Po odvode pre reťazce aj letáky. Komisia opäť preveruje opatrenia SNS
Keď sa Komisia podnetom zaoberá, má podozrenie, že niečo v zákone nie je v poriadku, zhodujú sa advokáti.
Keď sa Komisia podnetom zaoberá, má podozrenie, že
niečo v zákone nie je v poriadku, zhodujú sa advokáti.
BRATISLAVA. Európska komisia opäť preverí, či Slovensko
neporušuje európske pravidlá. V apríli predbežným opatrením stopla osobitný
odvod pre obchodné reťazce, ktorý presadila SNS. Štátu mali platiť 2,5 percenta
z obratu.
Súvisiaci článokKapitánovo letákové dobrodružstvo
Čítajte
Teraz Komisia prešetruje, či aj povinnosť, aby na
letáky dávali najmenej polovicu slovenských výrobkov,
nie je v rozpore s európskou legislatívou.
Opäť ide o návrh SNS, ktorá ovláda ministerstvo
pôdohospodárstva na čele s Gabrielou Matečnou. Návrh predložila jej poslankyňa
Eva Antošová. Predpis o letákoch platí pre obchodníkov od mája.
Komisia má zrejme podozrenie, že v prijatých pravidlách
nie je niečo v poriadku, vysvetľuje partner advokátskej kancelárie Maple and
Fish Viliam Karas.
Zatiaľ nezašla tak ďaleko ako pri osobitnom odvode.
Tzv. potravinovú daň žiadala zastaviť, lebo mala obavy, že zvýhodňuje
niektorých maloobchodníkov oproti konkurencii. Odvod 2,5 percenta z obratu
museli platiť štátu spravidla veľké nadnárodné siete ako Tesco, Lidl či
Kaufland.
“Európska komisia nevyzvala v žiadnej z oblastí na
pozastavenie účinnosti,” odpísal k novému preverovaniu hovorca ministerstva
pôdohospodárstva Vladimír Machalík. Zákon však začala prešetrovať, potvrdil.
Názor na to, či sú pravidlá v zákone zlučiteľné s
európskou legislatívou, ešte Komisia nevyslovila.
Ministerstvo zľahčuje
Začiatkom júla sa na Komisiu obrátila Slovenská
aliancia moderného obchodu. Združuje zahraničné obchodné reťazce
ako Lidl, Kaufland, Tesco, Billa či Metro. Reťazce sa spoliehajú, že by
Komisia, podobne ako pri 2,5-percentnom odvode, mohla prijaté zmeny zvrátiť.
Rezort pôdohodárstva tvrdí, že z Bruselu nemá žiadne
informácie, ktoré by preukazovali, že slovenské pravidlá odporujú tým
európskym.
od 1. mája 2019 musia reťazce dodržiavať pomer v
letákoch a reklamných časopisoch, a to tak, že najmenej 50 percent výrobkov musí byť slovenských, koncom júna
ministerstvo pôdohospodárstva zverejnilo usmernenie k tomu, ako presne majú byť
slovenské výrobky
v letákoch prezentované.
“Prešetrovanie podnetov je pritom štandardný krok,
ktorý musí Európska komisia realizovať,” tvrdí hovorca ministerstva.
Nie je to úplne tak, zhodujú sa advokáti. Komisia sa
nezaoberá automaticky všetkými podnetmi, ktoré jej niekto pošle. “Robí to, ak v
znení zákona môže byť podľa nej problém,” hovorí Karas.
“Čím je podnet lepšie odôvodnený a lepšie podložený
právnymi argumentmi, tým je väčší predpoklad, že sa ním začne Komisia
zaoberať,” dopĺňa advokát z kancelárie Taylor Wessing Ján Lazur. Kancelária pripravovala
pre alianciu právnu analýzu zákona.
Reťazce povinnú propagáciu slovenských výrobkov v letákoch napadli,
lebo podľa nich nerešpektuje zásady voľného pohybu tovarov v Únii.
Obchodníci sami rozhodujú o svojej podnikateľskej
stratégii, preto je podľa advokáta Lazura problém, ak im štát prikazuje, aký
podiel slovenských výrobkov
majú v letákoch zverejňovať.
“Aj zahraničné výrobky by mali mať podľa pravidiel
voľného pohybu tovarov rovnakú šancu uspieť na slovenskom trhu,” vysvetľuje
advokát.
Komisia by teda takéto opatrenie mohla vyhodnotiť ako
diskriminačné.
Sťažovali sa aj na pokuty
Reťazce sa sťažovali Komisii napríklad aj na to, že
štát žiada, aby platili vysoké pokuty, aj keď sa proti nim odvolali.
Pokuty za rôzne prehrešky obchodníkom dáva Štátna
veterinárna a potravinová správa. Napríklad, keď predávajú tovar po dátume
spotreby. Ak sa prešľapy, hoci aj nepatrné, opakujú v priebehu jedného roka,
obchodníkovi vyrubí pokutu až milión eur.
Obchodníci majú od mája 15 dní na to, aby vysoké pokuty
zaplatili. Odvolanie termín neoddiali, a ak sumu nezaplatia, hrozia im
exekúcie.
Od roku 2014 udelila veterinárna správa 25 pokút, spolu
za milión eur. Najviac, až jedenásť ich dostala Billa. Reťazce však pokuty neplatili
a bránili sa proti nim na súde.
"Proti reťazcu, ktorý protiprávne odmieta zaplatiť
pokutu za opakované porušovanie zákona na ochranu zdravia slovenských spotrebiteľov, bude tvrdo
zakročené," hrozila v auguste Matečná.
Komisia môže zakročiť aj proti tomuto opatreniu, hovorí
advokát Karas. Problémom môže byť, že výška pokút nie je primeraná. Neobvyklé
je aj to, že by už rozhodnutie prvostupňového orgánu nemalo žiadny vplyv na
oddialenie termínu na zaplatenie pokuty.
Zdroj: 09.09.2019; ekonomika.sme.sk; Ekonomika / Spotrebiteľ; 00:00; Daniela Hajčáková]
FOTO_zdroj: Reťazce sa sťažovali na povinnosť zverejňovať v letákoch aspoň polovicu slovenských výrobkov.(Zdroj: SME/Tibor Somogyi)