Kam smeruje značka Yeme?

Yeme verí princípom filozofie Slow Food. Tak znie reklamný slogan na letáku potravín Yeme. O tom, čo všetko táto filozofia vyžaduje v praxi sme hovorili s Ing. Petrom Varmužom, majiteľom spoločnosti Yeme.
„Yeme verí princípom filozofie Slow Food.“ Tak znie
reklamný slogan na letáku potravín Yeme. O tom, čo všetko táto filozofia
vyžaduje v praxi sme hovorili s Ing. Petrom Varmužom, majiteľom spoločnosti
Yeme.
V roku 2016 ste prišli na maloobchodný trh s novou
značkou Yeme. Nedávno ste otvorili svoju štvrtú predajňu v Bratislave.
Filozofia poctivých potravín a poctivého obchodu sa vo Vašej spoločnosti stále
posúva ďalej. Ako ste do vašich interných procesov zapracovali SLOW FOOD?
Celosvetové gastronomické hnutie SLOW FOOD vzniklo
koncom 80. rokov v Taliansku ako reakcia na zrýchľujúce sa životné tempo. Ľudia
sa kvôli nedostatku času prestali zaujímať o to, čo jedia a z jedálničkov sa postupne
začali vytrácať poctivé lokálne špeciality a nahrádzal ich nezdravý fast food.
Filozofia SLOW FOOD je postavená na myšlienke, že pri jedle treba spomaliť a
zamyslieť sa nad jeho kvalitou, pôvodom a či jeho produkcia alebo konzumácia
nezaťažuje životné prostredie.
Všetky tieto princípy v Yeme uznávame od samého
začiatku. Pri každom výrobku preverujeme kvalitu surovín a tiež spôsob výroby.
Snažíme sa chrániť malých remeselných producentov, u ktorých máme istotu, že si
dokážu ustrážiť kvalitu svojich výrobkov. Aj preto v našich predajniach
dostávajú najväčší priestor.
S filozofiou SLOW FOOD ste spojili aj reklamnú kampaň.
Ako ju vnímali zákazníci a ako jej princípy prijímajú zamestnanci?
Kampaň SLOW FOOD bola pre Yeme príjemným vyvrcholením
doterajšej snahy propagovať poctivé lokálne potraviny. Spojili sme sa s Petrou Molnárovou, ktorá
na Slovensku zastrešuje
hnutie SLOW FOOD, a vznikla kampaň. Jej cieľom bolo ešte viac zviditeľniť
poctivých slovenských
výrobcov.
Aby zákazníci okamžite rozpoznali potraviny, ktoré spĺňajú
princípy SLOW FOOD, označili sme ich špeciálnym štítkom s logom tohto hnutia.
Pokiaľ ide o zamestnancov, musím konštatovať, že aj oni
sa aktívne zaujímajú o pôvod potravín. Mnohí aj vďaka práci v Yeme prehodnotili
svoje nákupné návyky a začali viac dbať na to, čo si vkladajú do nákupného
vozíka.
Koncept Yeme stavia na početnom zastúpení domácich farmárskych a
remeselných výrobkov.
Môžete bližšie definovať, čo pre vás znamenajú remeselné výrobky?
Hlavným dôvodom, prečo preferujeme remeselné výrobky,
je ich kvalita. U malých výrobcov máme istotu, že si pre svoju produkciu
zabezpečia dostatočné množstvo kvalitných surovín. Tiež si jednoduchšie
ustrážia samotný proces výroby. S remeselnými výrobcami sa spájajú prevažne
lokálne potraviny, ktoré sú nespochybniteľnou zárukou čerstvosti. Práve z týchto dôvodov sú remeselné výrobky alfou a omegou nášho
sortimentného portfólia.
Výber dodávateľov je strategická úloha. Ako
pristupujete k výberu dodávateľov?
Výber dodávateľov je zdĺhavý proces, počas ktorého
preverujeme, či výrobca používa suroviny v najvyššej kvalite. Pozornosť
venujeme aj samotnej výrobe, z ktorej produkty vychádzajú. Dôslednú kontrolu realizujeme nielen u
dodávateľov potravín, ale
aj u producentov kozmetiky a drogérie. Prísne kritériá platia rovnako pre
všetkých.
