Potravinové púšte by mal riešiť štát

V posledných mesiacoch rezonuje v médiách téma zákazu nedeľného predaja. Mnoho ľudí sa obáva, že si nebude môcť v siedmy deň kúpiť základné potraviny.

Tisícky ľudí však majú nedeľu každý deň. Potravinové púšte sú miesta, kde si obyvatelia, zväčša menších sídel, nemôžu zadovážiť potraviny, pretože nemajú vo svojej blízkosti žiadnu predajňu. Nejde o slovenský problém, potýkajú sa s ním viaceré krajiny. Avšak kým v zahraničí našli účinné riešenia, na Slovensku ostáva táto téma pre politické špičky neviditeľná.
Maloobchod v súčasnosti ponúka neuveriteľný komfort. Dlhé otváracie hodiny a dostatok bohatého sortimentu umožňujú, že si zákazník vie takmer kedykoľvek zabehnúť do obchodu. Teda pokiaľ býva na správnom mieste. Podľa prieskumu z roku 2020 je na Slovensku minimálne 102 potravinových púští. „Z geografického pohľadu ide o priestor, v ktorom majú obyvatelia, teda spotrebitelia, limitovaný prístup k nákupu zdravých a lacných potravín,“ vysvetľuje regionálny geograf František Križan z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Nejde pritom o žiaden nový problém. Po zmene režimu došlo k atomizácii maloobchodu, ľudia začali viac dochádzať za prácou do miest, kde sa neskôr udomácnili nadnárodné siete. Mnohé vidiecke predajne neboli schopné im konkurovať, a tak museli zavrieť. „Pred troma rokmi sme tieto územia zmapovali, pripravili analýzu s návrhmi riešení a neustále dávame tému na stôl. Namerali sme vyše sto mikroregiónov bez predajní potravín. Vzhľadom na súčasné ceny energií ich bude určite viac,“ uvádza vtedajší ústredný riaditeľ kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska Michal Kaliňák.
Podľa Františka Križana nemožno namerané číslo 102 brať ako stabilné. Tieto miesta boli identifikované v obciach do 500 obyvateľov. „To však neznamená, že v obciach, ktoré majú 600 až 1 000 obyvateľov, sa nachádzajú potraviny. Počet púští bude narastať a musíme hľadať riešenia, ktoré prinesú lepšiu kvalitu života ľudí,“ opisuje.
S tým, že takýchto miest bude na mape v skutočnosti viac, súhlasia aj obchodníci. Od doby, keď sa začali zvyšovať náklady, opustilo franšízovú sieť Fresh viac ako 55 obchodníkov. „Neodišli z našej siete, ale úplne skončili. Podnikali v obciach a keď tam nemali konkurenciu, vznikla ďalšia púšť. Prečo by spotrebitelia na dedine nemali mať k dispozícii potraviny? Sú iní ako zákazníci v mestách?“ pýta sa výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš Martin Kozák.
Hoci najvypuklejší je problém pravdepodobne na východe Slovenska, ani zďaleka nie je záležitosťou iba tohto regiónu. „Púští je viac, a to nielen na východe, ale po celom území Slovenska. Oblasť rozvoja vidieka je téma, ktorá sa diskutuje, ale absolútne zanedbáva posledných 30 rokov. Keby to tak nebolo, vidiek by bol inde. A to napriek tomu, že viac ako polovica obyvateľov žije na dedinách,“ myslí si predseda predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky Štefan Mácsadi.
Nepomáha ani fakt, že generácia obchodníkov, ktorí podnikajú na dedinách, pomaly odchádza do dôchodku. „Vo svojom okolí nepoznám nikoho, kto by otvoril obchod a mal do 30 rokov. Mladí už nemajú záujem prevádzkovať obchod, preto bude púští ďalej pribúdať,“ uvádza Gabriel Lukáč, majiteľ siete Potraviny Luga.
