Preferujeme kvalitné slovenské potraviny
Preferujeme kvalitné slovenské potraviny
Filip Kasana, prezident Zväzu obchodu SR, v rozhovore priblížil aktuálnu situáciu v sektore obchodu, o ktorej sa diskutovalo aj na tohtoročnej konferencii Slovenské obchodné fórum.
Filip Kasana,
prezident Zväzu obchodu SR, v rozhovore priblížil aktuálnu situáciu v sektore
obchodu, o ktorej sa diskutovalo aj na tohtoročnej konferencii Slovenské obchodné fórum.
* Je téma znižovania cien potravín v súčasnej situácii na trhu stále aktuálna?
Priorita by nemala byť zúžená iba na problematiku cien potravín, keďže dôležité
a vysoko aktuálne sú témy ako kvalita a bezpečnosť potravín, ich nedostatočná dostupnosť na slovenskom vidieku, ako i kontext hľadania
riešení pre pozdvihnutie domácej potravinovej
produkcie. Tieto témy si rozhodne zaslúžia celospoločenskú pozornosť, aj s
cieľom pozitívneho pôsobenia na spotrebiteľské povedomie, keďže ide o
zabezpečovanie výživy obyvateľstva. Z hľadiska cien potravín považujem súčasnú
situáciu na trhu za stabilizovanú, medziročná miera inflácie vykazuje minimálne
hodnoty a medzimesačne už evidujeme pokles cien. Spotrebiteľské ceny prirodzene
tlačí nadol vysoké konkurenčné prostredie na úrovni maloobchodu. Doterajšie
opatrenia vlády boli zamerané na podporu nižších stupňov potravinárskej
vertikály, čo malo v istej miere stabilizačný efekt a pomohlo to
poľnohospodárom a potravinárom znížiť nákladovosť. Prirodzeným očakávaním
obchodníkov je však premietnutie zníženej nákladovosti producentov do nižších
odbytových cien, čo by sa následne prejavilo v ďalšom znižovaní pultových cien
na úrovni maloobchodu.
* Je cena potravín základným kritériom pri rozhodovaní spotrebiteľov? Do akej
miery je dôležitá kvalita alebo domáci pôvod z hľadiska obchodu?
Cena potravín
je nepochybne veľmi dôležitým faktorom pri rozhodovaní spotrebiteľov. Každý
obchodný reťazec má svoju filozofiu, akým spôsobom chce osloviť a pozitívne
ovplyvniť zákazníkov. Lacná potravina bez náležitej kvality však
nepredstavuje skutočnú hodnotu pre spotrebiteľa. Domáce obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR okrem cenovej výhodnosti kladú vysoký dôraz na kvalitu a
čerstvosť ponúkaných potravín,
čo je spojené primárne s potravinami slovenského pôvodu, ktoré tvoria ich
prirodzenú preferenciu z hľadiska ponuky sortimentu. Túto obchodnú politiku
považujem za zmysluplnú, aj za spoločensky zodpovednú z hľadiska zabezpečovania
kvalitných a
bezpečných potravín,
ako i v kontexte udržateľnosti domácej potravinovej
produkcie. Ide o zodpovedný prístup a zároveň funkčný obchodný model, keďže domáce obchodné siete dokážu obstáť v silnej konkurencii zahraničných reťazcov, ktoré majú oveľa väčšie
zdroje na marketing. Pri potravinách dennej spotreby sa však hráči na
trhu cenovo takpovediac „strážia“ a všetci pravidelne ponúkajú cenové akcie, čo
je prirodzeným efektom vysokej konkurencie na trhu. Potešujúce je, že Slováci domáce potraviny
vyhľadávajú čoraz viac.
* Obchody v princípe ponúkajú tovary, ktoré zákazníci kupujú. Je to viac o
marketingu alebo zákazníci jednoducho vedia, čo chcú?
Tovarové portfólio, ktoré je dostupné na otvorenom trhu, je veľmi široké a
spotrebiteľ má slobodu v rozhodovaní. Je možné súhlasiť, že ponuka zodpovedá
dopytu, o tom je obchod. Samozrejme, marketingové nástroje vedia ovplyvniť
rozhodovanie zákazníkov a značne determinujú spotrebiteľské trendy z hľadiska
nákupných preferencií. V tomto smere vnímam spoločnú zodpovednosť všetkých
článkov potravinárskej
vertikály, vrátane obchodu, zabezpečovať ponuku kvalitných potravín v záujme spotrebiteľov. I takouto cestou je možné
dosiahnuť profit s primeraným prerozdelením pridanej hodnoty. Pokiaľ je však
marketing účelový s jediným cieľom, a to získať čo najväčší zisk alebo podiel
na trhu, nemožno hovoriť o poctivom obchode s úžitkom aj pre spotrebiteľa.
* V reťazcoch by mal prebiehať monitoring cien zo strany SOI. Bude to mať
nejaký efekt vo vzťahu k cenám potravín?
