PRÁVA A POVINNOSTI OBČANA PRI TRIEDENOM ZBERE

Práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb, konkrétne pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi, upravuje zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch"). Tieto si postupne rozoberieme s pani Ing. Uršulou Pomfyovou, environmentálnou špecialistkou, NATUR-PACK, a. s. Bratislava

Ing. Uršula Pomfyová environmentálna špecialistka, NATUR-PACK, a. s. Bratislava
Práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb, konkrétne pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi, upravuje zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch"). Tieto si postupne rozoberieme v článku. Jednou z dvoch základných povinností, ktorú uvádza zákon o odpadoch (§ 12 ods. 1) je, že:
„Každý je povinný nakladať s odpadmi alebo inak s nimi zaobchádzať v súlade s týmto zákonom …". Druhou povinnosťou, ktorú uvádza zákon o odpadoch (§ 12 ods. 2) je, že:
„Každý je povinný nakladať s odpadom alebo inak s nim zaobchádzať takým spôsobom, ktorý neohrozuje zdravie ľudí a nepoškodzuje životné prostredie, a to tak, aby nedochádzalo k riziku znečistenia vody, ovzdušia, pôdy, horninového prostredia a ohrozenia rastlín a živočíchov, k obťažovaniu okolia hlukom alebo zápachom a nepriaznivému vplyvu na krajinu alebo miesta osobitného významu."
Tieto povinnosti sú v zákone poňaté všeobecne, aby ich bolo možné uplatniť v čo najširšej oblasti pôsobenia právnických osôb, ale aj fyzických osôb, teda občanov. Zákon o odpadoch vo všeobecných povinnostiach upravuje pre občanov druhy odpadov, s ktorými môžu, resp. nemôžu nakladať. Vo všeobecnosti platí, že „fyzické osoby nemôžu nakladať a inak zaobchádzať s iným ako s komunálnym odpadom ..*.’ " (§ 12 ods. 6 zákona o odpadoch). Súčasťou komunálnych odpadov sú oddelene zbierané zložky z triedeného zberu, teda plasty, sklo, papier, kovové obaly a kompozitné obaly na báze lepenky. Okrem práv a povinností sú v zákone o odpadoch vo viacerých ustanoveniach určené aj zákazy.
Tak, ako sú obsiahlo popísané povinnosti a zákazy v zákone o odpadoch, práva obyvateľa obce popísané nie sú. Tu je nutné tzv. čítanie „medzi riadkami". Práva obyvateľa pri triedenom zbere Práva obyvateľa pri triedenom zbere sú nasledujúce: a) Náklady na činnosti nakladania s oddelene zbieranými zložkami komunálneho odpadu patriacimi do vyhradeného prúdu odpadu (odpady z obalov a odpady z neobalových výrobkov) znášajú výrobcovia. Ide o obalové a neobalové výrobky, ktoré po ich spotrebe majú potenciál skončiť v komunálnom odpade. Za nakladanie s takýmito obalmi a neobalovými výrobkami nesie zodpovednosť ten výrobca, ktorý ich uviedol na slovenský trh. Tento princíp sa nazýva rozšírená zodpovednosť výrobcov a takíto výrobcovia sú združení v Organizácii zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV").
Preto financovanie triedeného zberu piatich povinných zložiek (plasty, papier, sklo, kovové obaly, kompozitné obaly) je pre obyvateľa zmluvnej obce bezplatné. Zákon o odpadoch pozná tzv. výnimku, keď možno nakladanie s oddelene vyzbieranými zložkami spoplatniť. Ide o stav, keď obsah zbernej nádoby na triedený odpad je znečistený inou zložkou komunálneho odpadu a nad prípustnú mieru znečistenia, ktorú určuje zákon o odpadoch. V roku 2021 je prípustná miera znečistenia ustanovená do 35 % vrátane. Za financovanie takto znečisteného triedeného zberu už nie sú zodpovední výrobcovia (OZV), ale obec, ktorá náklady spôsobené nedôsledným triedením hradí z miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, teda z poplatku, ktorý je pre obyvateľa s trvalým alebo prechodným pobytom na území danej obce povinný.
b) Obyvateľ má zo zákona o odpadoch právo na zabezpečenie a vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov z domácností pre papier, plasty, kovy, sklo a kompozitné obaly. Na inom mieste zákona o odpadoch sa však upresňuje, že triedený zber financovaný výrobcami (prostredníctvom OZV) do zberných nádob určených obcou sa v prípade kovov vzťahuje len na kovové obaly.
c) Obyvateľ má mať k dispozícii informáciu z webovej stránky svojej obce, so zverejneným podrobným všeobecne zrozumiteľným popisom celého systému nakladania s komunálnymi odpadmi vrátane triedeného zberu v obci, a o konkrétnych opatreniach zavedených na podporu predchádzania vzniku odpadu na území danej obce, kde by sa napríklad okrem iného dozvedel, čo patrí a čo nepatrí do triedeného zberu.
