Sínusoida energetickej krízy smeruje nahor. Aké opatrenia pomáhajú obchodu?

V rokoch 2008 a 2009 musel slovenský obchod vplyvom zmeny meny čeliť nákupnej turistike. Maloobchodný systém COOP Jednota inicioval aktivity na podporu domáceho trhu. Edukácia spotrebiteľov, že nákupom na Slovensku podporia domácu ekonomiku, bola efektívna. Aké nástroje a opatrenia však pomôžu čeliť súčasnej energetickej kríze?

V rokoch 2008 a 2009 musel slovenský obchod vplyvom zmeny meny čeliť nákupnej turistike. Maloobchodný systém COOP Jednota inicioval aktivity na podporu domáceho trhu. Edukácia spotrebiteľov, že nákupom na Slovensku podporia domácu ekonomiku, bola efektívna. Aké nástroje a opatrenia však pomôžu čeliť súčasnej energetickej kríze?
Vzhľadom na rast cien energií, pohonných hmôt, a s tým súvisiace zvyšovanie nákladov na základné životné potreby obyvateľstva, nie je črtajúci sa ekonomický scenár krajiny optimistický pre žiadne odvetvie, predaj potravín nevynímajúc. V systéme COOP Jednota dlhodobo aplikujú nástroje na úsporné využívanie energií. V oblasti optimalizácie energetického manažmentu už v minulosti prijali viaceré opatrenia na zníženie spotreby energií. Ide o širokú škálu aktivít, od výmeny zariadení v predajniach za nové energeticky úsporné, až po komplexnú obnovu budov, vrátane inštalácie obnoviteľných zdrojov.
„Už viac ako dva roky sa v našom obchodnom systéme intenzívne venujeme aj montáži fotovoltaických panelov na našich predajniach, ktoré využívame primárne na pokrytie vlastných energetických potrieb. Vzhľadom na fakt, že naše nehnuteľnosti sú situované v urbanisticky zastavaných častiach, investície na obnovu a zmenu objektov na energeticky udržateľné sú značne vysoké. Napriek tomu dokážeme v našom systéme vytvoriť z obnoviteľných zdrojov približne 5% energií, čo je určite pozitívne číslo,“ vysvetľuje Michal Švrček, riaditeľ sekcie IT a služieb, COOP Jednota Slovensko.
Automatizovaný systém merania teploty
V systéme COOP Jednota pravidelne investujú do nových technologických a energeticky úsporných zariadení. Cieľom modernizácie chladiacich a mraziacich zariadení v predajniach využitím nových technológií je v prvom rade úspora elektrickej energie, v neposlednom rade prispieva modernizácia ku skvalitneniu nákupného prostredia pre zákazníkov. V predajniach COOP Jednota už druhý rok aplikujú automatizovaný systém merania teploty obchodných zariadení. Táto maloobchodná sieť získala za aplikovanie tohto inteligentného meracieho systému do svojich predajní prestížnu cenu J. A. Segnera za metrológiu za rok 2021.
„Projektom automatizovaného monitorovania v oblasti potravín pokračujeme v ceste modernizácie a zefektívňovania procesov v našej predajnej sieti. Kombináciou získaných dát môžeme optimalizovať a priamo znižovať spotrebu elektrickej energie, čo následne vplýva nielen na samotné náklady, ale aj na zvýšenú ochranu životného prostredia,“ hovorí M. Švrček. Smart riešenie na báze internetu vecí využíva COOP Jednota aktuálne v 340 predajniach po celom Slovensku. Využívanie automatizovaného systému zabezpečuje pravidelnú kontrolu podmienok skladovania potravín nad rámec požadovaný legislatívou. Sieť tak prinášame zákazníkovi ďalší benefit – optimálne udržiavanie čerstvosti a kvality jednotlivých tovarov.
Dramatické navýšenie nákladov na energie v roku 2023
Súčasný nepriaznivý energetický vývoj vyžaduje ďalšie rázne kroky i vo sfére obchodu. „Vysoké ceny energií sa v systéme COOP Jednota premietnu v ďalšom období do enormného zvýšenia nákladov našej obchodnej siete. V roku 2023 počítame s navýšením nákladov súvisiacich s energiami o viac ako 20 mil. €. Scenár, ktorý naberá reálne kontúry, nie je príliš optimistický. Bez náležitých opatrení EÚ, resp. našej vlády, sa až polovica predajní dostane do straty a zóny ohrozenia. Predajne zatvárať nechceme. Generovať stratu tiež nepovažujeme za akceptovateľné riešenie. Kladieme si však za povinnosť a vychádza to i z myšlienky družstevníctva, zabezpečiť pre spotrebiteľov dostupnosť potravín,“ vysvetľuje situáciu Ján Bilinský, predseda predstavenstva COOP Jednoty Slovensko.
