE PRINÁŠA NÁRAST POČTU ZÁKAZNÍKOV
Zákazníci sú zároveň aj náročnejší a očakávajú vyššiu kvalitu. Neustále zlepšovanie nákupného prostredia je teda nevyhnutnosťou. Tomuto trendu sa začínajú prispôsobovať aj predajcovia. Oplatilo sa tým, ktorí do obchodov zaviedli výrazné zmeny.
Pivný zážitok už dávno nie je spájaný len s reštauračnými prevádzkami či pohostinstvami. Očakávania vysokej kvality a profesionálneho prístupu pri čapovanom pive si zákazník prenáša aj do obchodu. Mať potraviny rýchlo v košíku, nestrácať čas medzi regálmi a rýchlo sa zorientovať – to je cieľom súčasných spotrebiteľov siahajúcich po pivných značkách. Slováci začali uprednostňovať viac malých nákupov namiesto jedného veľkého týždenného. Zdá sa, že na zmeny správania zákazníkov sa pivovary pripravili.
BOLO POTREBNÉ „UPRATAŤ“
Poskytnúť zákazníkovi pivný zážitok už len pri pohľade na regály plné plechoviek nie je jednoduché. Potvrdil to aj výskum, ktorý pre Plzeňský Prazdroj Slovensko robila agentúra GfK. Ukázalo sa, že v menších prevádzkach sú pivá často rozmiestnené po celej predajni, nie vždy označené, nerešpektujú svoju prémiovosť a stupňovitosť a značky sú medzi sebou často pomiešané. Reakcia pivovaru po tomto zistení na seba nenechala dlho čakať. „Za posledné tri roky sme postupne pripravili a uviedli dva kľúčové programy – Pivnú uličku a Regálový program. Tieto programy majú zlepšovať nákupné prostredie pre spotrebiteľa a poskytnúť mu pivný zážitok nielen pri konzumácii, ale od momentu nákupu. Chceme, aby sa zákazník v obchode cítil príjemne, dostal informácie, ktoré potrebuje a o tovare sa dozvedel bez zbytočného chodenia po predajni. Nechceme uberať z jeho času,“ uviedol David Kovář, obchodný riaditeľ pre off-trade Plzeňského Prazdroja Slovensko. Pivovar navyše prevzal zodpovednosť aj za časť konkurencie, čím podporil celú kategóriu piva.
REGÁLOVÝ PROGRAM A PIVNÁ ULIČKA
Menšie prevádzky blízke zákazníkovi, ktoré sú charakteristické pre tradičný trh, sa dočkali zlepšenia v rámci Regálového programu. „S inštaláciou regálového projektu sme začali už v roku 2017. Hneď počas prvého roka nám na daných prevádzkach narástla celá pivná kategória v priemere o osem percent, čo je výrazne viac ako rast na celom trhu. Najviac nás teší, že okrem nárastu hodnoty pivnej kategórie sme zaznamenali aj výrazne vyššiu spokojnosť našich zákazníkov. Veľmi prehľadná a jednoduchá navigácia v pivnej kategórii pomáha šetriť čas a uľahčuje výber, čo sa potom premieta aj do pozitívnej spätnej väzby, takže zákazníci sa k nám radi vracajú,“ uviedol Marián Cap, výkonný riaditeľ spoločnosti GVP, spol. s r. o., Humenné.
ASI 150 PREDAJNÍ PO CELOM SLOVENSKU
„Čo sa týka moderného trhu, sem sme priniesli projekt Pivná ulička. S našimi dvoma partnermi sme dosiahli výsledky, ktoré nás ohromili. Zákazníci extrémne ocenili to, že sme im kategóriu piva ponúkli zoradenú, prehľadnú, osvetlenú, či už prostredníctvom cenoviek, alebo navigácie. Ten zážitok bol taký príjemný, že dynamika nárastu zákazníkov bola nad naše očakávania. Predaj narástol o trinásť percent v porovnaní s benchmarkovými predajňami a podľa prieskumu GfK sa zároveň skrátil čas nákupu priemerne o tretinu. Potvrdilo sa, že spotrebiteľ oceňuje prehľadnosť a úsporu času,“ dodal Kovář.
Podľa doterajších skúseností obchodníkov projekt Pivná ulička pre nich znamená jednoznačne lepší vzhľad a moderný dizajn. „Myslím, že rok 2019 si zaslúži podobné riešenie. Prínos Pivnej uličky vidím najmä v lepšej viditeľnosti a jednoduchšej aplikácii plánogramov. Zákazníkom prináša lepší pocit a väčší prehľad. Radi nakupujú v krajšom prostredí,“ uviedol Jaroslav Fotul, viceprezident Zväzu obchodu SR a výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš.

Spotrebiteľ oceňuje lepší vzhľad, moderný dizajn, prehľadnosť a úsporu času. Nárast zákazníkov je potom nad očakávania.

Zdroj: [22.10.2019; Obchod; Zväz obchodu Slovenskej republiky; s. 14; ZOSR]
AUTOR: ZOSR FOTO: ARCHÍV