Nákaza masívne nakopla trh e-shopov

Predaj niektorých produktov v online prostredí vzrástol počas pandémie koronavírusu o tisícky percent.
Predaj
niektorých produktov v online prostredí vzrástol počas
pandémie koronavírusu o tisícky percent
Tomáš
Bakoš
Bežný
život ľudí sa musel zo dňa na deň prispôsobiť novým
okolnostiam. Pre koronavírus sa nákupné správanie, na ktoré sme
boli zvyknutí, rýchlo zmenilo. Nákupy zákazníkov sa presunuli zo
zatvorených kamenných prevádzok na internet a za krátky čas
zažívali online predajcovia tržby blížiace sa k vrcholu z
obdobia Vianoc. Môžeme v blízkej budúcnosti očakávať
dramatický prepad a zatváranie kamenných obchodov?
Analytická
a výskumná spoločnosť Nielsen definovala šesť kľúčových fáz
správania spotrebiteľov, ktoré priamo súvisia s obavami
týkajúcimi sa novej pandémie. V prvej fáze, keď sa o pandémii
začalo len rozprávať, sa ľudia zásobovali prevažne liekmi.
Druhá etapa, keď sa objavuje prvý prípad ochorenia v krajine, je
v znamení nákupov produktov na obmedzenie šírenia nákazy. Sú to
napríklad ochranné rúška, ktorých bol na Slovensku akútny
nedostatok.
V treťo
štádiu si ľudia plnia špajzy trvanlivými potravinami, čo malo
za následok, že zákazníci s preplnenými nákupnými košíkmi
zaplnili predajne potravín. Vtedy sa objavujú prvé karanténne
oblasti. Vo štvrtej a v piatej fáze prichádzajú reštrikcie a
obmedzenia zo strany vlád. Obchody a reštaurácie sa zatvárajú a
vírus sa v krajine ďalej šíri. V tomto období prekvitá online
nakupovanie, pretože kamenné prevádzky ostávajú zavreté. V
poslednej etape sa ľudia vracajú do bežného života, ale
hygienické návyky spolu s online nakupovaním ostávajú.
Tržby
skoro ako na Vianoce
Práve
tretia a štvrtá fáza bola pre online predajcov v znamení
raketového nárastu tržieb a pribúdajúcich nových zákazníkov.
„Keď prišiel fyzický zákaz predaja a zatvorenie obchodov, naše
čísla vyleteli násobne hore zo dňa na deň,“ tvrdí prevádzkový
riaditeľ spoločnosti Mall Group Igor Matejov.
S
nárastom počtu objednávok a tržbmi približujúcimi sa obdobiu
Vianoc museli pristúpiť k náboru nových pracovníkov. Podľa I.
Matejova v priebehu siedmich dní prijali toľko ľudí, ako zvyčajne
naberú pred vianočnou sezónou v priebehu šiestich týždňov.
„Hľadali
sme rôzne spôsoby, ako ich získať. Vtedy sa prejavilo to, že
firmy, ktoré museli zatvoriť prevádzky, ponúkali svojich
zamestnancov. Hľadali sme formy spolupráce práve s takýmito
firmami,“ vysvetľuje prevádzkový šéf Mall Group. Aj vďaka
tomu sa im podarilo nabrať hlavne do centrálneho skladu zhruba
tristo ľudí, a tak naďalej mohli vykonávať prevádzkovú
činnosť, keď im čísla rapídne narastali.
K
posilneniu personálnych kapacít pristúpila aj spoločnosť Alza,
ktorej skokovo narástli tržby a v mnohých prípadoch sa ich
predaje začali blížiť predvianočnému obdobiu. „Na vzniknutú
situáciu sme sa od začiatku snažili reagovať pružne, posilnili
sme personálne kapacity a zaviedli sme prísne bezpečnostné
opatrenia,“ približuje situáciu obchodný riaditeľ firmy Petr
Bena. Ako vraví, vďaka tomu a dostatočnej skladovej zásobe sa im
podarilo zvládnuť nápor zákazníkov.