Uvedomujeme si, že konvenčná drogéria výrazne zaťažuje
životné prostredie. Zákazníci sa tak môžu na nás spoľahnúť, že akýkoľvek
výrobok, ktorý si u nás kúpia, je dôkladne skontrolovaný.
V Yeme dbáme nielen na spokojnosť zákazníkov. Snažíme
sa tiež nastaviť čo najférovejšie podmienky pre našich dodávateľov. Neustále
máme na pamäti, že mnohí malí kvalitní výrobcovia nemajú na Slovensku ideálne
podmienky pre vstup do väčších obchodných systémov. Preto chceme byť pre
lokálnych producentov férovým a spoľahlivým partnerom. Nielenže dodávateľom
platíme načas, ale nezaťažujeme ich ani rôznymi nezmyselnými poplatkami, ktoré
sú pre mnohých likvidačné.
BIO ako štandard. Preferujete produkty, ktoré sú
pestované a vyrábané spôsobom šetrným k životnému prostrediu a prospešné pre
konzumentov z hľadiska výživových hodnôt. Posilnili ste ponuku ovocia a
zeleniny v certifikovanom bio štandarde. Aké sú vaše plány v tomto smere ďalej?
Našou víziou je rozšíriť ponuku bio ovocia a zeleniny
aj u tých plodín, ktoré zatiaľ predávame v bežnej kvalite. Takisto nepoľavujeme
ani v snahe posilniť ponuku ovocia a zeleniny v certifikovanom bio štandarde od
slovenských pestovateľov.
Mnoho zákazníkov vníma sortiment bio výrobkov
len cez cenovku. Preto neberieme na ľahkú váhu ani osvetu.
Spotrebiteľom sa neustále snažíme vysvetľovať, že
vyššie ceny súvisia najmä s ekologickým poľnohospodárstvom, ktoré je drahšie.
Bio potraviny sú dopestované prirodzeným spôsobom a bez
chémie. Z toho dôvodu stoja viac, než bežne dopestované plodiny.
Mnohí výživoví poradcovia sú zástancami toho, že
sezónne a lokálne potraviny sú pre výživu najhodnotnejšie a najprospešnejšie. Z
hľadiska obchodu predstavujú tiež dobrú voľbu, keďže cena sezónnych potravín je
oveľa nižšia. Na pultoch môžu mať tak pre spotrebiteľa výrazne lepšiu cenu.
Zóna kvality a dobrej ceny je teda sezóna? Ako využívate sezónne potraviny v
rámci sortimentu vašich predajní?
Je to tak, ako hovoríte. Sezónne potraviny sú lacné a
zároveň najkvalitnejšie. Je to logické, pretože keď je napríklad sezóna tekvíc,
tak ich je v istom čase veľa, čo tlačí cenu nadol. Súčasne je kvalita tekvíc v
danom ročnom období najvyššia. Z vyššie uvedených dôvodov nakupujeme najmä
sezónnu zeleninu a ovocie vo väčších množstvách, a tiež ich v našich
predajniach vystavujeme na viditeľnejších miestach. Navyše, veľká časť
sezónnych potravín v
našich prevádzkach pochádza od slovenských
dodávateľov, na čo máme pozitívne ohlasy aj od zákazníkov. Jablká od pána Vargu
alebo tekvice od pána Záhradníka sa pomaličky stali pojmom. Mamičky presne
vedia, kto vypestoval ovocie a zeleninu, ktoré kupujú svojim deťom.
Vo svojich predajniach ste zaviedli niekoľko
ekologických zmien. Ako ich vnímajú zákazníci?
V Yeme si uvedomujeme, že práve obchod je miesto, kde
sa kumuluje veľké množstvo plastu. Preto sme sa rozhodli, že všetkým
jednorazovým plastovým predmetom nájdeme ekologickejšiu náhradu. Vedľa ovocia,
zeleniny a pečiva už zákazníci nenájdu plastové vrecká na jedno použitie.
Nahradili sme ich papierovými vreckami z recyklovateľného materiálu. Pre
skutočných ochrancov životného prostredia máme látkové vrecúška, ktoré sú z
dlhodobého hľadiska tou najekologickejšou voľbou, pretože sa dajú používať
opakovane.
