O NAŠICH ČLENOCH - Budúcnosť retailu bude založená na pokročilej videonalytike
Konica Minolta oslavuje v tomto roku 150 rokov. Prečítajte si rozhovor s Mariánom Slebodníkom, Sales Director Key Accounts spoločnosti Konica Minolta.
Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Marián Slebodník, Sales Director Key Accounts spoločnosti Konica Minolta. V rozhovore uviedol akým smerom sa začala uberať táto značka v posledných rokoch, čo všetko dokáže ponúknuť moderne zmýšľajúcim obchodníkom a čo z jej riešení by nemalo chýbať v žiadnej predajni.
Konica Minolta oslavuje v tomto roku 150 rokov. Všetci si ju pamätáme vďaka fotoaparátom, mnohí aj cez tlačiarne. Vývoj však priniesol logické a nevyhnutné zmeny a tiež odhodlanie čeliť novým výzvam. Značka tak výrazne rozšírila svoje pole pôsobnosti a aktuálne ponúka viacero riešení aj pre oblasť retailu. O čo konkrétne ide?
Už nejaký čas nepôsobíme v oblasti fotografického biznisu. Konica Minolta má na Slovensku dominantné trhové postavenie v tlačiarenskom segmente, a túto oblasť pred niekoľkými rokmi doplnila o ďalšie služby. Napríklad o riešenia pre digitalizáciu dokumentov, správu firemných procesov, alebo kamerové systémy, robustne a flexibilne riešenia pre videoanalytiku. Ide o služby, ktoré sa uplatnia aj v oblasti retailu. Aktuálne máme úspešne rozbehnuté projekty u viacerých retailových klientov. Kontrola kvality výrobkov, alebo digitalizácia im pomohli byť konkurencieschopnejšími a agilnejšími. Spomeniem spoločnosti Decathlon, Exisport, Packeta a ďalšie.
Oblasť tlače však prechádza zložitým obdobím. Letáky majú elektronické verzie, digitalizácia nahrádza množstvo papierov. A takto by sme mohli pokračovať ďalšími príkladmi. Je teda táto oblasť skutočne perspektívna?
Medziročný pokles objemu tlače vnímame takisto. Tento pokles však nie je dramatický, pretože množstvo dokumentov a procesov si naďalej vyžaduje papierovú verziu. Súčasne vidíme, že firmy a aj obchodníci využívajú aj iné formy komunikácie. Príkladom sú cenovky v predajniach. Tie papierové sa menia na digitálne. Nevyrábame síce elektronické cenovky, no dokážeme overovať správnosť ich údajov. Snažíme sa tak kombinovať naše znalosti, skúsenosti a prinášať riešenia, ktoré uľahčujú každodenný život a fungovanie aj obchodníkom.
V oblasti IT je momentálne na Slovensku veľká konkurencia. Aké sú vaše prednosti? Prečo by sa mal obchodník rozhodnúť pre vaše služby?
Našou veľkou konkurenčnou výhodou je to, že nie sme na slovenskom trhu nováčikom. Dokonca ani na IT trhu nie, aj keď mnohí nás za IT firmu vôbec nepoväzujú, čo nie je ani našou hlavnou ambíciou. Poznáme však špecifiká slovenského trhu, potreby slovenských firiem v jednotlivých trhových segmentoch a regiónoch. Sledujeme ich a identifikujeme, aby sme s nimi aj naďalej zostali pevne spojení. Vieme pomôcť napríklad s digitalizáciou a archiváciou agiend a automatizáciou procesov. Etablovali sme sa dokonca už aj do oblasti IoT riešení. Pomáha nám pri tom aj skutočnosť, že ako jediná firma tohto typu máme po celom Slovensku sieť vlastných servisných centier a obchodných zastúpení.
Aké riešenia, ktoré ponúkate dokážu obchodníkom pomôcť pri každodennom podnikaní? S akými problémami a požiadavkami sa na vás najviac obracajú obchodníci?
Je niekoľko možností ako pomôcť retailu na Slovensku. Od spomínaného vyťažovania informácií, digitalizácie procesov až po využitie videoanytiky v obchodoch a obchodných centrách. Tak napríklad našim kamerovým systémom Mobotix s hemisférickým objektívom zo stropu dokážeme monitorovať priestoru v úrovni až 180°. Tým je možné získať oveľa lepší prehľad o tom, čo sa deje v skrytých miestach predajne. Pomáhame tiež s efektívnejším umiestnením tovarov na predajnej ploche. Videonalytika totiž poskytuje prehľadné vizuálne farebné mapy predajní a lokalizuje miesta, kde sa najviac koncentrujú zákazníci. Je to ďalší parameter, ktorý sa postupne stáva štandardom. Kamerový systém poskytuje až detailné informácie o počte osôb, ktoré prejdú konkrétnymi miestami. No a aj keď sa to nemusí na prvý pohľad javiť ako dôležité, kamery dokážu ukladať záznam priamo do svojej vnútornej pamäti. Nie je tak nutné žiadne ďalšie externé úložisko. Rovnako je dôležité možnosť napojiť kamerové systémy na už existujúcu infraštruktúru.
