Jeden z reťazcov dostal pokutu milión eur
Sankcia v takejto výške je viacerými odborníkmi zo sektora potravinárstva považovaná za likvidačnú.
Sankcia v takejto výške je viacerými odborníkmi zo sektora potravinárstva považovaná za likvidačnú.
Bratislava – Jeden milión eur. Pokuta v tejto výške
bola v týchto dňoch uložená jednému z reťazcov pôsobiacich na Slovensku. Pre HN
to potvrdil Jozef Bíreš, šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
„Dostal, ale nepoviem vám meno, lebo je to v procese. Ale dostal.“ Do uzávierky
sa nám meno reťazca nepodarilo zistiť. Viaceré oslovené obchodné spoločnosti
však popreli, že by malo ísť práve o nich.
Likvidačná suma
Možno však milión eur za porušenie zákona o potravinách
považovať za primeraný trest? Podľa rezortu pôdohospodárstva sú pokuty v
takejto výške milión eur ukladané len vo výnimočných prípadoch. „Reťazce, ktoré
takéto pokuty dostali, by sa mali zamerať na zabezpečenie dodržiavania ochrany
zdravia spotrebiteľa,“ uviedol v minulosti rezort. Obchodníci však miliónovú
pokutu považujú za prehnanú. „Som za to, aby pri porušení povinnosti bola
uložená pokuta. Ale taká, ktorá nielen trestá, ale aj vychováva, a taká, ktorá
nelikviduje,“ vyjadril sa Martin Katriak,
prezident Zväzu obchodu,
ktorý združuje najmä slovenských obchodníkov. Podľa Katriaka dokáže na Slovensku takáto sankcia položiť na
kolená aj veľkého podnikateľa. Problematická však nie je iba výška pokuty.
Podľa nového zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami totiž
musí obchodník sankciu v akejkoľvek výške uhradiť okamžite. Podľa Bíreša bude
mať teraz predajca 15 dní na to, aby ju zaplatil. Zákon platný od 1. mája totiž
zrušil odklad splatnosti pokút.
Pokuty sú uložené, no neuhradené
„Ustanovenie o zrušení odkladu splatnosti pokút zavádza
obrovskú právnu neistotu z dôvodu svojvoľného pokutovania subjektov zo strany
štátnych orgánov,“ vyjadril sa nedávno na margo nariadenia Martin Krajčovič,
predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu. Aliancia združuje naše
najväčšie reťazce: Billu, Kaufland, Lidl, Metro, Terno aj Tesco. Na takéto
šibeničné termíny totiž naši obchodníci neboli zvyknutí. Napríklad Tescu, ktoré
svoju prvú miliónovú pokutu dostalo v júli roku 2014, bolo odvtedy uložených
približne desať sankcií v tejto výške. Do dnešného dňa však nezaplatilo ani
jednu, keďže vo všetkých prípadoch aktuálne prebiehajú súdne procesy. O dva
roky neskôr sa k britskému reťazcu pridal aj Kaufland, ktorý za rok 2016 dostal
rovno dve miliónové pokuty. „Vzhľadom na stále prebiehajúce konania sa nechceme
vyjadrovať k počtom a výškam udelených pokút,“ uviedla Lucia Langová, hovorkyňa
reťazca. Počet uložených pokút nechcela komentovať ani Billa, no trvá na tom,
že pokuty sú neprimerané a v rozpore s právom Európskej únie. „Voči
rozhodnutiam sa bránime všetkými zákonnými cestami,“ povedala hovorkyňa Billy
Kvetoslava Kirchnerová. Billa zatiaľ podľa oficiálneho webu Štátnej veterinárnej
a potravinovej správy dostala minimálne desať pokút vo výške milión eur. Lidl,
Terno a ani menšie potraviny Delia či reťazec CBA pokuty v takejto výške ešte
nedostali. Zo slovenských obchodníkov si však na konto miliónovú sankciu
pripísala trenčianska Jednota. Kontrolóri ju ňou potrestali za zatuchnuté
oriešky po dátume spotreby. Dôvody inšpektorov na udelenie pokuty obchodníkovi
sa rôznia. Pri vyššie uvedených prípadoch dochádzalo väčšinou k predaju zdraviu
škodlivých potravín alebo výrobkov po lehote trvanlivosti.
15 DNÍ má reťazec na to, aby štátu uhradil milióneurovú
pokutu.
Zdroj: [28.06.2019; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 10; Katarína Runová]