Zložité skúšky obchodu na vidieku
Počas pandémie covidu-19 sa ľudia viac zdržiavali doma a tí, ktorí mohli, z domu pracovali. Pomohlo to malým predajniam na vidieku, ktoré navštevovali aj zákazníci inak cestujúci za prácou do miest. „Obmedzenia počas koronakrízy spôsobili rast malých predajní, ale bol to len dočasný jav. Podľa našich prieskumov sú najobľúbenejším a najčastejším miestom nákupu potravín veľkometrážne predajne – super- a hypermarkety. Nakupuje tam viac ako 60 percent spotrebiteľov na Slovensku. Ak odchádzajú za prácou do mesta, reálne možnosti nákupu sú tam širšie. Preto nakupujú práve tam a lojalita k domácim predajniam sa stráca,“ vysvetľuje František Križan.
Podľa Štefana Mácsadiho sa základná mantra z covidu nezmenila. Spotrebitelia chcú nakupovať vo svojom okolí, kde nájdu adekvátny sortiment a svoj komfort. „O to sa musia snažiť malé i veľké obchody. Ak obchodník dokáže poskytnúť vyššiu pridanú hodnotu, zákazník mu ostane verný, aj keď je to predajňa v obci,“ myslí si.
Po pandémii sa obchod musí vyrovnávať s vysokou infláciou. Tá spôsobuje, že zákazníci majú hlbšie do vrecka. Obchodníci potvrdzujú, že hodnota nákupného košíka sa vplyvom vyšších cien zvyšuje, ale počet kusov sa v ňom znížil. „Spotrebitelia začali veľmi pozerať na ceny, adekvátne k tomu začal narastať predaj privátnych značiek, ale aj výrobkov, ktoré sú v akciách. Ľudia sú opatrnejší. Od začiatku minulého roka sa začali výrazne predávať privátne značky, potom dlho nič a potom výrobky s pridanou hodnotou. Zákazníci sa rozdelili na chudobných a bohatých,“ uvádza Martin Kozák.
Predajňa so službami ako magnet na kupujúcich
Nie každú vidiecku predajňu si treba predstavovať ako zastaraný obchod, ktorý predáva iba rožky a mlieko. Mnohé sú modernými prevádzkami, ktoré ponúkajú lákavý sortiment, ale aj služby. Zákazníci si tak vedia urobiť plnohodnotný nákup len pár metrov od svojho domova. „V prvom rade musím oceniť náš personál, lebo kvôli nemu sa k nám ľudia vracajú. Neustále sa snažíme ponúkať nejaké akcie a dávam pozor aj na to, aby sa tovar v regáli hýbal. Vykupujeme zálohované PET fľaše a plechovky, cez terminál ponúkame službu cashback,“ hovorí o lákadlách v rámci svojej siete Gabriel Lukáč.
Systém Coop Jednota Slovensko má vyše 2 000 predajní a v každej z nich sa dajú platiť šeky, za ktoré si pošta pýta poplatok, ale k dispozícii je aj dobíjanie kreditu a cashback. „Snažíme sa o to, aby boli služby čo možno najkomplexnejšie. Spolupracujeme tiež so spoločnosťou Packeta. V predajni nie je veľa miesta, ale úložné boxy máme pri obchodoch a keď si niekto ide po balík z e-shopu, môže si k nám prísť nakúpiť,“ konštatuje Štefan Mácsadi.
O úspechu či neúspechu predajne na vidieku rozhoduje mnoho faktorov. Ak je predajňa súčasťou silnej siete, tá ju vie potiahnuť aj vtedy, keď sa dostane do červených čísel. Ani to však nejde donekonečna, nehovoriac o nezávislých predajniach, ktoré nemajú z čoho vykryť zvýšené náklady za energie, minimálnu mzdu či príplatky za soboty a nedele. Aj preto by v takýchto prípadoch mal na scénu vstúpiť štát a zabezpečiť zásobovanie potravinami v oblastiach, kde to obchodníkom ekonomicky nevychádza. „Dostupnosť potravín na vidieku musí byť služba vo verejnom záujme. Tá sa nemeria ziskom, ale kvalitou a rozsahom. Obchodníci by mali mať garanciu, aký príspevok od štátu získajú za to, že sa obetovali a podnikajú v obciach,“ myslí si Michal Kaliňák.
