Jeden z reťazcov dostal pokutu milión eur

Sankcia v takejto výške je viacerými odborníkmi zo sektora potravinárstva považovaná za likvidačnú.
Sankcia v takejto výške je viacerými odborníkmi zo sektora potravinárstva považovaná za likvidačnú.
Bratislava – Jeden milión eur. Pokuta v tejto výške bola v týchto dňoch uložená jednému z reťazcov pôsobiacich na Slovensku. Pre HN to potvrdil Jozef Bíreš, šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy. „Dostal, ale nepoviem vám meno, lebo je to v procese. Ale dostal.“ Do uzávierky sa nám meno reťazca nepodarilo zistiť. Viaceré oslovené obchodné spoločnosti však popreli, že by malo ísť práve o nich.
Likvidačná suma
Možno však milión eur za porušenie zákona o potravinách považovať za primeraný trest? Podľa rezortu pôdohospodárstva sú pokuty v takejto výške milión eur ukladané len vo výnimočných prípadoch. „Reťazce, ktoré takéto pokuty dostali, by sa mali zamerať na zabezpečenie dodržiavania ochrany zdravia spotrebiteľa,“ uviedol v minulosti rezort. Obchodníci však miliónovú pokutu považujú za prehnanú. „Som za to, aby pri porušení povinnosti bola uložená pokuta. Ale taká, ktorá nielen trestá, ale aj vychováva, a taká, ktorá nelikviduje,“ vyjadril sa Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu, ktorý združuje najmä slovenských obchodníkov. Podľa Katriaka dokáže na Slovensku takáto sankcia položiť na kolená aj veľkého podnikateľa. Problematická však nie je iba výška pokuty. Podľa nového zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami totiž musí obchodník sankciu v akejkoľvek výške uhradiť okamžite. Podľa Bíreša bude mať teraz predajca 15 dní na to, aby ju zaplatil. Zákon platný od 1. mája totiž zrušil odklad splatnosti pokút.
Pokuty sú uložené, no neuhradené
„Ustanovenie o zrušení odkladu splatnosti pokút zavádza obrovskú právnu neistotu z dôvodu svojvoľného pokutovania subjektov zo strany štátnych orgánov,“ vyjadril sa nedávno na margo nariadenia Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu. Aliancia združuje naše najväčšie reťazce: Billu, Kaufland, Lidl, Metro, Terno aj Tesco. Na takéto šibeničné termíny totiž naši obchodníci neboli zvyknutí. Napríklad Tescu, ktoré svoju prvú miliónovú pokutu dostalo v júli roku 2014, bolo odvtedy uložených približne desať sankcií v tejto výške. Do dnešného dňa však nezaplatilo ani jednu, keďže vo všetkých prípadoch aktuálne prebiehajú súdne procesy. O dva roky neskôr sa k britskému reťazcu pridal aj Kaufland, ktorý za rok 2016 dostal rovno dve miliónové pokuty. „Vzhľadom na stále prebiehajúce konania sa nechceme vyjadrovať k počtom a výškam udelených pokút,“ uviedla Lucia Langová, hovorkyňa reťazca. Počet uložených pokút nechcela komentovať ani Billa, no trvá na tom, že pokuty sú neprimerané a v rozpore s právom Európskej únie. „Voči rozhodnutiam sa bránime všetkými zákonnými cestami,“ povedala hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová. Billa zatiaľ podľa oficiálneho webu Štátnej veterinárnej a potravinovej správy dostala minimálne desať pokút vo výške milión eur. Lidl, Terno a ani menšie potraviny Delia či reťazec CBA pokuty v takejto výške ešte nedostali. Zo slovenských obchodníkov si však na konto miliónovú sankciu pripísala trenčianska Jednota. Kontrolóri ju ňou potrestali za zatuchnuté oriešky po dátume spotreby. Dôvody inšpektorov na udelenie pokuty obchodníkovi sa rôznia. Pri vyššie uvedených prípadoch dochádzalo väčšinou k predaju zdraviu škodlivých potravín alebo výrobkov po lehote trvanlivosti.

15 DNÍ má reťazec na to, aby štátu uhradil milióneurovú pokutu.

Zdroj: [28.06.2019; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 10; Katarína Runová]