Ivan Schwarz o ambíciách Budvaru: Sme tam, kde sme chceli byť, latku kvality podliezať nemienime

Na čele slovenskej dcéry českého národného pivovaru stojí manažér z vinárskej oblasti. Ivan Schwarz však zvykne tvrdiť, že viac než segment alebo komodita ho priťahuje práca so silnou globálnou značkou, za ktorou stojí zaujímavý príbeh. Po šiestich rokoch v British American Tobacco nastúpil do Budvaru ako country director a od začiatku tohto roka má ako Regional director EMEA pod palcom viac ako dvadsať krajín v regiónoch juhovýchodnej Európy, Blízkeho východu a Afriky.
Na čele slovenskej dcéry českého národného pivovaru
stojí manažér zvinárskej oblasti. Ivan Schwarz však zvykne tvrdiť, že viac než
segment alebo komodita ho priťahuje práca so silnou globálnou značkou, za
ktorou stojí zaujímavý príbeh. Po šiestich rokoch vBritish American Tobacco
nastúpil do Budvaru ako country director a od začiatku tohto roka má ako
Regional director EMEA pod palcom viac ako dvadsať krajín vregiónoch
juhovýchodnej Európy, Blízkeho východu aAfriky. Tam Budějovický Budvar
exportuje štvrtinu svojej celkovej produkcie.
Na čele slovenskej dcéry českého národného pivovaru
stojí Ivan Schwarz. Zdroj foto: Budvar
Vakých exotických krajinách si môžeme dať ležiak
Budweiser Budvar? Napríklad na Novom Zélande alebo vKanade, ale aj vKórei,
Japonsku či vafrickom Kamerune, populárny je virackom Kurdistane. Najďalej
vregióne EMEA predávame na africký ostrov Réunion.
Je rozdiel medzi pivármi vAfrike, Ázii ana Slovensku?
Slovenskí pivári sú spolu sčeskými veľmi špecifická skupina. Najradšej si
doprajú perfektne načapované pivo ato ide ruka vruke so spoločnosťou kamarátov,
takže takáto konzumácia piva má aj spoločenský rozmer. Tento trend má unás už
historickú tradíciu, podobne ako varenie piva. Jedno sdruhým robí zo Slovákov
aČechov naozaj náročných pivárov na vysokej úrovni, ktorí ocenia kvalitu
aneboja sa reklamovať nesprávne načapované pivo, slabú penu alebo nesprávnu
teplotu.
Český národný pivovar Budějovický Budvar spolu s pivom
šíri aj českú pivnú kultúru. Čo si máme pod tým predstaviť? Ako ambasádor
českej pivnej kultúry dbáme na zachovanie tradícií anaším poslaním je rozvoj
českej pivnej kultúry doma aj vo svete. Ukazujeme správny prístup, ako ku
kvalite piva, tak aj kjehopodávaniu. Český národný pivovar zároveň podporuje
rozvoj remeselnej a minipivovarníckej scény v celej Českej republike delením sa
osvoje znalosti a skúsenosti.
Súčasťou tradície Budějovického Budvaru je aj pohár
ICONIC, inšpirovaný kresbami Josefa Lady. Zdroj foto: Budvar
Pandémia zasiahla HoReCa segment asi najviac. Viete už
povedať, okoľko podnikov ste na Slovensku prišli? Našim zákazníkom sme
kompenzovali sudy atanky, ktoré im počas lockdownu zostali na sklade. Straty
odhadujeme na desiatky až stovky, ale sme optimistickí apredpokladáme, že
väčšina podnikov, ktoré zanikli, časom otvorí či už spôvodným, alebo novým
majiteľom. Počas pandémie sa všeobecne zminimalizoval predaj sudového
atankového piva a vzrástol dopyt po prémiových pivách vmaloobchode. Globálne
nám zatvorenie HoReCa segmentu vykompenzoval nárast predaja vretaili, takže vo
výsledku sme ako pivovar vminulom roku rástli aprodukciu sme navýšili na 1,73
milióna hektolitrov.