Obchodníci poskytnutú kontrolným
orgánom plnú súčinnosť. Je však dôležité, aby bola posudzovaná celá vertikála.
Iba tak je možné získať objektívny obraz a zistiť prípadné cenové excesy.
Obchodníci krízu nezneužili na zvyšovanie svojich marží, takže záverov
monitoringu sa neobávame. Napokon, k cenotvorbe potravín boli za uplynulé
obdobie vypracované analýzy Ministerstva financií SR aj Protimonopolného úradu
SR, ktoré deklarovanú pozíciu obchodu potvrdili.
* A čo štátny porovnávač cien?
Na zavedenie tohto nástroja podľa vzoru Maďarska nevidíme v aktuálnej situácii
na trhu opodstatnenie. Zároveň vnímame priamu kolíziu tohto zámeru s prioritou
vlády podporovať produkciu domácich potravín.
Prípadné necitlivé nastavenie systému zverejňovania cien vybraných druhov potravín by v obchodnej praxi mohlo
vyvolať úplne opačný efekt, keďže rozhodujúce kritérium tohto nástroja má byť
čo najnižšia cena. To môže byť na úkor obchodných sietí, ktoré sú viac zamerané
na kvalitné slovenské potraviny a naopak, výhodou pre tie reťazce, ktoré uprednostňujú
skôr lacnejšie zahraničné alternatívy produktov, často s
nižšou kvalitou zloženia produktov. Zväz obchodu SR zastáva pozíciu, že toto nie je priestor, v ktorom by mal
takýmto spôsobom intervenovať štát, pokiaľ nechceme ešte viac oslabiť domácu potravinovú
produkciu.
* Reťazce vlani aj predvlani tlmili prostredníctvom nastavených marží infláciu
potravín. Na čo sa spotrebitelia majú pripraviť tento rok?
Nikto nemá krištáľovú guľu, no nateraz je situácia na trhu stabilizovaná, takže
môžeme byť opatrní optimisti. Ostáva len veriť, že v tomto roku sa nebude
opakovať pandémia, energetická kríza a iné nepredvídateľné udalosti, ktoré mali
zásadný vplyv na vývoj inflácie. Na ceny potravín vplýva viacero faktorov, od
počasia, úrody, burzových pohybov, cien jednotlivých komodít, ceny pohonných
látok, hnojív až po legislatívne opatrenia. V rámci slovenských pomerov môže na ceny potravín vplývať daňové zaťaženie, rast
minimálnej mzdy, mzdových príplatkov a iné faktory s dosahom na nákladovosť
produkcie a služieb obchodu.
* Ako vnímate slová ministra Richarda Takáča o tom, že reťazce u nás majú
neprimerané zisky a jeden zo spôsobov, ako im nastaviť mantinely, je aj
špeciálny odvod pre obchodné reťazce?
Pokiaľ ide o často uvádzaný kontext ziskovosti, každý obchodný reťazec
pôsobiaci na slovenskom trhu má určitú mieru profitability, ide o verejne
dostupné dáta. Za slovenské obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR môžem konštatovať, že ich priemernú ziskovosť za ostatné
roky na úrovni približne dve percentá z obratu rozhodne nemožno kvalifikovať
ako neprimeranú. Dosahovanie zisku je pritom legitímnym účelom každého
podnikania, ktorý je nevyhnutný na ďalší rozvoj, modernizáciu prevádzok,
skvalitňovanie služieb v prospech zákazníkov. Domáce obchodné siete (COOP
Jednota, CBA, Fresh/Labaš) na rozdiel od zahraničných reťazcov prevádzkujú
predajne aj na vidieku a prispievajú tak k udržiavaniu dostupnosti potravín a zvyšovaniu kvality života aj v
odľahlejších regiónoch Slovenska.
Prevádzkovanie predajní na vidieku má hraničnú rentabilitu, vzhľadom na
logistickú náročnosť zásobovania a celkovo vyššiu prevádzkovú nákladovosť.
Prípadné zavedenie osobitného zdanenia domáce obchodné siete nemajú reálnu
možnosť ekonomicky absorbovať bez zvyšovania cien a negatívneho dosahu na
prevádzkyschopnosť predajní na vidieku. Zároveň by sa vytvoril tlak na ceny aj
smerom k producentom potravín,
čo by sa negatívne dotklo najmä slovenských výrobcov, ktorí majú už teraz
problémy s konkurencieschopnosťou.
* Nakoľko sme sebestační, čo sa týka potravín?
