Ako vnímate konsolidačné opatrenia?

Štát by mal šetriť aj na sebe, zhodujú sa firmy
TÉMA
Vláda predstavila konsolidačné opatrenia a rozpočet na
nové obdobie. Predstavitelia podnikateľských zväzov, ktorých TREND oslovil, sa
zhodujú, že konsolidácia je nevyhnutná. Vláde však vyčítajú, že predovšetkým
zvyšuje príjmy na úkor firiem a málo šetrí na sebe.
Milena Koreňová Dôležité je, aby vládne konsolidačné
opatrenia mali čo najmenší negatívny vplyv na ekonomický rast krajiny. Výrazné
zaťaženie daní a odvodov podnikateľských subjektov medzi takéto opatrenia
nepatrí. Konsolidáciu nepredstavuje výrazné rozšírenie výdavkov nad možnosti
ekonomiky ako napríklad plošná energetická pomoc alebo plošné zvyšovanie dávok.
Zhoršenie stavu verejných financií a nedostatočná miera konsolidácie bola
jedným z dôvodov, prečo ratingová agentúra Fitch nedávno znížila rating
Slovenska. Čo sa týka bankového sektora, navrhované zavedenie bankovej dane je
najvyššie v krajinách EÚ a ohrozuje schopnosť domácich bánk podporovať
slovenskú ekonomiku. Daňové zaťaženie bánk na extrémne vysokej úrovni 45
percent znamená, že finančné inštitúcie budú mať výrazne zúžený priestor na
úverovanie tak bežných obyvateľov, ako aj firiem. Aj podľa posledných vyjadrení
Európskej centrálnej banky bankové dane zavádzané v niektorých krajinách EÚ
môžu viesť k zníženiu schopnosti bánk poskytovať úvery svojim klientom. Martin
Kaňa Vláda by mala uvažovať systematicky a riešiť aj dlhodobé problémy ako
starnúce obyvateľstvo a nepostačujúci dôchodkový systém. Predkladané opatrenia
sú krátkodobé a sanujú iba momentálny nedostatok verejných financií. Súbor vybraných
konsolidačných opatrení, ktoré predstavila vláda, by mal byť súčasťou
komplexného manažmentu verejných financií so správne nastavenou stratégiou a
dlhodobým výhľadom. Riadenie financií by malo zahŕňať nástroje, ktoré by
priniesli príjmy z oblastí, kde nie je potrebné ísť iba cestou zavádzania
nových daní a odvodov. Je potrebná skôr dôsledná kontrola a výber už
existujúcich daní, odvodov a poplatkov a ich adresná a efektívna distribúcia do
oblastí, ktoré to nevyhnutne potrebujú. Za dôležité považujem tiež cielené,
transparentné a hospodárne využívanie prostriedkov z eurofondov. Cieľom vlády
by mali byť aj výrazné úspory v štátnych organizáciách - cestou rozumného
znižovania štátneho aparátu a jeho účinnej správy, nie vytváranie nových
inštitúcií v čase potreby šetrenia zdrojov.
Miriam Filová Štát by mal šetriť aj sám na sebe,
konsolidácia by mala obsahovať aj výdavkovú časť rozpočtu, nielen príjmovú.
Problematiku konsolidácie verejných financií treba riešiť komplexnejšie a
systematicky. Reforma v tejto oblasti je projekt s účinnosťou na niekoľko rokov
a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Musíme však konštatovať, že do prípravných fáz
sme neboli oslovení. Firmy sa budú musieť vyšším daniam či odvodom prispôsobiť
v rámci svojich možností - je pravdepodobné, že zvýšené náklady si budú musieť
vykompenzovať a prenesú ich do cien výrobkov, budú výraznejšie šetriť alebo
nebudú môcť toľko investovať, či rozvíjať svoje podnikanie, čo znamená aj menej
pracovných príležitostí pre ľudí. Vyššie daňovo-odvodové zaťaženie bude tlmiť
ekonomický rast, brzdiť rozvoj, investovanie a konkurencieschopnosť. Už teraz
máme vysoké zaťaženie práce a podnikateľské prostredie potrebuje presný opak.
