Pakt o cene rožkov

Rastúce ceny by síce malo eliminovať včera podpísané Memorandum o poctivom obchode slovenských pekárov a obchodníkov zo Zväzu obchodu SR
27.06.2018, Bratislava
Slovenské domácnosti by mali rátať s tým, že už počas
prázdnin môžu nakupovať mierne drahší chlieb aj rožky. Rožok je slovenský
unikát, keďže roky sa drží na cene šesť centov, aj keď o kvalite pri tejto cene
sú pochybnosti. Rastúce ceny
by síce malo eliminovať včera podpísané Memorandum o poctivom obchode
slovenských pekárov a obchodníkov zo Zväzu obchodu
SR, ale dôležité bude, ako sa zachovajú nadnárodné obchodné reťazce. Tie majú približne tri
razy väčšie tržby ako domáci
obchod.
Fakt, že základný pekárenský sortiment môže zdražieť
práve s nástupom dovoleniek, súvisí aj s tým, že od mája začali pekári, ale aj
obchodníci svojim zamestnancom priplácať za prácu počas víkendov, sviatkov a v
nočných hodinách. V snahe dospieť ku konsenzu pekári s domácimi obchodníkmi
podpísali vyhlásenie, ktorého cieľom je zabezpečiť kvalitu a dostupnosť slovenských pekárenských výrobkov a vytvorenie
spravodlivých obchodných podmienok pre všetkých dodávateľov a odberateľov.
Preložené do zrozumiteľnej reči spotrebiteľa
to znamená, že slovenské
reťazce zoskupené vo Zväze obchodu
SR budú akceptovať oprávnené ekonomické náklady, ktoré premietnu do odbytových
cien pekári. Podpredseda predstavenstva Coop Jednoty Martin Katriak v tejto súvislosti
povedal, že napríklad Coop nezmení marže na chlieb ani na rožky.
Pekári tvrdia, že roky ledva prežívajú. Podľa
Štatistického úradu SR kilogram tmavého chleba stojí priemerne 1,32 eura. Ešte
v roku 1998 bola cena 0,50 eura, a odvtedy postupne rástla. O koľko teraz môže
zdražieť chlieb alebo rožky? Na túto otázku Pravdy pekári odpovedali vyhýbavo.
„Každý výrobca si to musí zvážiť a bojovať sám za pretavenie svojich
oprávnených ekonomických nákladov do ceny," povedal Vladislav Baričák,
podpredseda Únie priemyselných pekárov.
Rezort pôdohospodárstva, ktorý analyzoval situáciu v
pekárenskom odvetví a v obchodných reťazcoch, však nevidí dôvod na zvyšovanie
cien. Podľa generálneho riaditeľa sekcie potravinárstva a obchodu rezortu
pôdohospodárstva Milana Lapšanského zvýšené náklady pekárov premietnuté do ceny
„sú ako smeť“, nie je preto dôvod, aby sa menili pultové ceny.”
„Dobre poznáme obchodné prirážky obchodných reťazcov.
Je tam taký priestor, že spotrebiteľ si nemusí vôbec všimnúť, že pekári predávajú
svoje výrobky (obchodníkom) o čosi drahšie," reagoval Lapšanský na
tlačovej konferencii pekárov a Zväzu obchodu
SR.
Všetci hovoria o fair play
Lenže dominantnými hráčmi na slovenskom trhu sú zahraničné obchodné reťazce. Práve ony majú podľa
pekárov zneužívať svoje dominantné postavenie na slovenskom trhu a diktovať
pekárňam ceny, ktoré im nepokrývajú ani len výrobné náklady. „V roku 2009 sa
kilogramový bochník konzumného chleba predával po 29,90 Sk, ale vlani tento
chlieb stál v nadnárodných obchodných reťazcoch 77 centov. Medzitým mzdové
náklady stúpli o 60 percent. Nevidíme nijakú logiku v tom, prečo cena na
pultoch klesla," povedal Viktor Gumán, podpredseda Rady pekárov. Slovenskí
pekári na cenový tlak obchodných reťazcov reagovali vypovedaním dodávok.
