Obchod prežil inflačné obdobie so cťou. Reťazce na vysokých cenách nezarobili, skôr naopak
Obchod prežil inflačné obdobie so cťou. Reťazce na vysokých cenách nezarobili, skôr naopak
Maloobchod neočakáva koncom roka výraznejšie oživenie, spotrebitelia budú pri nákupoch šetriť. Obavy však vidieť z možných regulácií štátom.
Téma cien potravín
na Slovensku hýbala
predvolebnou kampaňou a svoje miesto našla aj v programovom vyhlásení vlády
Roberta Fica. Obchodníkov ani tak „nestraší“ zabezpečenie dôkladného
monitoringu vývoja cien
potravín štátom, ako skôr možné regulačné opatrenia, ktoré by mohli mať zásadný
vplyv na ich biznis.
V inflačných časoch boli častou témou na Slovensku aj v
Česku veľké nadnárodné reťazce. Politici ich podozrievali, že si navyšujú ceny
produktov o viac ako len o infláciu a „vylepšujú“ si marže. Situácia je však
iná.
Ak totiž porovnáme situáciu s vrcholom tržieb na
začiatku roka 2022, k augustu 2023 reálne tržby v slovenskom maloobchode
poklesli o 16 percent. V podskupine nešpecializovaných predajní o 15 percent a
v prípade špecializovaných predajní potravín dokonca až o 26 percent. Uvádza to
Inštitút ekonomických a sociálnych štúdií (INESS) v najnovšej publikácii Chlieb
a hry.
Koncom leta 2023 začali reálne tržby v maloobchode opäť
pozvoľna rásť. K ďalšiemu rastu by mal prispieť aj opätovný rast reálnych
miezd, ktorý sa po zhruba roku začína objavovať u čoraz viac profesií. Podľa
dát Štatistického úradu (ŠÚ SR) priemerná nominálna mesačná mzda v septembri
tohto roka vzrástla najviac v maloobchode, a to o 16,2 percenta na 1 135 eur.
No rozsah prepadu tržieb, aký slovenský maloobchod
zažil v rokoch 2022 a 2023, je porovnateľný s obdobiami najťažších lockdownov.
Neviedli však k nemu fyzické prekážky v podobe obmedzení pohybu, predávaného
sortimentu a otváracích hodín, ale viaceré ekonomické dôvody.
Hospodárske výsledky
Finančný rok 2022 bol výsledkovo poznačený dvoma
efektami – bol prvým rokom bez výraznejších pandemických obmedzení a zároveň
rokom s prudkým nárastom inflácie. Priemerná medziročná inflácia za celý rok
2022 dosiahla na Slovensku úroveň 12,8 percenta. Pre väčšinu spoločností to
znamenalo na jednej strane oživenie ekonomických aktivít a na strane druhej
rast nominálnych veličín, najmä tržieb.
Podľa analýzy spoločnosti FinStat vzrástli tržby v
slovenskom nefinančnom sektore zhruba o 20 percent. Čistý zisk narástol len o
14 percent, čo ukazuje nižšiu priemernú ziskovosť tržieb slovenských firiem v
postpandemickej a inflačnej ekonomike roka 2022. Najväčší nárast nominálneho
celkového zisku v rámci potravinového reťazca zaznamenalo pôdohospodárstvo.
Naopak, nárast nominálneho zisku v maloobchode sa
pohyboval v jednociferných percentách, v prípade reťazcov bol nula percent.
Treba však povedať, že išlo o nominálne hodnoty neupravené o infláciu. Po
započítaní inflácie 12,8 percenta za rok 2022 by v prípade maloobchodu dokonca
išlo o pokles celkového zisku.
Pokles reálnych tržieb
Ako vidia danú situáciu obchodníci? Prepad tržieb
maloobchodu na Slovensku je kontinuálny a vyšší ako je priemer EÚ, konštatuje
pre TREND Martin Krajčovič,
predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
„Problémom v porovnaní s EÚ sú najmä mzdy, pretože aj
keď cenová úroveň je na priemere EÚ, tak ľudia na Slovensku musia na nákup potravín vyčleniť vyššie
percento príjmu ako v iných európskych krajinách. To spôsobuje aj väčšie
šetrenie ľudí na Slovensku
v porovnaní s priemerom EÚ,“ podotkol.
Predajcovia potravín
sa vzhľadom na vysokú konkurenciu na trhu a zníženú kúpyschopnosť najmä u
nízkopríjmových skupín v uplynulom období vysokej inflácie snažili primárne vo
vzťahu k základným druhom potravín infláciu tlmiť, pridáva názor Filip Kasana, viceprezident Zväzu obchodu SR. V dôsledku toho bol
priemerný rast pultových predajných cien nižší ako rast inflácie. Samozrejme,
zmena situácie na trhu sa odzrkadlila aj na správaní zákazníkov.
„Spotrebitelia na cenovú infláciu zareagovali – snažia
sa nakupovať menšie množstvá potravín a svoju pozornosť vo väčšej miere
zameriavajú na akciové ponuky vo zvýhodnených cenách. To sa prejavilo na mierne
klesajúcich reálnych tržbách maloobchodu po úprave o infláciu,“ dodal F. Kasana
pre TREND.
Porovnanie ziskových marží
Prudký rast cien potravín
počas roka 2022 vyvolal na Slovensku
diskusiu o tom, či nejaká časť potravinového
reťazca z tohto vývoja nadpriemerne profituje alebo nie. Odpoveď na túto otázku
nie je podľa INESS jednoduchá. Nič také ako „bežný zisk“ neexistuje, existujú
len štatistické priemery, ktoré však reflektujú konkrétne podmienky v
minulosti.
