Obchodník Labaš rastie, otvára nové predajne a chystá investície

Väčšiu časť tržieb generuje spoločnosti veľkoobchod, obrat jej maloobchodnej siete Fresh Plus ich však pomaly dobieha.
Väčšiu časť tržieb generuje spoločnosti
veľkoobchod, obrat jej maloobchodnej siete Fresh Plus ich však
pomaly dobieha
Košický veľkoobchod s potravinami Labaš,
ktorý má aj vlastné supermarkety Fresh Plus, úspešne konkuruje medzinárodným
reťazcom. Minulý rok uzatvoril s celkovými tržbami 305 miliónov eur, čo
znamenalo medziročný rast takmer o osem percent. Tržby spoločnosti rastú každý
rok od jej založenia v roku 1992 organickým tempom zhruba desať percent.
Vlaňajšok firme prial aj z hľadiska zisku – dosiahla rekordných 5,3 milióna
eur. Bolo to jednak presunom hospodárskeho výsledku z roku predtým, na druhej
strane aj zlepšením nákupu a výraznejším šetrením.
„Zvyšovať tržby sa nám darí vďaka dobrým
vzťahom s dodávateľmi, zlepšovaním interných procesov, otváraním nových
prevádzok a zavádzaním nových technológií,“ hovorí pre TREND konateľ
spoločnosti Miroslav Labaš. „Rastieme postupne. Nerobíme veľké expanzie ani
akvizície, držíme sa motta, že pomaly ďalej zájdeš.“
Rast vlastnej siete
Sortiment spoločnosti Labaš odoberá v
súčasnosti zhruba štyritisíc prevádzok, z ktorých väčšinu tvoria maloobchodné
predajne s potravinami. Z nich zhruba 760 je partnerských predajní konceptu
Fresh. Okrem nich veľkoobchod Labaš zásobuje vlastnú sieť Fresh Plus, ktorá
prevádzkuje 33 supermarketov. Posledný pribudol v máji tohto roku v Košiciach,
kde je situovaná väčšina prevádzok Fresh Plus. Ďalšiu otvoria koncom roka v
Prešove. Celkovo bude firma do konca roka zamestnávať približne 1 750 ľudí na
trvalý pracovný pomer.
„Väčšiu časť tržieb nám stále generuje
veľkoobchod, nárast tržieb v našich vlastných predajniach je však medziročne
vyšší, čím sa rozdiel pomaly stiera. Minulý rok tvorili tržby veľkoobchodu 56
percent a tržby maloobchodu 44 percent celkových tržieb,“ prezrádza M. Labaš.
Donášku potravín prevádzkuje Labaš zatiaľ len v Košiciach a okolí a v Prešove
pod značkou iFresh.sk. Tá momentálne tvorí približne jedno percento
maloobchodných tržieb, tento podiel sa organicky zvyšuje.
Popri obchodnej činnosti sa Labaš venuje
prenájmu obchodných priestorov. Hoci spoločnosť má najväčšie pokrytie na
východe krajiny, službami pokrýva celé Slovensko. „Čo sa týka segmentu B2B,
pravidelne zásobujeme aj našich odberateľov na západe, na čo využívame
logistické depá v Trenčíne, Nitre, Martine a Lučenci,“ konštatuje M. Labaš.
Expanziu na západ s vlastnými maloobchodnými prevádzkami Fresh Plus firma
momentálne neplánuje.
Rast miezd aj investície
Pokiaľ ide o nárast cien vstupov a
infláciu, spoločnosť sa snaží s dodávateľmi dohodnúť na čo najnižšom zvyšovaní
cien, aby pri rovnakej marži ako doteraz mala čo najnižšiu pultovú cenu. „Keďže
ceny energií neustále rastú, očakávame ďalší rast
cien potravín. Zvyšovanie cien
výrazne ovplyvňuje aj rast minimálnej mzdy,“ upozorňuje M. Labaš. Rast miezd
prebehol na niektorých oddeleniach už tento rok, od augusta spoločnosť
celoplošne zvyšovala mzdy priemerne o päť percent. „Najbližšie očakávame nárast
miezd od 1. januára budúceho roku z dôvodu zvyšovania minimálnej mzdy,“ dodáva
konateľ spoločnosti. Firma plánuje časť zisku použiť na rozsiahlu investičnú
činnosť, pribudnúť má nový sklad na ovocie a zeleninu, nový sklad na mäso, rozšírenie
skladov na vody, ako aj mraziarenského a expedičného skladu.
Aktuálne je spoločnosť s novými projektmi
v územnom a stavebnom konaní. Spomínané investičné aktivity by spoločnosť rada
zrealizovala do konca budúceho roka.
—-
Firma plánuje rozsiahlu investičnú
činnosť – nový sklad na ovocie a zeleninu aj na mäso
Zdroj: [15.09.2022; Trend; Firmy; s. 58; Peter Scherhaufer]
FOTO_zdroj: Ivan Fleischer