O NAŠICH ČLENOCH - Pri šampanskom myslíme na Hubert De Luxe

Keď sa povie slovenské šumivé víno, prvé, čo Slovákom zíde na um, je Hubert De Luxe. Čo je za týmto ojedinelým fenoménom poznateľnosti? Peter Krúpa, ktorý dve desaťročia manažuje spoločnosť Hubert J. E. Sereď, vysvetľuje ojedinelé postavenie značky na slovenskom trhu cenovou prijateľnosťou luxusu ukrytého vo fľaši bubliniek. Luxusu sľubujúceho zážitok zo sveta kedysi kráľov, šľachty a dnes biznisu, vrcholového športu, umenia a milovníkov zážitkov.
Keď sa povie slovenské šumivé víno, prvé, čo Slovákom
zíde na um, je Hubert De Luxe. Čo je za týmto ojedinelým fenoménom
poznateľnosti? Peter Krúpa, ktorý dve desaťročia manažuje spoločnosť Hubert J.
E. Sereď, vysvetľuje ojedinelé postavenie značky na slovenskom trhu cenovou
prijateľnosťou luxusu ukrytého vo fľaši bubliniek. Luxusu sľubujúceho zážitok
zo sveta kedysi kráľov, šľachty a dnes biznisu, vrcholového športu, umenia a
milovníkov zážitkov.
Hubert je na Slovensku synonymom šampanského vína,
ktoré predstavuje pomyselný vrchol nevšedného ľudského pôžitku? Ako sa toto
originálne víno zrodilo?
Prítomnosť korení v minulosti. Ako prví na svete sme
vedeli vyrábať šumivé víno mimo územia Francúzska. Náš veľký príbeh sa začal v
Bratislave v roku 1825. Až do začiatku 20. storočia bolo možné používať názov
šampanské na etiketách šumivých vín. Máme dobovú reklamu z prelomu 19. a 20.
storočia, ktorá upozorňuje na skvelé víno Hubert šampanské. Potom sa ozvali
Francúzi, ktorý si dali názov Champagne patentovať ako chránené označenie
pôvodu, poukazujúc na jedinečnosť miesta zrodu šampanského vína a jeho tvorcov.
Vinári na celom svete to musia rešpektovať, ale Slováci spontánne hovoria
šumivému vínu z Hubertu šampanské. Našinec vysloví šampanské a myslí pritom na
De Luxe. To, samozrejme, teší.
Jedno je právny stav a druhé spoločenské povedomie o
víne. Rozlišujú to ľudia?
Väčšinou tento problém nevnímajú. Celé 19. storočie
bolo obdobím veľkých zmien, v 20. storočí sa začínajú veci usporadúvať, viac
štruktúrovať a aj komplikovať. Víno bolo vždy buď dobré, ktoré sa oplatilo
ochutnať, vypiť na zdravie či na pôžitok, alebo zlé, také, čo nestálo za reč. V
súčasnosti máme na víno veľa zákonov, ktoré viac regulujú, ako podporujú.
Niekedy vyvstáva otázka, či to nie je kontraproduktívne.
Aké víno považujeme za dobré?
Ako som vravel, elementárne rozdelenie vína bez ohľadu
na množstvo prívlastkov je: chutí – nechutí. Samozrejme, someliéri hodnotia
víno cez škálu chutí, vôní, farebnosti, hľadajú medzi nimi súlad, harmóniu.
Základný princíp od zrodu vína však zostáva: víno buď chutí, alebo nechutí, bez
ohľadu na to, že názory na dobré víno sa nepretržite vyvíjajú a menia.
Čo chutilo predkom, nechutí súčasníkom?
Áno. Napríklad v antike sa víno riedilo vodou, víno
riedené vodou bol nápoj bohov, kto neriedil víno, bol barbar. Neskôr v
stredoveku sa pilo hlavne sladké víno. Jednak sa dobre skladovalo a zároveň aj
chutilo. Dnes sa preferujú suché vína, ale ľudia radi pijú aj sladké vína, hoci
niekedy to nechcú priznať. Vinári však svojich spotrebiteľov poznajú a vedia,
po čom túžia. Z tohto hľadiska veľa o Slovákoch vypovedá Hubert De Luxe. Od
chvíle, čo sa dostal na pulty, bolo to presne pred polstoročím, ľuďom chutí.
Rok 1972 bol polčasom budovania československého
socializmu, ktorý si zakladal na rovnosti či skôr rovnostárstve. Vtedy v Seredi
vyrukovali s Hubertom De Luxe ponúkajúcim už v názve dotyk s luxusom. Nebol to
geniálny marketingový ťah?