Nákupy
prešli z offline do online
S
príchodom koronavírusu sa na Slovensku rapídne zmenilo nákupné
správanie zákazníkov. Šéf spoločnosti na porovnávanie cien
Pricemania Michal Král vníma zmenu v dvoch rovinách. Z
krátkodobého hľadiska prišlo pre zatvorenie kamenných predajní
k masívnemu presunu dopytu do e-shopov, teda online prostredia.
„Ani
spotrebitelia, ktorí sa doteraz vyhýbali online transakciám,
nemali inú možnosť, ako nakúpiť na internete, ak nechceli
čakať,“ vysvetľuje M. Král. Dodáva, že časť týchto
zákazníkov bude pokračovať v nákupoch cez internet aj po
uvoľňovaní jednotlivých opatrení. „ E-commerce trh tak dostal
mimoriadne intenzívny a najmä neplánovaný impulz v období, keď
to nikto nečakal. V niektorých segmentoch prišlo k nárastu obratu
oproti plánovaným projekciám až v stovkách percent,“ tvrdí
šéf Pricemanie.
Prílev
nových zákazníkov zaznamenal aj online predajca Mall Group. „Na
internet sa dostali nové skupiny klientov, ktorí ho dovtedy v
masovej forme nevyužívali. Sú to napríklad starší zákazníci
či tí, ktorí nemajú dôveru v digitálne platobné metódy,“
opisuje I. Matejov.
Šijacie
stroje vystrelili raketovo
Zaujímave
tiež bolo sledovať, ako sa postupne počas pandémie menil
sortiment pre zákazníkov a pribúdali nové kategórie. „Na
začiatku krízy sme zaznamenali, že ľudia vyhľadávali trvanlivé
potraviny, či sú v ponuke,“ opisuje situáciu I. Matejov.
„Podarilo sa nám ich rýchlo kúpiť a dať ich do ponuky. Nárasty
predaja trvanlivých potravín
boli obrovské hlavne na Slovensku,“
dodáva. Postupne bolo vidno, ako pribúdajú nakupy vecí na prácu
z domu. Obrovským hitom boli notebooky či stoličky, aby mali ľudia
na čom sedieť, keď pracujú.
Veľkým
trendom sa stali aj šijacie stroje, ktoré sa využívali na výrobu
rúšok. Podľa M. Krála z Pricemanie najmä v prvých týždňoch
od prijatia prvých opatrení vystrelili kategórie bezprostredne
súvisiace s koronavírusom, ako rúška, dezinfekcia, šijacie
stroje, ale aj rýchloobrátkový spotrebný tovar. Ide o potraviny a
drogériu, keďže ľudia sa snažili čo najviac obmedziť vychádzky
z domova. „Neskôr začali pridávať kategórie ako fitnespomôcky,
bežecké pásy, rotopedy, záhradkárske potreby a hobby sortiment,“
dodáva.
V Alze
patrili medzi najpopulárnejšie produkty v čase karantény šijacie
stroje, čističky vzduchu, domáce pekárne na chlieb či mrazničky,
ktorých predaj vzrástol medziročne o stovky percent. Medzi
najrýchlejšie rastúce segmenty patril hobby a záhradný
sortiment. Prispelo k tomu teplé počasie i to, že ľudia chceli
tráviť voľný čas aktívne v záhrade. Okrem toho sa dobre
predávali produkty starostlivosti o telo, napríklad epilátory,
holiace strojčeky, zastrihávače, manikúra či pedikúra. „Keď
nemôžu ísť ľudia ku kaderníkovi alebo na kozmetiku, tak sa o
seba starajú aspoň z domova,“ prezrádza P. Bena.
Šéf
cenového porovnávača Heureka Tomáš Braverman prezrádza, že
najväčšími skokanmi boli domáce pekárne na chlieb. Záujem o ne
vzrástol medziročne o tisícky percent. Veľký nárast bol v
segmentoch z oblasti udržiavania kondície a zdravia. Takmer o tisíc
percent vzrástol záujem o činky a bežecké pásy. V súvislosti
so zatvorením škôl kupovali rodičia viac hračiek, maľovaniek či
knižiek.
