PRÁVA A POVINNOSTI OBČANA PRI TRIEDENOM ZBERE

Práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb, konkrétne pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi, upravuje zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch"). Tieto si postupne rozoberieme s pani Ing. Uršulou Pomfyovou, environmentálnou špecialistkou, NATUR-PACK, a. s. Bratislava
Ing. Uršula Pomfyová environmentálna špecialistka,
NATUR-PACK, a. s. Bratislava
Práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb,
konkrétne pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi, upravuje
zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.
n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch"). Tieto si postupne rozoberieme v
článku. Jednou z dvoch základných povinností, ktorú uvádza zákon o odpadoch (§
12 ods. 1) je, že:
„Každý je povinný nakladať s odpadmi alebo inak s nimi
zaobchádzať v súlade s týmto zákonom …". Druhou povinnosťou, ktorú uvádza
zákon o odpadoch (§ 12 ods. 2) je, že:
„Každý je povinný nakladať s odpadom alebo inak s nim
zaobchádzať takým spôsobom, ktorý neohrozuje zdravie ľudí a nepoškodzuje
životné prostredie, a to tak, aby nedochádzalo k riziku znečistenia vody,
ovzdušia, pôdy, horninového prostredia a ohrozenia rastlín a živočíchov, k
obťažovaniu okolia hlukom alebo zápachom a nepriaznivému vplyvu na krajinu
alebo miesta osobitného významu."
Tieto povinnosti sú v zákone poňaté všeobecne, aby ich
bolo možné uplatniť v čo najširšej oblasti pôsobenia právnických osôb, ale aj
fyzických osôb, teda občanov. Zákon o odpadoch vo všeobecných povinnostiach
upravuje pre občanov druhy odpadov, s ktorými môžu, resp. nemôžu nakladať. Vo
všeobecnosti platí, že „fyzické osoby nemôžu nakladať a inak zaobchádzať s iným
ako s komunálnym odpadom ..*.’ " (§ 12 ods. 6 zákona o odpadoch). Súčasťou
komunálnych odpadov sú oddelene zbierané zložky z triedeného zberu, teda plasty,
sklo, papier, kovové obaly a kompozitné obaly na báze lepenky. Okrem práv a
povinností sú v zákone o odpadoch vo viacerých ustanoveniach určené aj zákazy.
Tak, ako sú obsiahlo popísané povinnosti a zákazy v
zákone o odpadoch, práva obyvateľa obce popísané nie sú. Tu je nutné tzv.
čítanie „medzi riadkami". Práva obyvateľa pri triedenom zbere Práva
obyvateľa pri triedenom zbere sú nasledujúce: a) Náklady na činnosti nakladania
s oddelene zbieranými zložkami komunálneho odpadu patriacimi do vyhradeného prúdu
odpadu (odpady z obalov a odpady z neobalových výrobkov) znášajú výrobcovia.
Ide o obalové a neobalové výrobky, ktoré po ich spotrebe majú potenciál skončiť
v komunálnom odpade. Za nakladanie s takýmito obalmi a neobalovými výrobkami nesie zodpovednosť
ten výrobca, ktorý ich uviedol na slovenský
trh. Tento princíp sa nazýva rozšírená zodpovednosť výrobcov a takíto
výrobcovia sú združení v Organizácii zodpovednosti výrobcov (ďalej len
„OZV").
Preto financovanie triedeného zberu piatich povinných
zložiek (plasty, papier, sklo, kovové obaly, kompozitné obaly) je pre obyvateľa
zmluvnej obce bezplatné. Zákon o odpadoch pozná tzv. výnimku, keď možno
nakladanie s oddelene vyzbieranými zložkami spoplatniť. Ide o stav, keď obsah
zbernej nádoby na triedený odpad je znečistený inou zložkou komunálneho odpadu
a nad prípustnú mieru znečistenia, ktorú určuje zákon o odpadoch. V roku 2021
je prípustná miera znečistenia ustanovená do 35 % vrátane. Za financovanie
takto znečisteného triedeného zberu už nie sú zodpovední výrobcovia (OZV), ale
obec, ktorá náklady spôsobené nedôsledným triedením hradí z miestneho poplatku
za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, teda z poplatku, ktorý je pre
obyvateľa s trvalým alebo prechodným pobytom na území danej obce povinný.
b) Obyvateľ má zo zákona o odpadoch právo na
zabezpečenie a vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov z domácností
pre papier, plasty, kovy, sklo a kompozitné obaly. Na inom mieste zákona o
odpadoch sa však upresňuje, že triedený zber financovaný výrobcami (prostredníctvom
OZV) do zberných nádob určených obcou sa v prípade kovov vzťahuje len na kovové
obaly.
c) Obyvateľ má mať k dispozícii informáciu z webovej
stránky svojej obce, so zverejneným podrobným všeobecne zrozumiteľným popisom
celého systému nakladania s komunálnymi odpadmi vrátane triedeného zberu v
obci, a o konkrétnych opatreniach zavedených na podporu predchádzania vzniku
odpadu na území danej obce, kde by sa napríklad okrem iného dozvedel, čo patrí
a čo nepatrí do triedeného zberu.
