Potravinová bezpečnosť Slovenska a rozvoj domáceho obchodu - aké sú očakávania od novej vlády?

Poľnohospodári, potravinári, spracovatelia, producenti, obchodníci, všetci chcú na trhu kvalitné, bezpečné a výživné potraviny.
Poľnohospodári, potravinári, spracovatelia, producenti, obchodníci,
všetci chcú na trhu kvalitné,
bezpečné a výživné potraviny.
Aké opatrenia pomôžu, aby bol na slovenskom trhu dostatok
kvalitných slovenských produktov dostupných pre všetkých? Ako posilniť obchod
na vidieku a zabrániť rozširovaniu tzv. potravinových púští? Dôležitá je
zmysluplná odborná diskusia a koncepčné riešenie. Miera potravinovej sebestačnosti Slovenska sa dlhodobo pohybuje na hranici 40%.
Intenzívnejšia komunikácia zo strany vládnych inštitúcií a v rámci v celej
agropotravinárskej vertikály, hľadanie koncepčných a systémových riešení je
cesta, ktorá musí priniesť pozitívny výsledok. Aby vývoj potravinovej sebestačnosti Slovenska nabral správny smer,
dôležitý je aktívny prístup a návrh komplexnej koncepcie rozvoja slovenského poľnohospodárstva, potravinárstva a obchodu na
báze spoločnej odbornej diskusie všetkých zainteresovaných. Izolované aktivity
neprinášajú želaný efekt. „Vláda by mala koncepčne pre odvetvie
poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu zabezpečiť každoročne v rozpočte
dostatočné finančné zdroje za účelom adresnej podpory tomuto odvetviu,
zabezpečujúcemu výživu obyvateľstva ako nevyhnutný doplnok k dotáciám z EÚ,“
zdôrazňuje Filip Kasana, viceprezident Zväzu obchodu
SR.
Adresná podporA zo strAny štátu Aj eÚ
Význam slovenského
poľnohospodárstva a potravinárstva,
kam by mali smerovať vyššie finančné zdroje a podpora, je zrejmý. „Politické a
sociálne dianie vo svete, globálne klimatické zmeny a potravinové krízy si z
hľadiska potravinovej bezpečnosti štátu jednoznačne vyžadujú náležitú pozornosť
kompetentných s akcentom na efektívnu a systematickú koncepciu, ktorá by sa
realizovala dlhodobo nad rámec funkčného obdobia vládnej exekutívy. Slovensko má všetky
predpoklady, aby malo rozvinuté poľnohospodárstvo a potravinársku výrobu na oveľa vyššej úrovni, je však
potrebná dôsledná realizácia príslušných politík, aby sa postupne odstránil
stav spôsobený rokmi zanedbávania,“ apeluje F. Kasana. Dôležité z tohto pohľadu
je, aby sa pravidlá poskytovania dotácií v EÚ opäť vrátili k princípu založenom
na cielenej podpore. Cielená podpora len na produkciu suroviny (tonu mäsa,
mliečnych výrobkov, obilnín, olejnín, strukovín, zeleniny, ovocia, krmovín
atď.), nie na obhospodarovanú plochu a cielená podpora na produkciu tony
vyrobených potravín (mäsových, mliečnych, pekárskych, tukových, zeleninových,
ovocných a ďalších) určených na predaj - konečnú spotrebu. „Výška dotácií z EÚ
by bola opätovne stanovená jednotne pre celú EÚ s možnosťou zohľadnenia
diferencovaného regionálneho príplatku danej krajiny podľa pôdno-klimatických
podmienok a preferencií jednotlivých krajín či potrieb EÚ. Ďalšou formou
poskytovania dotácií by mohli byť investičné dotácie zamerané na modernizáciu
výroby, stanovené prísne na vybrané technológie, modernizáciu a automatizáciu
výroby s určením podielu vlastných zdrojov príjemcu a jednotne stanoveného
podielu na objem investícií v rámci EÚ,“ vysvetľuje ďalej F. Kasana.
Zníženie administratívnej náročnosti
Administratívna náročnosť býva častou jednou z
prekážok, ktoré komplikujú proces vypracovania a podávania žiadostí o dotácie.
Vláda by sa mala zamerať práve na zníženie administratívnej náročnosti a
zbytočnej byrokracie vo vzťahu k podnikateľom. „Dôležitou prioritou vlády by
malo byť vytváranie priaznivých podmienok pre podnikateľské prostredie, ktoré
prináša hodnoty pre národné hospodárstvo a zabezpečuje ľudom prácu. Dôsledne
racionalizovať a sprehľadňovať legislatívu, znižovať objem prijímaných zákonov,
rušiť zákony a normy, ktoré nesplnili účel, resp. v praxi pôsobili ako zbytočná
legislatívna a administratívna záťaž. Čo je mimoriadne dôležité, v oblasti
potravinárstva a obchodu nezavádzať žiadnu cenovú reguláciu a naopak znížiť
úroveň regulácie obchodných vzťahov, ktorá je aktuálne stanovená ďaleko nad
európsky štandard. Ako príklad uvediem Zákon o neprimeraných podmienkach v
obchode s potravinami,“ konkretizuje F. Kasana.