Mnohé firmy škrtajú v neistých a zložitých časoch výdavky, ktoré nie sú až tak dôležité. Neustále svoje plány a vízie na zlepšenia posúvajú do neurčita a často ich ani neuskutočnia. Cítite to aj vo vašej oblasti?
Prirodzene, že aj nás sa dotýka škrtanie výdavkov firiem. Nevnímame to však ako reálny pokles záujmu. Skôr ako predĺženie rozhodovacie procesu vo firmách. Rozhodovanie a zvažovanie je omnoho intenzívnejšie a viac štrukturalizovanejšie. Tento jav sa však týka všetkých oblastí. Nezáleží na tom, či ide o výrobnú firmu, retail alebo verejnú správu. Sme presvedčení, že tento jav je dočasný.
Ako by ste charakterizovali slovenských firemných zákazníkov? Sú naďalej skôr konzervatívnejší pri pohľade na zavádzanie nových technológií?
Slovenské firmy patria medzi konzervatívnejšie. To však nie je negatívum, ale charakteristika z pohľadu rozhodovania a adaptácie zmien. Rovnako je potrebne dodať, že to neplatí pre všetky spoločnosti. Veľmi závisí v ktorom segmente klient pôsobí, alebo aká veľká je daná spoločnosť. Konzervatívnosť vnímame z pohľadu dlhodobého zvažovania či sa daná investícia vráti a prinesie pridanú hodnotu. Pred niekoľkými rokmi sme boli akýmsi hubom pre západné krajiny, firmy tu testovali niektoré služby. Takýto prístup však už z môjho pohľadu neexistuje. Aktuálne prevláda využívanie komplexných riešení, ktoré sú adaptované na danú krajinu, klienta alebo usecase.
S akými problémami sa stretávate vo svojom podnikaní?
Nepoviem nič nové, ak vyzdvihnem komplikovanú legislatívu. Jej častá zmena sťažuje prehľadnosť podnikateľského prostredia na Slovensku a komplikuje veľa oblastí. Nemenej nás však trápi aj nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. Vo svojom portfóliu máme sofistikované produkty a služby no a nájsť dostatok odborníkov v týchto oblastiach nie je vôbec jednoduché.
Veľkým negatívom Slovenska je v tejto súvislosti práve jeho veľkosť. Veľa talentovaných ľudí nemá možnosť realizovať sa a príležitosť vyniknúť. Situácia na západnom a strednom Slovensku je ešte obstojná. Situácia na východnom Slovensku je však už náročná. Nebudem klamať, ak poviem, že hlavne mladí kandidáti na pracovné miesto majú prehnané finančné nároky. Častým javom je aj to, že novo prijímaní zamestnanci, aj napriek podpisu pracovnej zmluvy, nakoniec do zamestnania nenastúpia. Preto sme v Konica Minolta zaviedli mnohé programy, aby sme vedeli odborníkov na Slovensku získať, udržať a ponúknuť im ďalší perspektívny rast. Myslím si, že sme zaujímavý zamestnávateľ a intenzívne to komunikujeme. Veríme, že aj vďaka tomu získame nových kolegov, ktorých potrebujeme a vďaka ktorým sa aj obchodníci o našich riešeniach dozvedia viac.
Aké novinky máte pripravené alebo plánujete uviesť pre obchodníkov, prípadne výrobné a logistické spoločnosti?
Pred niekoľkými týždňami sme dokončili „update“ Client Engagement Centrum v Prahe. „Update“ preto, že sa za rok toho toľko zmenilo a pribudlo toho veľa, čo vieme ukázať. Iná možnosť ani nebola. Na ploche cez 600 m2 tu predstavujeme budúcnosť podľa Konica Minolta. No nielen budúcnosť tlačových technológií, ale hlavne video analytických systémov alebo dokonca umelej inteligencie Návštevníci tohto centra uvidia na vlastné oči aj to, ako videoanalytika, automatizácia a aj robotizácia pomáha v praxi retailovým firmám. Prezentujeme tu tiež moderné riešenia pre logistiku, kontrolu kvality produktov, identifikáciu spriatelených nákupov. Taktiež odhaľujeme, čo všetko vieme analyzovať pomocou kamerového systému. Budúcnosť retailu bude totiž založená na pokročilej videonalytike s využitím robotizácie a umelej inteligencie.
Foto: archiv Konica Minolta