d) Obyvateľ má právo, aby zberné nádoby používané na
triedený zber boli navzájom farebne rozlíšené, vo farbách, ak sú jednotlivé
zložky v obci zbierané samostatne:
- modrá pre zložku papier,
- zelená pre zložku sklo,
- žltá pre zložku plast,
- červená pre zložku kovy,
- oranžová pre kompozitné obaly na báze lepenky.
e) Obyvateľ s trvalým pobytom v danej obci má právo na
minimálnu zberovú kapacitu oddelene zbieraných zložiek triedeného zberu
komunálnych odpadov z domácností. Dostupná zberová kapacita vypočítaná ako
dostupný objem zbernej nádoby a frekvencia odvozu nesmie byť nižšia ako
minimálny štandard zberu uvedený vo vyhláške Ministerstva životného prostredia
Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o odpadoch, v z. n. p. (ďalej len „vykonávacia
vyhláška"). Za plnenie štandardov zberu v zmluvnej obci je zodpovedná OZV
pre obaly. Pomer objemu zberných nádob a frekvencie ich odvozu musia byť
nastavené vzhľadom na primeranú donáškovú vzdialenosť a nesmú byť prekážkou v náraste
objemu triedeného zberu. Zákon o odpadoch ani vykonávacia vyhláška neupresňujú,
že dostupný objem musí obyvateľ v maximálne miere využiť, napríklad dôslednou
minimalizáciou obalov, zmenšovaním objemu odpadov a podobne. Primeraná
donášková vzdialenosť bude explicitne určená vykonávacou vyhláškou až s
účinnosťou od 1. januára 2023.
Povinnosti obyvateľa pri triedenom zbere
Obyvateľ ako pôvodca komunálnych odpadov má zákonom o
odpadoch daných niekoľko povinností:
a) Je povinný zaobchádzať s triedenými zložkami v
súlade so všeobecne záväzným nariadením (dálej len „VZN") obce o nakladaní
s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi na území danej obce. Obec
je povinná vo VZN upraviť v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva okrem
iného aj spôsob a podmienky triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z
neobalových výrobkov, ktoré sú zbierané spolu s obalmi. Spôsob a podmienky
triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov vo VZN musia
odzrkadľovať podmienky zmluvy medzi OZV a obcou, zmluvy medzi obcou a zberovou
spoločnosťou a požiadaviek na triedený zber v súlade s vykonávacou vyhláškou.
VZN je každý obyvateľ obce povinný dodržiavať. Ako príklad možno uviesť, že do
žltých zberných nádob sa spoločne zbierajú okrem plastov aj kovové obaly a
kompozitné obaly. Alebo, že odpady sa pred ukladaním do zberných nádob majú
minimalizovať a zberné nádoby sa nemajú preplňovať. Alebo, že harmonogram zberu
je zverejnený na webovej stránke obce a zberovej spoločnosti.
b) Je povinný zapojiť sa do systému zberu komunálnych
odpadov v obci. V obci sú určené miesta zbe ru (v rozlíšení individuálnej a
komplexnej bytovej výstavby), spôsoby zberu (zvozová technika) a je určená
frekvencia zberu. Vo VZN sú určené druhy odpadov, ktoré patria, resp. nepatria
do triedeného zberu. Systém zberu triedených zložiek vytvára OZV spolu s obcou
a obyvateľ je povinný sa mu prispôsobiť Obyvateľ si nemôže vytvoriť svoj systém
zberu, ktorý by vyhovoval „iba jeho" individuálnym požiadavkám.
c) Je povinný užívať zberné nádoby zodpovedajúce
systému zberu v obci. To znamená, že v obci sú určené typy zberných nádob
(vrátane vriec) na triedený zber o určenom objeme a vo farebnom odlíšení.
Obyvateľ nemá používať iné na trhu dostupné zberné nádoby (iný tvar, iná
veľkosť a pod.), ako sú určené vo VZN a odsúhlasené medzi OZV, obcou a zberovou
spoločnosťou, keďže môže nastať stav, že pre nevhodný tvar zbernej nádoby
zberová spoločnosť nebude vedieť zmanipulovať vytriedený odpad.
d) Je povinný ukladať oddelene zbierané zložky na účely
ich zberu na miesta určené obcou a do zberných nádob zodpovedajúcich systému
zberu komunálnych odpadov v obci. Ak by obyvateľ ukladal do nádob na triedený
zber iné odpady, na aké sú pôvodne zberné nádoby určené, priamo by tým narušil
a poškodil systém zberu. A tu sme zase pri prípustnej miere znečistenia obsahu
zberných nádob a financovaní nakladania znečisteného triedeného zberu obcou a
obyvateľom. Pri tejto podmienke sa uplatňuje aj tzv. znečistenie okolia
zberných nádob, resp. nezákonné umiestenie odpadu.
Zákon ani vyhlášky nemôžu obsahovať všetky práva,
povinnosti či zákazy, rovnako ako nemôžu v plnej miere reflektovať na
individuálne požiadavky obyvateľov, samospráv, zberových spoločností a OZV.
Udržaním ekonomicky funkčného a zmysluplného systému triedeného zberu, ktorý
nesmie byť v rozpore so špecifikáciou zákona o odpadoch a s platnými
vykonávacími predpismi, máme spoločne naplniť ciele odpadového hospodárstva.
Zdroj: [28.09.2021; Odpady; LEGISLATÍVA; s. 11,12; Ing. Uršula Pomfyová]