Vírus
prechod na online ešte urýchli
S
rozmachom predaja cez internet špekulovalo veľa expertov o tom, že
tradičné kamenné obchody pomaly vymiznú. Ani po vyše desiatich
rokoch sa tieto scenáre nenaplnili. Situáciu však dramaticky
zmenil koronavírus. Je preto namieste otázka, či sa trend
zatvárania obchodov, aký badať napríklad v USA či západnej
Európe, v dôsledku koronavírusu ešte zrýchli.
Podľa I.
Matejova z Mall Group to na internete vždy závisí od penetrácie
predaja v danom segmente. „Na Slovensku je silný predaj na
internete v segmente elektroniky a tam vidíme, že najmä menších
elektroobchodov ubúda,“ tvrdí I. Matejov. V ostatných segmentoch
to podľa neho ešte len postupne prichádza.
„V
Spojených štátoch sme si mohli všimnúť, že v momente, keď
penetrácia online predaja v nejakom segmente dosiahla určitú
veľkosť, tak offline siete v tomto segmente začali postupne
zanikať,“ tvrdí I. Matejov. Dodáva, že keď to podrobnejšie
študovali, zistili, že k tomu dochádza niekedy, keď je penetrácia
internetového predaja v danom segmente na úrovni okolo 50 percent.
Tam podľa neho ešte v Česku ani na Slovensku nie sme.
„Okrem
segmentu elektroniky sa to pohybuje okolo 20 percent. Keď sa to
postupne bude zvyšovať, časť kamenných obchodov časom zanikne,“
myslí si. Budúcnosť podľa jeho názoru bude v hybridnom modeli
predaja, kde nikto nebude čistý offline predajca, ale bude nútený
pridať ku klasickému aj predaj cez online kanály, pričom čistý
offline zanikne.
Podľa
šéfa Heureky T. Bravermana je globálne obrovský tlak na
digitalizáciu a toto obdobie prechod na online ešte urýchli.
„Očakávame, že súčasná kríza spôsobí rýchlejšiu
digitalizáciu firiem a väčší presun kamenných predajní do
online priestoru,“ tvrdí T. Braverman. „V marci a apríli
pribudol na Heureke v porovnaní s minulým rokom zhruba dvojnásobok
e-shopov,“ dodáva.
—-
Nakupovanie
treba brať aj ako pôžitok
Kamenné
obchody nezaniknú
Viceprezident
Zväzu
obchodu
SR Pavol
Konštiak
sa domnieva, že napriek tomu, že online predaj dosiahol veľký
boom, neznamená to, že kamenné obchody zaniknú. „Človek sa rád
socializuje, čo znamená, že chodí medzi ľudí aj do obchodov.
Bez nakupovania, ktoré je pôžitkom, by bol človek o veľa
ochudobnený. Veci ohmatať, vyskúšať si ich, to je činnosť,
ktorá prináša radosť. Tú internet nenahradí, i keď je
praktickejší, menej nákladný a šetriaci čas,“ tvrdí. Podľa
neho určite prídu softvéry, ktoré nás virtuálne oblečú,
sprostredkujú vône, ale nebude to dokonalý pôžitok „z jazdy a
vône nového auta“. „Kamenných obchodov bude menej, ale stále
zostanú,“ uzatvára P. Konštiak.
(tb)
—-
„Keď
prišiel fyzický zákaz predaja a zatvorenie obchodov, naše čísla
vyleteli násobne hore zo dňa na deň.“
Igor
Matejov, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Mall Group
—-
Na
internet sa dostali aj starší zákazníci či tí, ktorí nemajú
dôveru v digitálne platobné metódy
—-
50 % Ak
je penetrácia internetového predaja elektroniky na úrovni zhruba
50 percent, kamenné predajne začínajú zanikať
Zdroj: [21.05.2020; Trend; Podnikanie, Trendy v e-shopoch; s. 34,35; Tomáš Bakoš]