d) Obyvateľ má právo, aby zberné nádoby používané na triedený zber boli navzájom farebne rozlíšené, vo farbách, ak sú jednotlivé zložky v obci zbierané samostatne:
- modrá pre zložku papier,
- zelená pre zložku sklo,
- žltá pre zložku plast,
- červená pre zložku kovy,
- oranžová pre kompozitné obaly na báze lepenky.
e) Obyvateľ s trvalým pobytom v danej obci má právo na minimálnu zberovú kapacitu oddelene zbieraných zložiek triedeného zberu komunálnych odpadov z domácností. Dostupná zberová kapacita vypočítaná ako dostupný objem zbernej nádoby a frekvencia odvozu nesmie byť nižšia ako minimálny štandard zberu uvedený vo vyhláške Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch, v z. n. p. (ďalej len „vykonávacia vyhláška"). Za plnenie štandardov zberu v zmluvnej obci je zodpovedná OZV pre obaly. Pomer objemu zberných nádob a frekvencie ich odvozu musia byť nastavené vzhľadom na primeranú donáškovú vzdialenosť a nesmú byť prekážkou v náraste objemu triedeného zberu. Zákon o odpadoch ani vykonávacia vyhláška neupresňujú, že dostupný objem musí obyvateľ v maximálne miere využiť, napríklad dôslednou minimalizáciou obalov, zmenšovaním objemu odpadov a podobne. Primeraná donášková vzdialenosť bude explicitne určená vykonávacou vyhláškou až s účinnosťou od 1. januára 2023.
Povinnosti obyvateľa pri triedenom zbere
Obyvateľ ako pôvodca komunálnych odpadov má zákonom o odpadoch daných niekoľko povinností:
a) Je povinný zaobchádzať s triedenými zložkami v súlade so všeobecne záväzným nariadením (dálej len „VZN") obce o nakladaní s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi na území danej obce. Obec je povinná vo VZN upraviť v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva okrem iného aj spôsob a podmienky triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú zbierané spolu s obalmi. Spôsob a podmienky triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov vo VZN musia odzrkadľovať podmienky zmluvy medzi OZV a obcou, zmluvy medzi obcou a zberovou spoločnosťou a požiadaviek na triedený zber v súlade s vykonávacou vyhláškou. VZN je každý obyvateľ obce povinný dodržiavať. Ako príklad možno uviesť, že do žltých zberných nádob sa spoločne zbierajú okrem plastov aj kovové obaly a kompozitné obaly. Alebo, že odpady sa pred ukladaním do zberných nádob majú minimalizovať a zberné nádoby sa nemajú preplňovať. Alebo, že harmonogram zberu je zverejnený na webovej stránke obce a zberovej spoločnosti.
b) Je povinný zapojiť sa do systému zberu komunálnych odpadov v obci. V obci sú určené miesta zbe ru (v rozlíšení individuálnej a komplexnej bytovej výstavby), spôsoby zberu (zvozová technika) a je určená frekvencia zberu. Vo VZN sú určené druhy odpadov, ktoré patria, resp. nepatria do triedeného zberu. Systém zberu triedených zložiek vytvára OZV spolu s obcou a obyvateľ je povinný sa mu prispôsobiť Obyvateľ si nemôže vytvoriť svoj systém zberu, ktorý by vyhovoval „iba jeho" individuálnym požiadavkám.
c) Je povinný užívať zberné nádoby zodpovedajúce systému zberu v obci. To znamená, že v obci sú určené typy zberných nádob (vrátane vriec) na triedený zber o určenom objeme a vo farebnom odlíšení. Obyvateľ nemá používať iné na trhu dostupné zberné nádoby (iný tvar, iná veľkosť a pod.), ako sú určené vo VZN a odsúhlasené medzi OZV, obcou a zberovou spoločnosťou, keďže môže nastať stav, že pre nevhodný tvar zbernej nádoby zberová spoločnosť nebude vedieť zmanipulovať vytriedený odpad.
d) Je povinný ukladať oddelene zbierané zložky na účely ich zberu na miesta určené obcou a do zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu komunálnych odpadov v obci. Ak by obyvateľ ukladal do nádob na triedený zber iné odpady, na aké sú pôvodne zberné nádoby určené, priamo by tým narušil a poškodil systém zberu. A tu sme zase pri prípustnej miere znečistenia obsahu zberných nádob a financovaní nakladania znečisteného triedeného zberu obcou a obyvateľom. Pri tejto podmienke sa uplatňuje aj tzv. znečistenie okolia zberných nádob, resp. nezákonné umiestenie odpadu.

Zákon ani vyhlášky nemôžu obsahovať všetky práva, povinnosti či zákazy, rovnako ako nemôžu v plnej miere reflektovať na individuálne požiadavky obyvateľov, samospráv, zberových spoločností a OZV. Udržaním ekonomicky funkčného a zmysluplného systému triedeného zberu, ktorý nesmie byť v rozpore so špecifikáciou zákona o odpadoch a s platnými vykonávacími predpismi, máme spoločne naplniť ciele odpadového hospodárstva.

Zdroj: [28.09.2021; Odpady; LEGISLATÍVA; s. 11,12; Ing. Uršula Pomfyová]