Vzhľadom na to, že systém COOP Jednota disponuje najväčším počtom predajní po celom Slovensku (takmer 2100 prevádzkových jednotiek), náklady na prevádzku a personálne zabezpečenie predajní sú neporovnateľne vyššie ako majú nadnárodné obchodné reťazce. „Na mieste je otázka, ako túto situáciu riešiť. Zákazník a jeho komfort v našich predajniach je pre nás nedotknuteľný. Spotrebiteľské ceny rastú, no stále chceme hovoriť o spotrebiteľských cenách, nie o astronomických cenách za potraviny,“ zdôrazňuje J. Bilinský .
Riešenie? Obchod ako súčasť kritickej infraštruktúry
Až 90% potravín, hygienických výrobkov a drogérie, teda základných životných potrieb, ktoré štát identifikoval aj počas pandémie Covid 19, sa distribuuje cez obchodné siete. „V období prísnych protipandemických opatrení a početných výpadkov našich zamestnancov sme udržali predajne otvorené, čím sme zabezpečili aj verejný záujem na distribúcii potravín občanom na celom území Slovenska počas núdzového stavu. Obchod patril do kritickej infraštruktúry. A teraz očakáva obchod pomoc od štátu. V prípade, že bude mať obchod problém s energiami a ich financovaním, nebude môcť spoľahlivo zabezpečiť túto činnosť. A žiaľ, obavy sa premieňajú na realitu. Niektorí predstavitelia obchodu už hovoria o budúcom zatváraní predajní, ktoré nebudú schopné absorbovať vysoké energetické náklady. Prichádza tak najmä k ohrozeniu zásobovania vidieka a k ďalšiemu nárastu potravinových púští na Slovensku,“ upozorňuje J. Bilinský.
Spokojný zákazník je najvyššou hodnotou
Poslaním a strategickou úlohou maloobchodnej siete COOP Jednota, ktorá reprezentuje tradičný slovenský družstevný obchod, je zásobovať obyvateľstvo aj v čase krízy. „Spokojný zákazník je najvyššou uznávanou hodnotou celého systému a tomu podriaďujeme všetky naše ciele, poslanie a nástroje. Kľúčová je dostupnosť a cenová výhodnosť tovarov. V žiadnom prípade nie je možné preniesť všetky náklady súvisiace so zvyšovaním cien vstupov na spotrebiteľa. Spotrebiteľské ceny musia zostať na úrovni, ktorá bude pre zákazníka akceptovateľná. Dôraz kladieme na privátne značky a podporu kvalitnej domácej produkcie,“ uvádza J. Bilinský.
Férový domáci obchod aj v čase krízy
Strategickými cieľmi obchodného systému COOP Jednota aj naďalej zostáva poskytovať zákazníkovi istotu dostupnosti miesta nákupu, dostupnosti kvalitných slovenských potravín a istotu cenovej dostupnosti. „Podporujeme princípy spoločenskej zodpovednosti, ktoré sú zakotvené v dávnej histórii spotrebných družstiev. Spotrebitelia očakávajú férový prístup obchodu v dobe neistoty, chcú za svoje financie férovú hodnotu, ktorú im chceme ako obchod nepretržite poskytovať,“ konštatuje J. Bilinský.
Téma “slovenskosti” je zo strany zahraničných obchodných reťazcov marketingovo podporovaná obrovskými finančnými zdrojmi, čím sa prirodzene ovplyvňuje spotrebiteľské povedomie. Obchodná realita je úplne iná, čo vedia najlepšie potvrdiť slovenskí potravinári. „Systém COOP Jednota pôsobí na trhu v rámci férových pravidiel konkurenčného boja a účelové porovnávacie praktiky považujeme za neseriózne. Našej firemnej kultúre nie je vlastné sa takýmto spôsobom realizovať smerom ku konkurencii a nepovažujeme za korektné zavádzať zákazníkov. Kupovať si “slovenskosť” v manipulatívnych prieskumoch a v médiách nie je pre náš družstevný systém cesta. Náš marketing zodpovedá obchodnej realite, keďže dlhodobo predávame najviac slovenských potravín a na presvedčenie zákazníkov postačuje návšteva našich predajní,“ uzatvára J. Bilinský.


Zdroj: COOP Jednota

Zdroj: [19.10.2022; retailmagazin.sk; Aktuálne; 00:00; Redakcia]
Foto_zdroj: Ivan Majerský.  Ján Bilinský, generálny riaditeľ COOP Jednota Slovensko.
https://www.retailmagazin.sk/aktualne-vpravo/6566-sinusoida-energetickej-krizy-smeruje-nahor-ake-opatrenia-pomahaju-obchodu