A čo plastové tašky?
Hrubú čiaru sme urobili aj za plastovými nákupnými
taškami. Namiesto nich máme papierové a látkové tašky, ktoré sa dajú používať
opakovane. Väčšie nákupy si zákazník môže odniesť v papierovej krabici.
Plastové jednorazovky majú zákaz vstupu aj do nášho Fresh Baru. Tácky, na ktoré
servírujeme bagety sú z cukrovej trstiny, príbory na jedno použitie sú z
kompostovateľného plastu, čerstvé šťavy a smoothies sme začali baliť do nádob
vyrobených z bio plastu. Najnovšie sme prestali používať pri ochutnávkach vín
plastové poháre. Namiesto nich sme si zadovážili sklenené, ktoré rozhodne nie
sú len na jedno použitie. Radosť máme aj z bezobalovej ekologickej drogérie,
ktorú si môže zákazník u nás opakovane načapovať do tej istej nádoby. Reakcie
zákazníkov na tieto zmeny sú veľmi pozitívne, čo je pre nás jasný signál, že v
boji proti plastu nesmieme poľaviť.
S novým prístupom a zmenami v pracovnom procese sa
musel zoznámiť a stotožniť personál. Ako sa postavili k novým princípom?
Naši zamestnanci sú uvedomelí a sami často iniciujú
zmeny, ktoré vedú k zníženiu množstva plastu v našich prevádzkach. S novinkami
sa bez problémov stotožnili a zákazníkom trpezlivo vysvetľujú, prečo sme
skončili s igelitkami.
Koncom jesene, 29. novembra ste otvorili štvrtú
predajňu v Bratislave. Tento krát priamo v centre mesta. V čom je táto predajňa
iná - špecifická? Kto je jej cieľovou skupinou?
Nová predajňa na Námestí SNP má ambíciu vyplniť prázdne
miesto kvalitných potravín,
ktoré v centre hlavného mesta doteraz chýbali. Ľudia si budú môcť u nás
zadovážiť farmárske výrobky, ktoré v okolí nekúpia. Radi by sme oslovili
zákazníkov, ktorí vedia doceniť potraviny so skutočnou chuťou.
Veríme, že Yeme v centre mesta nenadchne len
Bratislavčanov, ale aj zahraničných turistov. Aj štvrtá predajňa má vlastnú
remeselnú pekáreň so stavanou pecou.
Všetko pečivo sa v pekárni vyrába od cesta, a to bez
použitia stabilizátorov či inej chémie. Ani jeden pekárenský výrobok nie je
dopečený z mrazeného polotovaru. Každodenne zamiesime na 16 druhov chlebov a ďalších
takmer 50 druhov pekárenských výrobkov. Zákazník si u nás aj o siedmej večer
kúpi čerstvý chlieb, čo je v Bratislave rarita.
Môže si zákazník vo vašej novej predajni na Námestí SNP
posedieť a dať kvalitnú kávu a niečo na osvieženie?
Určite áno. Súčasťou predajne je aj priestranné bistro,
v ktorom si zákazníci denne kúpia čerstvé bagety, šaláty, zdravé smoothies,
taliansku kávu či výberový čaj. Spomedzi všetkých predajní má nový obchod
najväčšiu kaviarenskú zónu, ktorá je otočená smerom k Námestiu SNP. Najnovšia
predajňa vyniká aj po architektonickej stránke. Nachádza sa totiž v historickej
budove bývalej Mestskej sporiteľne, ktorá z hľadiska staviteľstva predbehla
svoju dobu. Je to prvá stavba na Slovensku, kde bola použitá sklenená fasáda
zavesená na železobetónovom skelete.
Pri navrhovaní nábytku sme sa preto inšpirovali tvarmi
a materiálmi, ktoré pred takmer 90 rokmi použil architekt Juraj Tvarožek.
Zachovali sme pôvodné sklobetónové stropy, kamenné podlahy aj sklenenú fasádu.
Zaujímavosťou je neporušená časť potrubnej pošty, ktorá sa nachádza vedľa
košíkov pri vstupe do predajne.
Jana Kuklová
Ilustračné foto: Yeme
Zdroj: [11.12.2018; retailmagazin.sk; Maloobchod; 00:00; retailmagazin.sk]