O NAŠICH ČLENOCH - Šéf Prazdroja: Náročný rok 2022 sme zvládli úspešne. Rástol záujem o prémiové značky aj nealko

Plzeňský Prazdroj Slovensko náročný rok ustál a v komplikovaných podmienkach sa mu podarilo rásť. O tom, prečo a ako spoločnosť napredovala, hovorí jej obchodný riaditeľ Martin Grygařík.
Rok 2022 mal podľa pôvodných očakávaní priniesť po
dôsledkoch pandémie postupné zotavenie trhu. Plány však zmenila vojna na
Ukrajine a s ňou súvisiaca energetická kríza, nestabilita, nedostatok surovín,
kontinuálny rast cien a
inflácia.
Plzeňský Prazdroj Slovensko náročný rok ustál a v
komplikovaných podmienkach sa mu podarilo rásť. O tom, prečo a ako spoločnosť
napredovala, hovorí jej obchodný riaditeľ Martin Grygařík.
Aký bol pre Plzeňský Prazdroj Slovensko rok 2022?
Keď sa naň pozriem komplexne, hodnotím ho ako úspešný.
Hoci bol pre nás pivovarníkov v mnohých ohľadoch náročný, na zložitú situáciu
sa nám podarilo zareagovať pomerne pružne. Darilo sa nám ju zvládať najmä vďaka
našim ľuďom i partnerom v logistike, ktorá bezchybne fungovala aj počas
intenzívneho dopytu v rámci letnej sezóny, a tiež vďaka obchodným partnerom v
retaili a v HoReCa. K pozitívnej bilancii prispela však nielen vydarená letná
sezóna, ale aj desiatky úspešne zrealizovaných podujatí po celom Slovensku a úspešná odozva spotrebiteľov na naše
produktové novinky.
Začalo vám teda po pandemickom období stagnácie
symbolicky svitať na lepšie časy?
Čo sa týka celkových čísiel, evidujeme stúpajúci trend.
V roku 2022 sme na Slovensku predali takmer 1,7 milióna hektolitrov piva, čo
predstavuje medziročný nárast o 1,8 percenta. Po dvoch rokoch poklesu
zaznamenala výrazný obrat kategória čapovaných pív a vzostupnú krivku si
naďalej udržalo nealko. Ako všetci, aj my však čelíme neustálemu tlaku na
vstupné náklady a uvidíme, čo všetko tento rok prinesie. Naším zámerom je budúce
mesiace zvládnuť dobre, či už z pohľadu rastu cien vstupov, ale aj všetkých ďalších súvisiacich
nákladov.
Ako veľmi sa odrazil návrat ľudí do podnikov na
konkrétnych číslach čapovaného piva, v ktorom ste dlhodobo jednotkou na trhu?
Aj keď sa ľudia po pandémii do prevádzok ešte nevrátili
naplno, kategória čapovaných pív medziročne rástla o 38 percent. Z pohľadu
objemov sme sa však ešte stále nedostali na čísla spred pandémie. Situácia bola
náročná pre celý HoReCa segment, ktorý zápasil okrem úbytku zákazníkov aj s
nedostatkom kvalifikovaného personálu. Zároveň bol pod veľkým tlakom rastu cien energií a inflácie.
Aké hlavné trendy v prístupe Slovákov k pivu
registrujete?
Ukazuje sa, že Slováci dlhodobo inklinujú ku kvalite –
či už ide o pivo, alebo prostredie, v ktorom ho konzumujú. Dlhodobo preferujú
prémiové produkty a siahajú najmä po ležiakoch, no zároveň sú otvorení
novinkám. Tie mali minulý veľmi dobrú odozvu a prekonali naše očakávania – či
už ide o Radegast Ratar, talianske Peroni alebo ochutené pivo Captain Jack.
Vydarený krok bola aj limitovaná edícia piva Dobrodruh, ktoré sme uvarili
spoločne s piešťanským pivovarom ŽiWell.
Na ktoré značky z portfólia Prazdroja ste boli vlani
špeciálne hrdý?
Najväčší celkový posun medzi značkami patrí Radegastu,
ktorý v objemoch medziročne rástol o 65 percent. Stabilne skvelo sa darilo
vyhľadávanej značke Pilsner Urquell, ktorá zároveň už druhýkrát za sebou
získala ocenenie Najdôveryhodnejšia a najobľúbenejšia značka 2022. O 10 percent
narástla aj značka Šariš, ktorá kontinuálne napreduje aj mimo jej domovský
región a v tomto smerovaní ma ambíciu zotrvať aj naďalej, pretože z nášho
pohľadu má potenciál byť skutočne celoslovenskou značkou.
Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda
predstavenstva Plzeňského Prazdroja Slovensko, v spoločnosti pôsobí už 28
rokov. Zdroj: Plzeňský Prazdroj Slovensko
Prazdroj prispel k reštartu pivnej kultúry na Slovensku
aktívnou pomocou gastro sektoru. Vidíte už aj konkrétne výsledky?
Za posledné roky sme cítili výrazný príklon Slovákov k
pivnému zážitku, a preto vychádzame z presvedčenia, že dobre načapované pivo,
kvalitný servis a príjemné prostredie sú pre spotrebiteľov stále lákadlom,
prečo zájsť do podniku. Gastro je duša pivovarníctva, tam sa rodí skutočný pivný
zážitok, a preto sa budeme neustále snažiť podporovať a rozvíjať ho. Minulý rok
sme sa cez rozvojové programy sústredili na pomoc podnikom po manažérskej
stránke, ale aj v tom, ako školiť, udržať a prilákať zamestnancov. Cítime, že
systematické investície, rozvoj a podpora prevádzok sa nám pomaly začínajú
vracať. Potvrdzuje to aj nárast ocenení Hviezda sládkov, ktoré pre rok 2023
získalo 165 prevádzok po celom Slovensku. Je to o 48 viac ako v roku 2021.
Prazdroj ho udeľuje podnikom, ktoré pivu venujú tú najvyššiu starostlivosť.
Čím si vysvetľujete fakt, že neustále rastie trh a
spotreba nealka?
Nealkoholické pivá sa medzi Slovákmi stávajú čoraz
obľúbenejšou alternatívou k iným typom nápojov a už dávno nie sú len
nevyhnutnou voľbou pre vodičov, stávajú sa súčasťou životného štýlu. V roku
2022 sa výborne ujala vylepšená receptúra pri Birell Svetlý a ľudia tiež stále
častejšie vyhľadávajú aj ochutené nealko varianty. Stabilnou jednotkou je tu
príchuť Pomelo & Grep, ktorá medziročne v objemoch poskočila o 17 percent.
Darilo sa však aj ochuteným novinkám, ktoré prekonali plány takmer o štvrtinu.
Segment nealka celkovo minulý rok výrazne napredoval a dnes je naše každé
siedme pivo na Slovensku nealkoholické.
Prazdroj ide príkladom aj v oblasti šetrnejšieho
prístupu k prírode. Cítite, že vaše kroky na poli udržateľnosti ľudia vnímajú?
Podnikať udržateľne vidíme ako kľúčové pre úspech
firmy, aj celej spoločnosti. Preto sme postavili našu firemnú filozofiu práve na
udržateľnosti, máme tu jasné záväzky a integrujeme ju naprieč firmou do nášho
premýšľania aj do jednotlivých procesov. Teší nás, že sa slovenskí spotrebitelia vydali na túto
cestu spolu s nami. Uvítali naše rozhodnutie odísť od piva v PET fľašiach, ktoré
minulý rok už neboli dostupné, a výrazne vzrástol ich záujem o vratné sklenené
fľaše. Tie sú z pohľadu baleného piva environmentálne najvhodnejšou voľbou a v
objemoch medziročne narástli takmer o tretinu.
Aký bol z vášho pohľadu premiérový rok zálohového
systému na Slovensku?
Nový zálohový systém od začiatku plní svoj účel a na
Slovensku pomohol zaviesť cirkularitu na trh s nápojovými obalmi. Je výborné,
ako rýchlo sa ho Slováci naučili využívať a vracajú plechovky tak, že z nich v
Prazdroji môžeme vyrábať nové, ktoré navyše obsahujú až tri štvrtiny
recyklovaného materiálu. To pomáha usporiť neuveriteľné množstvo energie a CO2.
Vďaka možnosti odkúpiť vyzbieraný materiál sa nám navyše podarilo symbolicky
uzavrieť ich kolobeh a o sedem rokov skôr sme dosiahli náš strategický cieľ, že
všetky spotrebiteľské obaly našich produktov budú znovu použiteľné alebo
recyklovateľné.
Pivovar Šariš mal našliapnuté na svoj historicky
najúspešnejší rok. Podarilo sa mu tento míľnik dosiahnuť?
Áno. Rok 2022 bol pre náš pivovar silný hneď z
viacerých pohľadov. Ak sa na to pozrieme cez čísla, stočili sme historicky
najviac hektolitrov piva za posledné roky, zaznamenali sme historický výstav v
sladovni aj historický týždeň na stáčiarni. Pivovar si tiež prešiel rozsiahlou
modernizáciou, ktorá nielen zefektívnila mnohé procesy vo výrobe, ale tiež
posilnila jeho smerovanie k udržateľnejšej výrobe.
Zdroj: [13.03.2023; trend.sk; Biznis; 11:21; PR článok]