Ako vnímate konsolidačné opatrenia?

Štát by mal šetriť aj na sebe, zhodujú sa firmy
TÉMA
Vláda predstavila konsolidačné opatrenia a rozpočet na nové obdobie. Predstavitelia podnikateľských zväzov, ktorých TREND oslovil, sa zhodujú, že konsolidácia je nevyhnutná. Vláde však vyčítajú, že predovšetkým zvyšuje príjmy na úkor firiem a málo šetrí na sebe.
Milena Koreňová Dôležité je, aby vládne konsolidačné opatrenia mali čo najmenší negatívny vplyv na ekonomický rast krajiny. Výrazné zaťaženie daní a odvodov podnikateľských subjektov medzi takéto opatrenia nepatrí. Konsolidáciu nepredstavuje výrazné rozšírenie výdavkov nad možnosti ekonomiky ako napríklad plošná energetická pomoc alebo plošné zvyšovanie dávok. Zhoršenie stavu verejných financií a nedostatočná miera konsolidácie bola jedným z dôvodov, prečo ratingová agentúra Fitch nedávno znížila rating Slovenska. Čo sa týka bankového sektora, navrhované zavedenie bankovej dane je najvyššie v krajinách EÚ a ohrozuje schopnosť domácich bánk podporovať slovenskú ekonomiku. Daňové zaťaženie bánk na extrémne vysokej úrovni 45 percent znamená, že finančné inštitúcie budú mať výrazne zúžený priestor na úverovanie tak bežných obyvateľov, ako aj firiem. Aj podľa posledných vyjadrení Európskej centrálnej banky bankové dane zavádzané v niektorých krajinách EÚ môžu viesť k zníženiu schopnosti bánk poskytovať úvery svojim klientom. Martin Kaňa Vláda by mala uvažovať systematicky a riešiť aj dlhodobé problémy ako starnúce obyvateľstvo a nepostačujúci dôchodkový systém. Predkladané opatrenia sú krátkodobé a sanujú iba momentálny nedostatok verejných financií. Súbor vybraných konsolidačných opatrení, ktoré predstavila vláda, by mal byť súčasťou komplexného manažmentu verejných financií so správne nastavenou stratégiou a dlhodobým výhľadom. Riadenie financií by malo zahŕňať nástroje, ktoré by priniesli príjmy z oblastí, kde nie je potrebné ísť iba cestou zavádzania nových daní a odvodov. Je potrebná skôr dôsledná kontrola a výber už existujúcich daní, odvodov a poplatkov a ich adresná a efektívna distribúcia do oblastí, ktoré to nevyhnutne potrebujú. Za dôležité považujem tiež cielené, transparentné a hospodárne využívanie prostriedkov z eurofondov. Cieľom vlády by mali byť aj výrazné úspory v štátnych organizáciách - cestou rozumného znižovania štátneho aparátu a jeho účinnej správy, nie vytváranie nových inštitúcií v čase potreby šetrenia zdrojov.
Miriam Filová Štát by mal šetriť aj sám na sebe, konsolidácia by mala obsahovať aj výdavkovú časť rozpočtu, nielen príjmovú. Problematiku konsolidácie verejných financií treba riešiť komplexnejšie a systematicky. Reforma v tejto oblasti je projekt s účinnosťou na niekoľko rokov a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Musíme však konštatovať, že do prípravných fáz sme neboli oslovení. Firmy sa budú musieť vyšším daniam či odvodom prispôsobiť v rámci svojich možností - je pravdepodobné, že zvýšené náklady si budú musieť vykompenzovať a prenesú ich do cien výrobkov, budú výraznejšie šetriť alebo nebudú môcť toľko investovať, či rozvíjať svoje podnikanie, čo znamená aj menej pracovných príležitostí pre ľudí. Vyššie daňovo-odvodové zaťaženie bude tlmiť ekonomický rast, brzdiť rozvoj, investovanie a konkurencieschopnosť. Už teraz máme vysoké zaťaženie práce a podnikateľské prostredie potrebuje presný opak.