Gastroprevádzky sú už otvorené. Pocítili ste to na
tržbách? V máji sa síce otvorili terasy gastroprevádzok, ale príliš im neprialo
počasie. Vyhodnocovať budeme až po letnej sezóne.
Budvar ako taký je na Slovensku známy už roky, no na
rozdiel od konkurencie sme o ňom veľa nepočuli. Vy ste predvlani začali
sreaktiváciou značky na Slovensku, do toho prišla pandémia. Utlmovali ste kvôli
tomu transformačné procesy? Vminulosti bola komunikácia značky ponechaná na
lokálne trhy, globálna stratégia bola nejednotná. Preto sme vypracovali
jednotnú globálnu kampaň Pozdravy zRepubliky piva sjasne stanovenou stratégiou
apozicioningom pre všetky naše exportné regióny. Jej súčasťou bola aj
modernizácia etikiet. Pred slovenskou reaktiváciou, samozrejme, nikto netušil,
akému problému bude svet musieť čeliť. Investovali sme do marketingu, rozšírili
sme tím, presťahovali firmu zo skladu vSenci do biznis centra v Bratislave
azačali sinvestíciami do gastroprevádzok. Napriek nepriaznivým okolnostiam sme
sa rozhodli pokračovať vreaktivácii značky začatým tempom. Sociálne siete si
robíme in-house, ale pre styk smédiami sme si na základe tendra vybrali
agentúru 10/10 Communications.
Kzvýšenému záujmu oBudvar asi prispeli aj dve tohtoročné
novinky. Začiatkom roka ste uviedli exkluzívny ležiak Budvar Reserve, ktorý
leží vtankoch až 200 dní, čerstvo je na trhu horký ležiak Budvar 33. Celkom
určite vzbudili záujem. Pivo, ktoré zreje 200 dní, je svetový unikát, pretože
vdnešnej dobe žiaden pivovar nenecháva ležiaky zrieť tak dlho. Budějovický
Budvar však patrí svojou kapacitou ležiackych tankov keurópskej špičke, preto
sme si to mohli dovoliť. Horký ležiak Budvar 33 je zas stelesnením guráže
našich sládkov – skombinovať jednu znajhorkejších odrôd chmeľu, odrodu Agnus,
sosladom Crystal Light, ktorý sa obvykle používa uvrchne kvasených pív. Typický
český ležiak tým získal chuťovo vyváženú horkú sviežosť a zaujímavú farbu.
Budvar 33 sa bude dovážať iba na Slovensko. Zdroj foto: Budvar
Ako na novinky zareagovali spotrebitelia? Záujem oBudvar Reserve nás prekvapil,
dopyt bol oveľa vyšší, než sme očakávali. Rovnako pozitívne reagujú
spotrebitelia na náš horký ležiak. Už teraz môžeme povedať, že plechovkový,
fľaškový aj čapovaný Budvar 33 nadviaže na Slovensku na svoj domáci úspech.
Slovensko je okrem Česka jediný trh, kam Budvar 33 vyvážame. Globálne je stále
sobrovským náskokom najúspešnejší ležiak Budweiser Budvar Original.
Môžeme teda očakávať, že Budvar bude dobiehať
mainstreamové korporátne pivovary? Distribučnú sieť postupne rozširujeme, ale
našou snahou nie je atakovanie pozície korporátnych pivovarov. Ideme si
vlastnou cestou averíme, že nároční pivári to ocenia. Naše ležiaky sa už vyše
sto rokov varia výlučne zcelých hlávok prvotriedneho žateckého chmeľu,
jačmenného sladu zHanej na Morave, znašej vlastnej vody z artézskej studne pod
pivovarom avtankoch ležia až 90 dní do úplného rozvinutia správnej chute. Toto
sú nezameniteľné faktory, ktorými je kapacita našej výroby limitovaná. Vlastnú,
vysoko nastavenú latku kvality však podliezať nechceme. Aktuálne je na
Slovensku dopyt po našom pive taký veľký, že nestíhame uspokojiť všetky
objednávky. Môžem povedať, že sme tam, kde sme chceli byť.
Zdroj: [03.06.2021; forbes.sk; PRESTIGE BRANDLAB; 10:41; Forbes BRANDlab]