Bol, pretože vyjadroval skutočné túžby ľudí po
výnimočnom chuťovom zážitku, aký vie priniesť bublinkové víno. Tím tvorcov
prejavil veľkú invenciu. De Luxe postavili na odrodových vínach s príjemnou
aromatikou a so sviežou čerstvosťou. Tú priniesli predovšetkým Iršai Oliver,
Muškát Ottonel, Moravský Muškát, Tramín červený. V Huberte vieme šumivé vína
vyrobiť všetkými štyrmi spôsobmi – klasickou šampanskou metódou aj
technológiami Charmat, Transvals či Asti. Práve Asti viedlo priamočiaro k mimoriadne
efektívnej výrobe šumivého vína s ľahkou príjemnou arómou, muškátovým buketom a
podmaňujúcou sladkou chuťou a sviežosťou.
V čom sú výhody Asti metódy?
Tento spôsob výroby obchádza druhotné kvasenie
základného vína. Keď alkohol v mušte dosiahne hranicu okolo siedmich percent,
zastavíme kvasenie. Víno plné bubliniek má vyšší obsah cukru, výraznejšiu vôňu,
pretože kvasenie prebieha iba raz. V ústach cítiť intenzívnejší vnem chutí,
ktoré sú bližšie k hroznu, ako dvakrát prekvasené šumivé víno. A zároveň je tam
nižší obsah alkoholu, to sa čoraz viac cení.
Francúzi si zakladajú na tom, že najlepšie šumivé vína
dozrievajú dlhé roky, zato De Luxe príde k spotrebiteľovi skôr ako do roka a do
dňa.
Vo víne ako v živote súperia aj priťahujú protiklady.
Na jednej strane máme klasické šumivé vín, ktoré zrejú 12 až 24 mesiacov, vek
im pridáva na kráse a kvalite. Na druhej strane máme Asti metódou zrodený
Hubert De Luxe. Dozrieva v priebehu niekoľkých týždňov, má pôvab mladosti a
pritom prekvapuje štruktúrou. Najlepší De Luxe je ten, ktorý pochádza z úrody
daného roku, lebo je najčerstvejší. Je, pravda, náročný na kvalitu hrozna,
zvládnutie technológie a energie. Neklesajúca obľuba len potvrdzuje to, že sme
vytvorili víno, ktoré ľuďom chutí.
Pred rokom 1989 stála fľaša Huberta De Luxe dva razy
toľko čo bežné značkové víno. Tento „reprezentačný“ odstup si udržiava aj dnes
a stále sa výborne predáva. Prečo?
Myslíme si, že Hubert De Luxe predstavuje
akceptovateľný luxus. Niekedy sú ľudia podráždení, keď vidia niečo pompézne,
lebo je to pre nich nedostupné. V Huberte De Luxe ponúkame niečo, čo je
kvalitné, ocenené množstvom zlatých a strieborných medailí z prestížnych
medzinárodných súťaží, ako napríklad Vinalies Internationales Paris, AWC Vienna,
GREAT AMERICAN WINE COMPETITION a mnohé ďalšie. Máme široké portfólio šumivých
vín, ktoré sú zacielené na tú či onú skupinu zákazníkov. Hubert Grand majú rady
dámy, Johann Hubert Extra dry pasuje chlapskej chuti, ale Hubert de Luxe sa
vymyká klasickej klasifikácii, chutí celému spotrebiteľskému spektru
začínajúcemu od 18+ až po seniorov. V tom spočíva genialita tohto vína. Poznám
kolegov a známych, ktorí tvrdili, že sú milovníkmi suchých vín. Nehovorili to
veľmi presvedčivo. Prešiel čas, zahodili pózu a priznali, že najlepšie je De
Luxe. Napokon platí, čo som už povedal, ak sme voči sebe a vínu úprimní,
hodnotíme podľa princípu chutí – nechutí.
Firmu vediete už dvadsať rokov, na scénu vstúpila nová
generácia spotrebiteľov.
Odkiaľ kam kráča slovenský
milovník vína?
Obľuba Huberta De Luxe, a spolu sním aj ostatných
šumivých vín stále rastie, čo je veľmi povzbudzujúce. Sme jedno z mála
vinárstiev, ktoré kontinuálne investuje do komunikácie, marketingu a
vzdelávania milovníkov vína. Chceme, aby ľudia vedeli, čo pijú. Aby spolu s
vínom spoznali krajinu, kde sa narodilo a ľudí, ktorí s ním spojili svoj život.
Víno sa nedá oddeliť od ľudí a ľudia od vína. Nie náhodou je to osudový nápoj
ľudstva, ktorý človeka sprevádza a kultivuje už tisíce rokov. Keď Noe pristál na
hore Ararat, objavil vinič a jeho prezreté plody s muštom premeneným na víno.
Spolu s olivami bol vinič jednou z prvých plodín, ktoré človek začal
zušľachťovať. Zo Stredomoria preniklo víno na naše územie, prostredníctvom vína
sme si osvojili kultúru s ním spojenú. Víno ako obraz mysterióznej premeny je
súčasťou viery človeka v Boha. Je to naozaj nápoj ľudský a Boží.