podporA celej agropotravinárskej vertikály
Vláda by sa mala ďalej zamerať na analýzu príčin
zvýšenia cien produkovaných surovín a potravinárskych výrobkov. Ako uvádza
viceprezident ZO SR, Filip Kasana, táto téma sa značne v predvolebnom období
politicky zneužívala, no v podnikateľskej sfére je všeobecne známe, že vysoká
inflácia prejavujúca sa aj v cenách potravín bola spôsobená externými faktormi
a primárne obrovskými výkyvmi na trhu s energiami a palivami. „Vláda SR by sa
preto svojimi opatreniami okrem adresnej podpory nízkopríjmových skupín
obyvateľstva mala zamerať na podporné mechanizmy smerované na zníženie nákladov
v celej agropotravinárskej vertikále, čo sa v konečnom dôsledku pozitívne
prejaví aj v znížení pultových spotrebiteľských cien,“ dodáva F. Kasana. Na
rokovaní v rámci okrúhleho stola na pôde Ministerstva pôdohospodárstva a RV SR
sa zástupcovia zúčastnených relevantných inštitúcií (NBS, Protimonopolný úrad
SR, IFP, MF SR, SPPK, PKS, Agrárna komora, ZOSR a SAMO) pri posudzovaní
situácie na trhu s potravinami jednomyseľne zhodli, že cenová regulácia by bola
škodlivým zásahom do fungovania vertikály, v konečnom dôsledku s negatívnym
dopadom na spotrebiteľa. Napokon, Ministerstvo financií SR na základe prijatej
novely Zákona o cenách vypracovalo Analýzu cenového vývoja základných druhov
potravín, ktorá uvedené závery potvrdzuje.
Férová hospodárska súťaž bez regulácií
Trh vytvára dostatočné a silné konkurenčné prostredie,
je potrebné len dôsledne monitorovať a chrániť férovosť hospodárskej súťaže a
nezavádzať zbytočné legislatívne obmedzenia. Regulácie nie sú formou
efektívneho a zmysluplného riešenia. „Práve naopak. Obchodu by mohlo významne
pomôcť zavedenie investičných stimulov s cieľom modernizácie, automatizácie či
energetickej úspornosti obchodných prevádzok. Obchod je dlhodobo vylúčený z
možnosti dostávať akékoľvek dotácie na svoj rozvoj. Domáce obchodné siete
združené vo Zväze obchodu
SR, vo významnej miere realizujú predaj potravín aj na vidieku a majú reálny
problém udržať rentabilitu týchto prevádzok. Postupne sa preto na Slovensku rozširujú tzv. potravinové púšte a tento veľmi
vážny problém sa zatiaľ vôbec nerieši,“ uvádza F. Kasana.
riešenie potravinových púští
Limitovaný prístup k potravinám najmä v menších obciach
do 500 obyvateľov vníma Zväz obchodu
SR ako veľmi vážny a neustále narastajúci problém. Na slovenskom vidieku
pôsobia výlučne domáce obchodné siete a bez finančnej podpory štátu nie je
možné udržať tieto predajne prevádzkyschopné. „Ide primárne o zachovanie
základnej občianskej vybavenosti, ktorú si ľudia žijúci na vidieku zaslúžia mať
zo strany štátu zabezpečenú. Z hľadiska riešení sa postačí inšpirovať v
okolitých krajinách, napr. v Poľsku a Českej republike, kde je problém tzv.
potravinových púští efektívne riešený cez systém finančných dotácií na úrovni
štátu v spolupráci so samosprávami a obchodníkmi. V ČR konkrétne funguje od
roku 2021 program Obchůdek 2021+. Pojazdné predajne nie sú systémovým riešením problému, pričom ambulantné formy predaja so sebou nesú aj
zdravotné riziká pri manipulácii s potravinami. Od nového vládneho kabinetu
preto očakávame, že riešenie tohto problému bude zaradené nielen medzi priority
Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka
SR, ale nájde svoju oporu aj v programovom vyhlásení Vlády SR, keďže dostupnosť
potravín je zásadným prvkom kvality života obyvateľstva,“ zdôrazňuje F. Kasana.
doplnkové služby i predaj liekov
Funkčná predajňa potravín dokáže na vidieku poskytovať
aj ďalšie služby, napr. platenie šekov, výber hotovosti, poštové doručovanie a
pod., čo je prínosné najmä pre seniorov. Špeciálnou oblasťou a určite
zaujímavou službou zákazníkom by bolo umožnenie predaja tzv. voľnopredajných
liekov v predajniach potravín. V SR však môžu lieky predávať iba lekárne, na
základe povolenia od ŠUKL. „Obchodníci rešpektujú aktuálne platnú legislatívu v
tejto oblasti, preto zákazník nájde v predajniach potravín len vitamíny. Režim
voľného predaja liekov má však svoje výhody, napr. zvýšenie nákupného komfortu
spotrebiteľov dostupnosťou vyhradených liekov, zníženie cien liekov v lekárňach
vďaka konkurencii v maloobchode. Preto dlhodobo podporujeme zmenu legislatívy v
tejto oblasti, radi by sme zákazníkom ponúkli možnosť zakúpiť si v predajniach
potravín i voľnopredajné lieky ako je to v okolitých krajinách, čo by ocenili
najmä seniori žijúci na vidieku bez prístupu k lekárňam,“ uvádza F. Kasana.
*****
JUDr. FILIP KASANA viceprezident Zväzu obchodu SR Je absolventom
Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Pracovne pôsobí v COOP
Jednote Slovensko, spotrebné družstvo ako podpredseda predstavenstva a priamo
riadi právnu sekciu. V rámci štruktúr Republikovej únie zamestnávateľov je
podpredsedom dozornej rady. V oblasti školstva, vedy a výskumu pôsobí ako člen
Správnej rady Slovenskej
poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Dostupnosť potravín je zásadným prvkom kvality života
obyvateľstva. Dôležitou prioritou vlády by malo byť vytváranie priaznivých
podmienok pre podnikateľské prostredie.
Zdroj: [19.10.2023; Obchod; Zväz obchodu Slovenskej republiky; s. 18,19,20; redakcia]