Metre kvária zákazníkov i obchodníkov

Od minulého týždňa platí opatrenie, že jeden zákazník pri nakupovaní „spotrebuje“ 25 metrov štvorcových predajne. Obchodníci tvrdia, že je to prehnané.
Od minulého týždňa platí opatrenie, že jeden zákazník
pri nakupovaní „spotrebuje“ 25 metrov štvorcových predajne. Obchodníci tvrdia,
že je to prehnané.
TRNAVA. Rady ľudí, postávajúcich na parkovisku pred
obchodom, a pracovník SBS, ktorý púšťa priebežne dnu v závislosti od toho, ako
sa kto vybaví. Od minulého týždňa to zažili azda všetci na vlastnej koži.
Aktuálne opatrenia v okresoch Trnava, Hlohovec a
Piešťany totiž vymedzili 25 metrov štvorcových z celkovej plochy prevádzky na
jedného zákazníka. V reáli to znamená, že ich naraz môže nakupovať asi o
polovicu menej ako doteraz. Zisťovali sme, ako sa s tým obchody vysporiadali i
to, či nariadenia niekto kontroluje.
Nadšení nie sú
Na našom Facebooku MY Trnava sme sa v ankete pýtali
ľudí, aké mali s tým skúsenosti, respektíve, či nákupy kvôli opatreniam nejako
obmedzovali. V priebehu jedného dňa reagovalo viac ako 50 respondentov. Po
minulotýždňových skúsenostiach s nakupovaním to drvivej väčšine z nich
nevyhovuje, našli sa aj takí, čo to akceptujú.
Ďalší zasa poukázali aj na to, že malé obchody, kde sa
dá veľmi jednoducho ustriehnuť počet zákazníkov, sú zatvorené a veľké obchodné
reťazce zasa otvorené. Tvrdia, že to má dopad hlavne na malých živnostníkov.
Na opatrenia sme sa spýtali aj nemenovanej predavačky
obchodného reťazca.
„Prísne sa to u nás dodržiava, vychádza to na približne
40 ľudí v predajni. Doteraz to bol dvojnásobok,“ uviedla. Počet zákazníkov
kontroluje zamestnanec strážnej služby, ak však má prestávku či si potrebuje
odbehnúť na toaletu, musí ho zastúpiť niekto z predavačov.
Nervozitu vraj necítiť
„Všetko sa spomalilo, menej ľudí, ale nemám pocit, že
by z toho boli nervózni,“ zhrnula. Podľa jej slov, najdlhšie rady pred ich
prevádzkou sa pravidelne tvoria po jedenástej dopoludnia, keď končia hodiny
vymedzené seniorom. Inak to ide priebežne. „Vzhľadom na rozlohu našej prevádzky
je 25 m2 na jedného zákazníka príliš, pokojne stačilo aj menej,“ skonštatovala
na základe vlastných pracovných skúseností.
Limitovaný počet kupujúcich v obchode nie je žiadnou
novinkou pre obchodníkov. Potvrdil nám to Martin Katriak, prezident Zväzu obchodov SR, ktorý združuje iba slovenské prevádzky.
„Na jar 2020, počas 1. vlny pandémie, sa rozhodlo, že
bude limitovaný počet zákazníkov v obchode a ako kritérium si zvolili počet
kupujúcich na metre štvorcové.
Na začiatku to bolo 25 m2 na jedného zákazníka. A to
bolo v celej Európe unikátne. Takmer všetky štáty použili rovnaký princíp, len
metre štvorcové boli iné, nižšie, od 8 do 16 m2,“ napísal Katriak.
Je to veľa
Podľa jeho slov je 25 m2 dosť, menšie prevádzky nemôžu
preto otvoriť.
„Veľké predajne, kde sa pohodlne zmestí 80 až 100
zákazníkov, mohli pri súčasných opatreniach zrazu pustiť do predajne iba 40 –
50 zákazníkov a to pocíti nielen ekonomika predajne, ale mimoriadne ťažko i
zákazníci. Pred takýmito predajňami sa vytvárali takmer nekonečné rady, mnohí
zákazníci sa do predajne ani nedostali,“ dodal prezident Zväzu obchodov SR.
Na názor sme sa pýtali aj Martina Krajčoviča, predsedu
Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje viaceré nadnárodné
spoločnosti, ktoré u nás pôsobia. Hneď na úvod nás ubezpečil, že obchodné
reťazce združené v SAMO od začiatku dodržiavajú všetky hygienické a
epidemiologické opatrenia, vrátane regulácie zákazníkov podľa m2.
Stačí aj pätnásť
Aj tu prevláda názor, že viac ako 15 m2 na zákazníka je
viac než dosť. Aj vzhľadom na šírku uličiek medzi regálmi, ktorá je približne
dva metre.
„Nemá zmysel robiť väčšie obmedzenia. Tým, že
obchodníci prijali rôzne opatrenia nad rámec povinností vyhlášky ÚVZ SR, tak
obchody s potravinami a
drogériou sú bezpečným miestom, čo potvrdzujú rôzne domáce aj medzinárodne štatistiky a analýzy, preto si
myslíme, že by sa nemal zvyšovať počet m2 na zákazníka nad 15 m2,“ skonštatoval
Krajčovič.
Vstup už okrem súkromných SBS služieb riešia aj cez
aplikácie alebo iné elektronické pomôcky, aby vedeli, koľko zákazníkov sa
pohybuje vnútri prevádzky.
V menších prevádzkach to podľa Krajčoviča kontrolujú priamo pracovníci obchodu.
Aktuálna situácia v obchodoch
Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Trnave
sprísnil z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 podmienky nakupovania v obchodov
v okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany. Podľa vyhlášky musí na jedného
zákazníka pripadať najmenej 25 metrov štvorcových predajnej plochy. Ak je
prevádzka menšia, môže v nej byť len jeden zákazník. Obmedzenie neplatí pre
deti do 10 rokov v sprievode dospelej osoby.Zároveň majú prevádzky podľa
vyhlášky zabezpečiť maximálne možné využitie pokladní, aby sa minimalizoval
počet čakajúcich zákazníkov pred pokladňami, ako aj dvojmetrové odstupy pri
samoobslužných pokladniach a v interiéroch prevádzok.(PB)
Zdroj: [20.02.2021; mytrnava.sme.sk; Trnava / Spravodajstvo; 00:00; Peter Briška]
https://mytrnava.sme.sk/c/22601363/metre-kvaria-zakaznikov-i-obchodnikov.html
https://mytrnava.sme.sk/c/22601363/metre-kvaria-zakaznikov-i-obchodnikov.html