Spôsobov, ako môže pomôcť štát či samospráva, je pritom viacero. „Pred desiatimi rokmi bol v Poľsku milión ľudí na vidieku bez prístupu k základným potravinám. Práve dotačná schéma dokázala tento problém vyriešiť a naštartovať lokálnych producentov a predajcov. Česi túto dotačnú schému skopírovali a zaviedli ju v šiestich krajoch na úrovni VÚC. Neviditeľná ruka trhu spôsobila viditeľné škody. Jediná cesta, ako ich napraviť, sú dotácie. Je však potrebné ich prešpekulovať tak, aby potom v regáloch neboli iba lacné poľské konzervy,“ vysvetľuje Michal Kaliňák. Do úvahy pripadá aj pomoc s nájmom priestorov, zmena daňového systému, sociálnych odvodov, príspevok na mzdu či zľava na odvoz odpadu.
Určite by pomohla aj väčšia regulácia pojazdných predajní, ktoré z Poľska chodia predávať potraviny až na juh Slovenska. Okrem toho, že oberajú domácich obchodníkov o obrat, štát prichádza o dane a kontrola takéhoto predaja či kvality potravín je v praxi veľmi ťažká. „Snažil som sa to ako obecný poslanec riešiť. Ale jediné, čo môžem urobiť, je dať obchodníkovi pokutu za to, že nepredáva na vyhradenom mieste,“ opisuje Gabriel Lukáč.
Čaká vidiek svetlá budúcnosť?
Počet obyvateľov Slovenska do roku 2100 klesne, podľa najoptimistickejšieho scenára to bude o trištvrte milióna ľudí. „Výraznejšie bude klesať populácia v mestách. Tam sa v roku 2021 znížil počet obyvateľov o 14-tisíc, kým na vidieku stúpol o približne 5 000 ľudí. Vidiecka populácia je mladšia a bude klesať pomalšie,“ hovorí František Križan. Ako pokračuje, je potrebné si uvedomiť význam lokálnych potravín a lokálnych predajní a ich dosah na ekonomiku regiónu. Práve uprednostňovanie tzv. „potravinového patriotizmu“, teda preferencia lokálnych potravín (predajní) pred zahraničnými môže viesť k záchrane malometrážnych lokálnych predajní potravín. Pri téme potravinových púští tak zohráva dôležitú úlohu nielen počet spotrebiteľov, ale najmä ich preferencie a nákupné správanie.
„Do budúcnosti sa pozeráme s obavami. Asi 600-tisíc ľudí žije pod hranicou chudoby, rovnakému počtu hrozí, že sa pod ňu dostane. Je potrebné nastaviť hospodársku politiku tak, aby sa tu žilo lepšie. Potom nebude problém ani s predajňami, ani s kupujúcimi,“ uvádza Štefan Mácsadi.
Martin Kozák hovorí, že urobia všetko preto, aby budúcnosť bola svetlejšia. „Ako prevádzkovateľ veľkých supermarketov odovzdáme know-how menším predajcom, aby vedeli, ako vybrať sortiment, nastaviť prístup personálu či zvoliť lákavý vizuál. Predajňa na vidieku má veľkú výhodu v tom, že je osobná. Zamestnanec sa vie so zákazníkmi porozprávať a vypočuť si ich. V mestách je nákup anonymný. Aj toto sa dá v obciach využiť ako konkurenčná výhoda,“ vysvetľuje.