„To čo vidím ja, je pokles reálnych tržieb ako v
maloobchode, tak špecificky v sektore supermarketov a predaja potravín. Znamená to, že po
úprave o infláciu míňajú slovenskí spotrebitelia
na potraviny menej,“
prezradil pre TREND Martin Vlachynský, analytik INESS.
Jednoznačne najvyššiu ziskovú maržu v roku 2022
dosahovala skupina vybraných pôdohospodárskych podnikov s priemernou maržou 12
percent. Vďačia za ňu takmer 150-percentnému medziročnému rastu marže. V
pôdohospodárstve sa výrazne darilo najmä pestovateľom obilnín, ktorých zisková
marža za rok 2022 dosiahla 14,5 percenta. Chovatelia dojníc sa síce museli
uspokojiť s maržou 6,5 percenta, tá však medziročne narástla až 14-násobne.
Hydinári dosiahli ziskovú maržu 4,7 percent, opäť však išlo o výrazný, až 6-násobný
medziročný nárast.
Maloobchod na chvoste
Z týchto čísel však nemožno robiť závery pre dlhšie
časové obdobia ako je práve sledovaný jeden rok. Zvýšené náklady budú podľa
INESS poľnohospodárov a potravinárov veľmi rýchlo dobiehať v nasledujúcich
rokoch. Napríklad Inštitút finančnej politiky upozorňuje, že slovenskí potravinári majú v porovnaní s
EÚ nadpriemerný podiel energie na nákladoch.
To vzhľadom na pretrvávajúcu cenovú situáciu na trhoch
s energiami bude výrazne tlačiť na ich náklady aj v roku 2023 a ďalej. Na
druhej strane, poľnohospodári a potravinári majú v období od 31. august 2023 do
31. januára 2024 k dispozícií odvodovú úľavu vo výške 70 miliónov eur.
Maloobchod s potravinami ako celok sa so ziskovou
maržou okolo dvoch percent teda nachádza na chvoste sektorového porovnania pre
rok 2022. Podskupina zahraničných reťazcov mala priemernú ziskovú maržu v roku
2022 okolo 4 percent, aj to však bolo menej ako priemerná zisková marža v
potravinárstve a pôdohospodárstve.
Aká však bude situácia na tuzemskom trhu v ďalších
mesiacoch? Obchodníci sú v tomto smere opatrní. „Nepredpokladáme do konca roka
nejaké oživenie. Pred nami je však vianočné obdobie, čo je najdôležitejšia časť
roka z pohľadu obchodu. Ak porovnáme situáciu s minulým rokom, kedy sme na jeseň
pociťovali postupný prepad tržieb, tak vianočné obdobie sa vyvinulo
prekvapujúco pozitívne. Teda aj keď ľudia šetrili, tak Vianoce si chcel každý
vychutnať v maximálnej možnej miere,“ konštatuje pre TREND M. Krajčovič.
Nielen z hľadiska kvantity spotrebitelia často siahali
aj po prémiových produktoch, čo už nebolo bežné v rámci štandardného obdobia.
Obavy zo štátnej regulácie
Akýkoľvek zásah štátu do podnikania maloobchodníkov by
v ďalších mesiacoch znamenal zhoršenie situácie na trhu. „To by viedlo k vyššej
inflácií a väčšiemu tlaku na nákupné ceny od dodávateľov, čo by zhoršilo
situáciu najmä slovenským producentom, ktorí sú menej konkurencieschopní na
spoločnom európskom trhu. Situácii môže pomôcť rast miezd a rast domácej
ekonomiky,“ spresnil M. Krajčovič.
Z dlhodobého hľadiska je dôležitá najmä podpora domácej
produkcie, aby bola konkurencieschopná na spoločnom európskom trhu a tým mala
aj pozitívny vplyv na infláciu.
Viceprezident Zväzu obchodu
SR predpokladá, že výkonnosť slovenskej ekonomiky v roku 2024 bude prechádzať
útlmom. „Rast dopytu v maloobchode bude zodpovedať najmä miere stability na
trhu a vývoju na trhu práce. Všeobecne sa očakáva, že inflácia v budúcom roku
bude klesať,“ dodáva.
Miera ziskovosti slovenských predajcov potravín združených vo Zväze obchodu SR je podľa jeho predstaviteľov primeraná,
keďže je ovplyvnená vyššou nákladovosťou. Uvedené skutočnosti súvisia najmä so
zabezpečovaním dostupnosti potravín na vidieku, s čím sú spojené vyššie náklady
na prevádzku a logistiku. Obavy však vidieť z možných regulácií štátom.
„Regulácia cien alebo iné formy štátnych zásahov v
oblasti predaja potravín by mohli spôsobiť vážnu deformáciu celej
agropotravinárskej vertikály a v konečnom dôsledku by sa negatívne prejavili aj
voči spotrebiteľom,“ uzatvára F. Kasana.
Zdroj: [28.11.2023; trend.sk; FINANCIE; 08:20; Zuzana Kulová]
https://www.trend.sk/financie/obchod-prezil-inflacne-obdobie-ctou-retazce-vysokych-cenach-nezarobili-skor-naopak
https://www.trend.sk/financie/obchod-prezil-inflacne-obdobie-ctou-retazce-vysokych-cenach-nezarobili-skor-naopak