Sínusoida energetickej krízy smeruje nahor. Aké opatrenia pomáhajú obchodu?

V rokoch 2008 a 2009 musel slovenský obchod vplyvom zmeny meny čeliť nákupnej turistike. Maloobchodný systém COOP Jednota inicioval aktivity na podporu domáceho trhu. Edukácia spotrebiteľov, že nákupom na Slovensku podporia domácu ekonomiku, bola efektívna. Aké nástroje a opatrenia však pomôžu čeliť súčasnej energetickej kríze?
V rokoch 2008 a 2009 musel slovenský obchod vplyvom
zmeny meny čeliť nákupnej turistike. Maloobchodný systém COOP Jednota inicioval
aktivity na podporu domáceho trhu. Edukácia spotrebiteľov, že nákupom na Slovensku podporia domácu ekonomiku, bola efektívna.
Aké nástroje a opatrenia však pomôžu čeliť súčasnej energetickej kríze?
Vzhľadom na rast cien
energií, pohonných hmôt, a s tým súvisiace zvyšovanie nákladov na základné
životné potreby obyvateľstva, nie je črtajúci sa ekonomický scenár krajiny
optimistický pre žiadne odvetvie, predaj potravín nevynímajúc. V systéme COOP
Jednota dlhodobo aplikujú nástroje na úsporné využívanie energií. V oblasti
optimalizácie energetického manažmentu už v minulosti prijali viaceré opatrenia
na zníženie spotreby energií. Ide o širokú škálu aktivít, od výmeny zariadení v
predajniach za nové energeticky úsporné, až po komplexnú obnovu budov, vrátane
inštalácie obnoviteľných zdrojov.
„Už viac ako dva roky sa v našom obchodnom systéme
intenzívne venujeme aj montáži fotovoltaických panelov na našich predajniach,
ktoré využívame primárne na pokrytie vlastných energetických potrieb. Vzhľadom
na fakt, že naše nehnuteľnosti sú situované v urbanisticky zastavaných
častiach, investície na obnovu a zmenu objektov na energeticky udržateľné sú
značne vysoké. Napriek tomu dokážeme v našom systéme vytvoriť z obnoviteľných
zdrojov približne 5% energií, čo je určite pozitívne číslo,“ vysvetľuje Michal
Švrček, riaditeľ sekcie IT a služieb, COOP Jednota Slovensko.
Automatizovaný systém merania teploty
V systéme COOP Jednota pravidelne investujú do nových
technologických a energeticky úsporných zariadení. Cieľom modernizácie
chladiacich a mraziacich zariadení v predajniach využitím nových technológií je
v prvom rade úspora elektrickej energie, v neposlednom rade prispieva
modernizácia ku skvalitneniu nákupného prostredia pre zákazníkov. V predajniach
COOP Jednota už druhý rok aplikujú automatizovaný systém merania teploty
obchodných zariadení. Táto maloobchodná sieť získala za aplikovanie tohto
inteligentného meracieho systému do svojich predajní prestížnu cenu J. A.
Segnera za metrológiu za rok 2021.
„Projektom automatizovaného monitorovania v oblasti
potravín pokračujeme v ceste modernizácie a zefektívňovania procesov v našej
predajnej sieti. Kombináciou získaných dát môžeme optimalizovať a priamo
znižovať spotrebu elektrickej energie, čo následne vplýva nielen na samotné
náklady, ale aj na zvýšenú ochranu životného prostredia,“ hovorí M. Švrček.
Smart riešenie na báze internetu vecí využíva COOP Jednota aktuálne v 340
predajniach po celom Slovensku.
Využívanie automatizovaného systému zabezpečuje pravidelnú kontrolu podmienok skladovania potravín nad rámec požadovaný
legislatívou. Sieť tak prinášame zákazníkovi ďalší benefit – optimálne
udržiavanie čerstvosti a kvality jednotlivých tovarov.
Dramatické navýšenie nákladov na energie v roku 2023
Súčasný nepriaznivý energetický vývoj vyžaduje ďalšie
rázne kroky i vo sfére obchodu. „Vysoké ceny energií sa v systéme COOP Jednota
premietnu v ďalšom období do enormného zvýšenia nákladov našej obchodnej siete.
V roku 2023 počítame s navýšením nákladov súvisiacich s energiami o viac ako 20
mil. €. Scenár, ktorý naberá reálne kontúry, nie je príliš optimistický. Bez
náležitých opatrení EÚ, resp. našej vlády, sa až polovica predajní dostane do
straty a zóny ohrozenia. Predajne zatvárať nechceme. Generovať stratu tiež nepovažujeme
za akceptovateľné riešenie. Kladieme si však za povinnosť a vychádza to i z
myšlienky družstevníctva, zabezpečiť pre spotrebiteľov dostupnosť potravín,“ vysvetľuje situáciu
Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednoty Slovensko.