Hoci podnikať na vidieku nie je jednoduché, obchodníci to nevzdávajú. Gabriel Lukáč hovorí, že posledný polrok otvorili tri nové predajne, z toho dve sa nachádzajú v obciach do 500 obyvateľov. „Ďalšie mám v pláne. Dá sa to, keď sme už väčší,“ priznáva. Coop Jednota Nové Zámky zas nedávno otvorila dve moderné predajne na vidieku v levickom a novozámockom okrese. „Hoci možnosti sú už dosť vyčerpané, vhodné priestory hľadáme ďalej. Venujeme sa aj malým predajniam, ktoré máme na dedinách do 300 obyvateľov. Modernizujeme ich a myslím si, že z pohľadu sortimentu a zariadení spĺňajú všetky kritériá ako iné mestské predajne. Zabezpečiť dostupnosť potravín považujeme za svoju spoločenskú zodpovednosť,“ dodáva Štefan Mácsadi.
Názory odborníkov
„Politici nemajú o tento problém záujem.“
Tragédia tejto témy je, že nie je spolitizovaná, pretože ju politici ani len neevidujú. Ak by bola spolitizovaná, tak sa niekam posunieme. Za 20 rokov sa zvýšil počet ľudí na dedinách o 240-tisíc a v mestách klesol o 140-tisíc obyvateľov. Až 96 percent samospráv tvoria dediny, sme typická vidiecka krajina. To všetko je dôkazom toho, že sme nepochopili silnú stránku vidieka.
Michal Kaliňák, vtedajší ústredný riaditeľ kancelárie, ZMOS
„O úspechu predajne rozhoduje mobilita ľudí.“
Vidiecka predajňa môže byť hlavným nákupným kanálom, ale musí pôsobiť vo fungujúcej samospráve. Z mojej rodnej obce, ktorá má 4000 obyvateľov, odišiel lekár. Matky s 500 až 600 deťmi museli začať dochádzať do Košíc či Moldavy, kde si aj nakúpili. Odkedy sa do obce vrátil lekár, cítime to na lepších obratoch. Dôležité je, aby sa kolobeh peňazí točil v dedine.
Gabriel Lukáč, majiteľ, Potraviny Luga
„Vidieku by pomohol aj cestovný ruch.“
Rakúšania sa po vojne zamerali na turizmus a trávenie voľného času. Farmár, ktorý má tri kravy, mlieko nedodáva do reťazcov, ale umiestni ho do obchodu či reštaurácie vo svojej dedine. Okruh v obciach je uzavretý a takýto systém im prináša úspech. Ľudia chcú tráviť voľný čas v prírode. Máme všetko, čo Rakúšania, a dedinám i životu v nich pomôže zmena vnímania Slovenska ako destinácie.
Martin Kozák, výkonný riaditeľ, Labaš
„Chceme byť blízko svojim zákazníkom na vidieku.“
Inflácia predražuje hodnotu nákupného košíka, čo sa odráža v jeho objeme, ktorý sa zmenšuje. To bude mať dosah aj na to, ako sa bude rozvíjať obchodná sieť na Slovensku. Pri odhadoch zo začiatku roka hrozilo, že náš systém bude musieť pre vysoké ceny energií zavrieť 300 obchodov. Pozitívne je to, že sa nezatvoril ani jeden. Coop Jednota berie za svoju úlohu zásobovanie obyvateľstva potravinami na vidieku.
Štefan Mácsadi, predseda predstavenstva, Coop Jednota Nové Zámky
„Úlohu zohráva ekonomická situácia spotrebiteľov bez obchodu.“
Nevyhnutným faktorom, ktorý sa berie do úvahy pri definovaní potravinových púští, je príjem obyvateľov. Keď nebudú mať bohatí spotrebitelia dostupné potraviny napríklad na bratislavskej Kolibe, v mesačných výdajoch na potraviny to nepocítia tak, ako spotrebitelia z nižších ekonomických tried, ktorí citlivo vnímajú každé zvýšenie nákladov za dopravu k nákupu.
František Križan, regionálny geograf, Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
Článok vyšiel aj v špeciáli Ozveny Samošky, ktorý sa obzerá za 21. kongresom Samoška. Ten prebehol v Košiciach v dňoch 22. a 23. marca 2023. Špeciál je súčasťou časopisu Tovar&Predaj 5 – 6/2023.  

Zdroj: tovarapredaj.sk | Autor: Gabriela Bachárová | Vydavateľ: ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.