Priemerný podiel slovenských potravín a výrobkov sa na pultoch obchodných reťazcov pohybuje okolo 40 percent. To však neplatí pre domáce obchodné siete združené vo Zväze obchodu SR, ktoré majú podiely vyššie. Členovia Zväzu obchodu SR (COOP Jednota Slovensko, CBA, Fresh/Labaš, YEME) dlhodobo podporujú slovenských pestovateľov a potravinárskych
producentov a je to ich prirodzená obchodná preferencia premietnutá v reálnej
obchodnej politike, cenotvorbe, miere zaraďovania potravín slovenského
pôvodu do letákových akcií, ktoré generujú najväčšie objemy predaja a v
neposlednom rade v obchodnej spolupráci so stovkami lokálnych producentov potravín po celom Slovensku. Členovia Zväzu obchodu SR dosahujú vysoké podiely predaja slovenskej produkcie v rámci aktuálnych
možností na trhu. Napr. COOP Jednota má viac ako 70-percentný podiel slovenskej produkcie z reálneho predaja cez
kasy, čo ukazuje, koľko potravín slovenského pôvodu sa z pultov tejto
obchodnej siete dostane do slovenských domácností. Zväz obchodu
dlhodobo podporuje opatrenia štátu s cieľom zvýšenia konkurencieschopnosti domácej potravinárskej výroby, takže zvýšenie objemu domácich kvalitných potravín na trhu by sme iba privítali.
* Príchodom Biedronky na trhu pribudne ďalšie portfólio zahraničných potravín. Akým spôsobom zatlačí poľský hráč na ceny potravín? Čo to bude znamenať pre reťazce
aj pre tuzemských výrobcov?
Z môjho pohľadu venujú médiá tejto téme až priveľa priestoru, čím vytvárajú
možno až nadhodnotené očakávania. Z hľadiska obchodu na trh vstúpi nová
konkurencia, ktorá zvýši tlak najmä na slovenských výrobcov potravín, keďže ide o diskontného predajcu, ktorý podľa
predpokladov nebude preferovať slovenskú produkciu. Podľa dostupných informácií z Poľska je možné
očakávať agresívne marketingové praktiky s vymedzovaním sa voči konkurencii.
* Ako hodnotíte rok 2023 z hľadiska Zväzu obchodu?
Rok 2023 priniesol obchodníkom náročné výzvy pri napĺňaní ekonomických i
spoločensky udržateľných cieľov. Činnosť sektora maloobchodu bola ovplyvnená
najmä vysokou infláciou spôsobenou primárne energetickou krízou, ktorá sa
prejavila vo všetkých oblastiach národného hospodárstva a dotkla sa života celej
spoločnosti. Rast nákladov v celej agropotravinárskej vertikále vnímali
spotrebitelia vo zvýšených cenách na pultoch predajní, takže obchodníci
pracovali pod tlakom zvýšených nákladov na strane jednej a snahou generovať
konkurencieschopné ceny na strane druhej. Na rastúce ceny
potravín dominantne vplývali ceny energií, palív, kolísavé ceny
poľnohospodárskych komodít na burzách, ale aj rast minimálnej mzdy a mzdových
príplatkov v národných podmienkach. Najdôležitejšou úlohou obchodníkov v roku
2023 bola práve práca v oblasti cenovej politiky, aby zmeny cien boli pre slovenských spotrebiteľov akceptovateľné, a to primárne v
segmente základných potravín.
* Čo si obchodníci sľubujú od tohto roka?
V prvom rade stabilné podnikateľské prostredie. Podnikatelia v oblasti obchodu
sú takisto tvorcami pridanej hodnoty, výrazným spôsobom sa podieľajú na
hospodárskom raste Slovenska a na zvyšovaní kvality života obyvateľov tejto
krajiny. Okrem vytvárania materiálnej pridanej hodnoty a zamestnanosti zároveň
podporujeme vzdelávanie, vyvíjame aktivity v rámci spoločenskej zodpovednosti a
udržateľnosti a sme významným nositeľom technologického pokroku a inovácií, čo
na Slovensku veľmi potrebujeme zlepšiť. Slovenský retail čakajú veľké zmeny
spojené s automatizáciou a digitalizáciou, zavádzaním nových konceptov a vysoko
aktuálna je téma väčšej udržateľnosti podnikania v kontexte ESG. Za Zväz obchodu SR si dovolím vyjadriť želanie, aby tieto témy v
nastávajúcom období rezonovali aj vo verejnom priestore a formovali tak pozitívny
pohľad na obchod na strane spotrebiteľskej verejnosti.
****
JUDr. Filip Kasana Je absolventom Právnickej fakulty Univerzity Komenského v
Bratislave. Je podpredsedom predstavenstva COOP Jednota Slovensko, SD, kde
riadi právnu sekciu a prezidentom Zväzu obchodu SR. V rámci Republikovej únie zamestnávateľov je
podpredsedom dozornej rady. V oblasti vzdelávania, vedy a výskumu pôsobí ako
člen Správnej rady Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. SlovenSký
retail čakajú veľké zmeny spojené s automatizáciou, digitalizáciou a zavádzaním
nových konceptov. Nikto Nemá krištáľovú guľu, No Nateraz je situácia na trhu
stabilizovaná.
Zdroj:
PRINT | Dátum: 19.06.2024 | Zdroj: Obchod | Strana: 6 | Autor: Veronika Hubinská | Vydavateľ: MAFRA Slovakia, a. s. | Rubrika: Rozhovor