Vzhľadom na to, že systém COOP Jednota disponuje
najväčším počtom predajní po celom Slovensku (takmer 2100 prevádzkových
jednotiek), náklady na prevádzku a personálne zabezpečenie predajní sú
neporovnateľne vyššie ako majú nadnárodné obchodné reťazce. „Na mieste je otázka,
ako túto situáciu riešiť. Zákazník a jeho komfort v našich predajniach je pre
nás nedotknuteľný. Spotrebiteľské ceny rastú, no stále chceme hovoriť o
spotrebiteľských cenách, nie o astronomických cenách za potraviny,“ zdôrazňuje
J. Bilinský .
Riešenie? Obchod ako súčasť kritickej infraštruktúry
Až 90% potravín, hygienických výrobkov a drogérie, teda
základných životných potrieb, ktoré štát identifikoval aj počas pandémie Covid
19, sa distribuuje cez obchodné siete. „V období prísnych protipandemických
opatrení a početných výpadkov našich zamestnancov sme udržali predajne
otvorené, čím sme zabezpečili aj verejný záujem na distribúcii potravín občanom na celom území
Slovenska počas núdzového
stavu. Obchod patril do kritickej infraštruktúry. A teraz očakáva obchod pomoc
od štátu. V prípade, že bude mať obchod problém s energiami a ich financovaním,
nebude môcť spoľahlivo zabezpečiť túto činnosť. A žiaľ, obavy sa premieňajú na
realitu. Niektorí predstavitelia obchodu už hovoria o budúcom zatváraní predajní,
ktoré nebudú schopné absorbovať vysoké energetické náklady. Prichádza tak najmä
k ohrozeniu zásobovania vidieka a k ďalšiemu nárastu potravinových púští na Slovensku,“ upozorňuje J. Bilinský.
Spokojný zákazník je najvyššou hodnotou
Poslaním a strategickou úlohou maloobchodnej siete COOP
Jednota, ktorá reprezentuje tradičný slovenský družstevný obchod, je zásobovať
obyvateľstvo aj v čase krízy. „Spokojný zákazník je najvyššou uznávanou
hodnotou celého systému a tomu podriaďujeme všetky naše ciele, poslanie a
nástroje. Kľúčová je dostupnosť a cenová výhodnosť tovarov. V žiadnom prípade
nie je možné preniesť všetky náklady súvisiace so zvyšovaním cien vstupov na
spotrebiteľa. Spotrebiteľské ceny musia zostať na úrovni, ktorá bude pre
zákazníka akceptovateľná. Dôraz kladieme na privátne značky a podporu kvalitnej
domácej produkcie,“ uvádza J. Bilinský.
Férový domáci obchod aj v čase krízy
Strategickými cieľmi obchodného systému COOP Jednota aj
naďalej zostáva poskytovať zákazníkovi istotu dostupnosti miesta nákupu,
dostupnosti kvalitných slovenských potravín
a istotu cenovej dostupnosti. „Podporujeme princípy spoločenskej zodpovednosti,
ktoré sú zakotvené v dávnej histórii spotrebných družstiev. Spotrebitelia
očakávajú férový prístup obchodu v dobe neistoty, chcú za svoje financie férovú
hodnotu, ktorú im chceme ako obchod nepretržite poskytovať,“ konštatuje J.
Bilinský.
Téma “slovenskosti” je zo strany zahraničných obchodných reťazcov marketingovo
podporovaná obrovskými finančnými zdrojmi, čím sa prirodzene ovplyvňuje
spotrebiteľské povedomie. Obchodná realita je úplne iná, čo vedia najlepšie
potvrdiť slovenskí potravinári.
„Systém COOP Jednota pôsobí na trhu v rámci férových pravidiel konkurenčného
boja a účelové porovnávacie praktiky považujeme za neseriózne. Našej firemnej
kultúre nie je vlastné sa takýmto spôsobom realizovať smerom ku konkurencii a
nepovažujeme za korektné zavádzať zákazníkov. Kupovať si “slovenskosť” v
manipulatívnych prieskumoch a v médiách nie je pre náš družstevný systém cesta.
Náš marketing zodpovedá obchodnej realite, keďže dlhodobo predávame najviac slovenských potravín a na presvedčenie
zákazníkov postačuje návšteva našich predajní,“ uzatvára J. Bilinský.
Zdroj: COOP Jednota
Zdroj: [19.10.2022; retailmagazin.sk; Aktuálne; 00:00; Redakcia]
Foto_zdroj: Ivan Majerský.
Ján Bilinský, generálny riaditeľ COOP Jednota Slovensko.
https://www.retailmagazin.sk/aktualne-vpravo/6566-sinusoida-energetickej-krizy-smeruje-nahor-ake-opatrenia-pomahaju-obchodu