Milan Kuruc Príjemne ma prekvapilo znovuzavedenie daňových licencií, ktorých zrušenie kritizovali v roku 2018 RRZ aj IFP a za ich zachovanie boli dokonca aj zamestnávatelia. Rovnako pozitívne vnímam aj zvýšenie dane z dividend, ktorých sadzba bude stále jedna z najnižších v OECD, a znovuzavedenie dane z kryptomien. Pri zdaňovaní ziskov bank ide o úplne štandardnú windfall tax, jednoducho aj banky sa musia spravodlivo podieľať na fungovaní štátu. Strašenie zvyšovaním úrokov, poplatkov, znižovaním objemov úverov, alebo dokonca odchodom bánk z nášho trhu je len strašením bankových lobistov. Zvýšenie odvodov pre zdravotné poistenie mi nedáva úplne zmysel, naše odvody boli aj doteraz v tomto smere najvyššie v EÚ. Namiesto toho mal štát viac zdaniť negatívne externality, poškodzovanie životného prostredia, rentierov alebo firmy a takto vybraté peniaze následne naliať do zdravotníctva cez zvýšenú platbu za poistencov štátu. Zrušenie jedného štátneho sviatku považujem za nezmyselné opatrenie, ktoré poškodí pracujúcich a štátu to žiadnym spôsobom nepomôže. Zníženie odvodov do druhého piliera je zbytočne démonizované. Keby sa ľudia pozreli na to, ako im druhý pilier v skutočnosti znižuje dôchodky, pochybujem, že by v ňom ešte chceli ostať.
Miriam Bellušová Z hľadiska priameho vplyvu na ekonomickú aktivitu podnikateľov prinášajú konsolidačné opatrenia tri zásadné dôsledky. Najvýraznejší negatívny prináša nárast základnej sadzby odvodu na zdravotné poistenie. Toto opatrenie znamená ďalšie plošné zvýšenie celkovej miery odvodovej záťaže, ktorá je na Slovensku dlhodobo nad priemerom okolitých krajín. Pozitívne hodnotíme nárast maximálnej výšky zdaniteľných príjmov pre uplatnenie zníženej sadzby dane z príjmu na úroveň 60-tisíc eur. Navýšenie tohto limitu považujeme za jedno zo zásadných opatrení na zlepšenie podmienok podnikania. Pokiaľ by sa vláda rozhodla zvýšiť aj hranicu na povinnú registráciu za platiteľa DPH aspoň na úroveň 60- až 70-tisíc eur, bol by to zo strany politikov dôležitý prejav porozumenia skutočným potrebám malých firiem. Polemizovať možno o opätovnom zavedení daňových licencií. Kým z pohľadu daňovej spravodlivosti možno hovoriť o pozitívnom prínose tohto opatrenia, z pohľadu tlaku na podnikové financie a dodatočnej finančnej záťaže to pre obchodné spoločnosti skutočne nie je priaznivá správa.
Róbert Kopál Ak sa nám nepodarí nastúpiť na cestu reálnej konsolidácie, ktorú za reálnu budú považovať aj finančné trhy, potom sa veľmi rýchlo môže roztočiť špirála rastu dlhov. Z tej vedie cesta von takmer vždy cez bankrot, ktorého dôsledky sú pre krajinu a jej obyvateľov vždy násobne dramatickejšie než konsolidácia. Každý štát, aj ten. ktorý sa snaží byť sociálny, je silný vtedy, keď má silnú domácu ekonomiku. A tej podľa môjho názoru najviac prospievajú faktory, akými sú sloboda, konkurencia a motivácia. Veľmi negatívne hodnotím napríklad zníženie odvodov do druhého dôchodkového piliera. Rozumiem zámeru štátu hľadať finančné zdroje na zabezpečovanie jeho základných funkcií, no znižovať motiváciu obyvateľstva na zabezpečenie dôstojného dôchodku v prvom rade vlastnými silami považujem za veľmi zlú voľbu. Považujem za zlé všetky tie opatrenia konsolidácie, ktoré znižujú motiváciu obyvateľstva byť aktívny a čo možno najviac nezávislý od štátu. Pri pohľade na konsolidačný balíček by sa dalo povedať, že, bohužiaľ, väčšina návrhov ide proti podpore ekonomickej aktivity občanov aj podnikateľov. Na druhej strane, s čím by som sa ešte ako-tak dokázal stotožniť, je zvyšovanie daní na tovary, akými sú napríklad alkohol, cigarety alebo dokonca sladené nápoje. To, čo mi pri konsolidácii chýba, je snaha štátu podstatne viac motivovať obyvateľstvo napríklad sporiť energie.