Vzápätí si nadnárodné spoločnosti začali objednávať chlieb zo susedného Česka.
Ak si pekári chceli udržať svoje pozície, museli prijať podmienky, ktoré si
stanovili reťazce.
Zahraničné obchodné reťazce
zoskupené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) sa včera k obchodným
vzťahom so slovenskými pekárňami nevyjadrili. Poslali len všeobecné vyhlásenie.
V ňom združenie SAMO uviedlo, že „správnu cestu
obojstranne prospešnej spolupráce medzi výrobcami a obchodníkmi potvrdzuje
Iniciatíva pre férový obchod, ktorú SAMO a Potravinárska komora Slovenska založilo na Slovensku vo februári 2018, čím
nadväzuje na celoeurópsky Supply Chain Initiative. Obchodné reťazce združené v
SAMO dlhodobo podporujú slovenských dodávateľov, o čom svedčí 12-percentný
nárast ich počtu na pultoch za posledný rok a pochvala ministerstva
pôdohospodárstva na konferencii k vyhodnoteniu projektu Chcem dodávať,"
povedala pre Pravdu Katarína Fašiangová, predsedníčka SAMO.
Chlieb a rožky sú spomedzi slovenských potravín poslednou najpredávanejšou
komoditou. Je to prirodzené, veď Slovensko
má dostatok potravinárskeho
obilia, dokonca ho produkuje viac než spotrebuje. „Je teda logické, aby sme
jedli slovenský chlieb a dávali prácu slovenským farmárom, mlynárom, pekárom a,
pravdaže, aj obchodníkom," povedal pekár Vladislav Baričák.
Podpredseda Coop Jednoty Martin Katriak v tejto súvislosti pripomenul, že slovenskí obchodníci majú
záujem predávať predovšetkým slovenské potraviny.
Už roky si plníme tento celkom prirodzený záväzok. Pripomenul, že kým
zahraničné reťazce nedávno s fanfárami oznámili, že dostali na svoje pulty 166
malých a regionálnych výrobcov potravín, potom len CBA ich má 650, Coop Jednota
618 a Labaš 19.
Je prirodzené predávať slovenské
Podľa Katriaka
je spravodlivejšie merať obchod so slovenskými potravinami
nie podielom potravín na pulte, ale ich predajom. Ten podľa nedávneho prieskumu
Potravinárskej komory dosiahol tohto roku mierne zlepšenie, keď na pultoch bolo
vystavených 37,7 percenta, potravín.
Katriak však dáva do
pozornosti reálny predaj slovenských potravín,
ktorý napríklad v Coop Jednote má podiel na celkovom predaji 68 percent, pričom
pekárenské, mäsové, hydinové a cestovinárske výrobky spolu s cukrom majú vyše
80-percentný podiel.
Citlivou otázkou vo vzťahoch medzi obchodníkmi a
výrobcami potravín sú
tzv. nekalé obchodné praktiky. Na Slovensku
má byť v jeseni pripravený nový zákon. Medzitým sa však nekalými obchodnými
praktikami začala zaoberať aj Európska komisia. Obchod sa obáva, či vôbec treba
slovenský zákon, a cestu k odstráneniu nezhôd vidí skôr v lepšej komunikácii a
spolupráci so svojimi dodávateľmi.
S tým, že treba zlepšiť komunikáciu, súhlasil aj Milan
Lapšanský. Zároveň však povedal, že nekalé obchodné praktiky, ktoré nadnárodné
reťazce skúšobne aplikovali v krajinách strednej a východnej Európy, sa dnes
používajú aj v západnej Európe. To podnietilo Brusel k zmene legislatívy.
Lapšanský ubezpečil, že slovenské znenie zákona bude maximálne harmonizované s
chystanou legislatívou EÚ.
Zdroj: [28.06.2018; Pravda; Titulná strana; s. 1,10; Jozef
Sedlák]