Uvedomujeme si to?
Neveľmi, najmä keď vidím, čo sa deje so slovenským
vinohradníctvom a vinárstvom. V čase zrodu našej značky bola napríklad vinárska
oblasť okolo Bratislavy najdôležitejšou v rámci bývalej monarchie. Dnes sa o
víne a jeho role v hospodárstve krajiny a vôbec v spoločnosti síce hovorí, ale
v skutočnosti sa v jeho prospech málo robí. Stačí si porovnať, kam sa dostalo
české vinohradníctvo a vinárstvo a kde sa nachádza slovenské.
Na čom by malo stáť oživenie slovenského vína?
O tom, čo by mala urobiť vládna aj regionálna politika,
sa povedalo a popísalo veľa. Inšpiráciou pre rozvoj našej firmy boli a sú
ľudia, ktorí ju utvárali a dokázali si poradiť s najťažšími výzvami. Neboli o
nič jednoduchšie ako tie, pred ktorými stojíme my sami. Johann Hubert nám
zanechal inšpiratívny odkaz: Čestnosťou a pracovitosťou usiluj sa ísť vpred. V
tom je zhrnuté všetko – náš postoj k vínu, koncept, filozofia výroby a vôbec
podnikania s vínom.
Sedíme v miestnosti, ktorej dominujú dva portréty.
Vedľa Johanna Huberta vidíme jeho manželku Pauline. O nej sa hovorí, že je
slovenskou „veuve Clicquot“. Čo má spoločné so slávnou vinárskou vdovou zo
Champagne?
Barbe Clicquotová a Pauline Hubertová mali rovnaký
osud. Obe ovdoveli a dokázali vinárstva, ktoré viedli ich manželia, nielen
udržať, ale aj zveľadiť. Pauline bola žena s nemenším podnikateľským duchom ako
vdova Clicquotová. Pauline Hubertová ovdovela vo veku 24 rokov ako matka troch
detí. Stalo sa to v druhej polovici 19. storočia, keď ženy boli vylúčené z
biznis života, až na jednu výnimku. Mohli doň vstúpiť, keď ovdoveli. V okamihu
manželovej smrti Pauline ako vdova získala automaticky práva, ktoré mal jej muž.
Je to príklad prvej emancipovanej ženy na území
Slovenska v 19. storočí?
Áno, patrila k priekopníčkam. Pauline si v podmienkach
RakúskoUhorska počínala nemenej úspešne ako vdova Clicquotová. Rozvinula
Johannove zámery, vďaka nej sa vinárstvo Hubert zúčastnilo na svetových
výstavách, stalo sa tzv. Hoflieferantom – dodávateľom vín na dvor Františka
Jozefa II., rakúskeho cisára, čo bol dôkaz výnimočnej kvality šumivých vín
nesúcich značku Hubert.
Dnes si firmy najímajú celé tímy kreatívcov, aby
stvorili uveriteľný príbeh značky. Hubert, ako vidno, si nemusí nič vymýšľať.
Presne. Náš príbeh napísali ľudia, ktorí firmu založili
a rozvíjali ju, a v tom sú nám veľkým príkladom. Nachádzame stále nové veci,
ktoré sú krásne, uveriteľné, lebo ich priniesol sám život. Všetko sa vyvíja,
mení sa spoločnosť aj klimatické podmienky, v ktorých sa rodí samo víno. Vďaka
bohatému archívu vieme ochutnať aj víno, ktoré má 50 rokov a viac. Vidíme, že
vína sú iné ako pred 50 rokmi. Zrejú v čase spolu s nami.
Za polstoročie sa zmenia víno aj človek, nehovoriac o
tom, že aj ľudské chute podliehajú zmene.
Súhlasím. Niektoré zmeny vnímame pozitívne, iné
negatívne. No to, že môžeme žiť, berme ako dar, ako možnosť spoznať a meniť
svet k lepšiemu, aspoň ten najbližší, na ktorý máme dosah. Napriek všetkému, čo
sa okolo nás deje, je dôležité hľadať a vytvárať svojou prácou šťastie – vinár
s dobrým vínom má šťastie ľuďom ho prinášať.
Hubert J. E. je súčasťou nadnárodnej spoločnosti
Henkell Freixenet. Ako sa v nej cítite?
Oceňujem, že máme veľkú mieru samostatnosti. Náš
zákazník je predovšetkým slovenský zákazník. Značky ako Freixenet zo Španielska
či Mionetto z Talianska sú šumivé vína, ktoré sa predávajú na celom svete.
Príznačné pre nás je na jednej strane robiť víno so srdcom, na druhej s
rozumom. Toho sa držíme, máme výsledky, preto sme rešpektovaní.
Zdroj: [29.11.2022; Pravda; Víno; s. 24,26; Redakcia]
Foto_zdroj: Hubert J. E. Sereď