Andrej Lasz Zvýšenie sadzby poistného pre zamestnávateľov z desať na jedenásť percent znižuje konkurencieschopnosť slovenských podnikov, pretože zvyšuje celkové daňové a odvodové zaťaženie zamestnávateľov. Rovnako zvýšenie sadzby poistného pre SZČO, samoplatcov či poistencov štátu považujeme za problematické z dôvodu zníženia disponibilných zdrojov. Navyše pre SZČO sa v roku 2024 opäť zvýšia aj minimálne odvody. Zavedením solidárneho príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií či zvýšením sadzby zrážkovej dane z dividend zo sedem na desať percent vláda vysiela jasný signál budúcim možným investorom, že na Slovensku sa im neoplatí začať podnikať, pretože „odmenou“ za ich úspech a zisk bude nadmerné zdanenie. Do budúcna odporúčame výraznejšie šetrenie na strane výdavkov štátu. Každé euro získané z novoprijatých daní a odvodov by malo byť kompenzované eurom na úsporách štátu a výdavkových kapitolách v nasledujúcich rokoch.
Filip Kasana V aktuálnej situácii sa konsolidačné opatrenia javia ako nevyhnutnosť. Značnú relevanciu má aj načasovanie schvaľovania štátneho rozpočtu, keďže ku konsolidácii sa pristupuje tesne po voľbách, takže obsah opatrení značne ovplyvňujú politické posolstvá vládnych strán, ktoré prezentovali v rámci kampane. Naším legitímnym očakávaním bolo, že konsolidačné opatrenia so značnými dôsledkami pre súkromný sektor vláda korektne prerokuje so sociálnymi partnermi, a teda aj so zástupcami zamestnávateľov spôsobom, že bude vytvorený štandardný priestor na odborný dialóg aj pre podnikateľské subjekty. Žiaľ, návrh zákona takzvaného „lex konsolidácia“ je bez diskusie prerokúvaný v skrátenom konaní. Zastávame názor, že konsolidácia verejných financií v aktuálnom období, keď aj na strane podnikateľov doznievajú nepriaznivé dôsledky vysokej inflácie spôsobenej primárne výkyvmi na trhoch s energiami, mohla byť riešená viac vyvážene z hľadiska úspor výdavkov štátu na strane jednej a zvýšenej záťaže súkromného sektora pri napĺňaní príjmovej časti štátneho rozpočtu na strane druhej.
Foto:
Milena Koreňová výkonná riaditeľka Slovenskej bankovej asociácie, Foto - archív NMH arespondentov
Martin Kaňa výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie poisťovní
Miriam Filová hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR
Milan Kuruc občianske združenie Pracujúca chudoba
Miriam Bellušová generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu
Róbert Kopál riaditeľ Asociácie obchodníkov s cennými papiermi
Andrej Lasz generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy

Filip Kasana prezident Zväzu obchodu SR

Štát by mal šetriť aj na sebe, zhodujú sa firmy

Zdroj: [14.12.2023; Trend; s. 8,9; Ľuboslav Kačalka]