Milan Kuruc Príjemne ma prekvapilo znovuzavedenie
daňových licencií, ktorých zrušenie kritizovali v roku 2018 RRZ aj IFP a za ich
zachovanie boli dokonca aj zamestnávatelia. Rovnako pozitívne vnímam aj
zvýšenie dane z dividend, ktorých sadzba bude stále jedna z najnižších v OECD,
a znovuzavedenie dane z kryptomien. Pri zdaňovaní ziskov bank ide o úplne
štandardnú windfall tax, jednoducho aj banky sa musia spravodlivo podieľať na
fungovaní štátu. Strašenie zvyšovaním úrokov, poplatkov, znižovaním objemov
úverov, alebo dokonca odchodom bánk z nášho trhu je len strašením bankových
lobistov. Zvýšenie odvodov pre zdravotné poistenie mi nedáva úplne zmysel, naše
odvody boli aj doteraz v tomto smere najvyššie v EÚ. Namiesto toho mal štát
viac zdaniť negatívne externality, poškodzovanie životného prostredia,
rentierov alebo firmy a takto vybraté peniaze následne naliať do zdravotníctva
cez zvýšenú platbu za poistencov štátu. Zrušenie jedného štátneho sviatku
považujem za nezmyselné opatrenie, ktoré poškodí pracujúcich a štátu to žiadnym
spôsobom nepomôže. Zníženie odvodov do druhého piliera je zbytočne démonizované.
Keby sa ľudia pozreli na to, ako im druhý pilier v skutočnosti znižuje
dôchodky, pochybujem, že by v ňom ešte chceli ostať.
Miriam Bellušová Z hľadiska priameho vplyvu na
ekonomickú aktivitu podnikateľov prinášajú konsolidačné opatrenia tri zásadné
dôsledky. Najvýraznejší negatívny prináša nárast základnej sadzby odvodu na
zdravotné poistenie. Toto opatrenie znamená ďalšie plošné zvýšenie celkovej
miery odvodovej záťaže, ktorá je na Slovensku dlhodobo nad priemerom okolitých
krajín. Pozitívne hodnotíme nárast maximálnej výšky zdaniteľných príjmov pre
uplatnenie zníženej sadzby dane z príjmu na úroveň 60-tisíc eur. Navýšenie
tohto limitu považujeme za jedno zo zásadných opatrení na zlepšenie podmienok
podnikania. Pokiaľ by sa vláda rozhodla zvýšiť aj hranicu na povinnú
registráciu za platiteľa DPH aspoň na úroveň 60- až 70-tisíc eur, bol by to zo
strany politikov dôležitý prejav porozumenia skutočným potrebám malých firiem.
Polemizovať možno o opätovnom zavedení daňových licencií. Kým z pohľadu daňovej
spravodlivosti možno hovoriť o pozitívnom prínose tohto opatrenia, z pohľadu
tlaku na podnikové financie a dodatočnej finančnej záťaže to pre obchodné
spoločnosti skutočne nie je priaznivá správa.
Róbert Kopál Ak sa nám nepodarí nastúpiť na cestu reálnej
konsolidácie, ktorú za reálnu budú považovať aj finančné trhy, potom sa veľmi
rýchlo môže roztočiť špirála rastu dlhov. Z tej vedie cesta von takmer vždy cez
bankrot, ktorého dôsledky sú pre krajinu a jej obyvateľov vždy násobne
dramatickejšie než konsolidácia. Každý štát, aj ten. ktorý sa snaží byť
sociálny, je silný vtedy, keď má silnú domácu ekonomiku. A tej podľa môjho
názoru najviac prospievajú faktory, akými sú sloboda, konkurencia a motivácia.
Veľmi negatívne hodnotím napríklad zníženie odvodov do druhého dôchodkového
piliera. Rozumiem zámeru štátu hľadať finančné zdroje na zabezpečovanie jeho
základných funkcií, no znižovať motiváciu obyvateľstva na zabezpečenie
dôstojného dôchodku v prvom rade vlastnými silami považujem za veľmi zlú voľbu.
Považujem za zlé všetky tie opatrenia konsolidácie, ktoré znižujú motiváciu
obyvateľstva byť aktívny a čo možno najviac nezávislý od štátu. Pri pohľade na
konsolidačný balíček by sa dalo povedať, že, bohužiaľ, väčšina návrhov ide
proti podpore ekonomickej aktivity občanov aj podnikateľov. Na druhej strane, s
čím by som sa ešte ako-tak dokázal stotožniť, je zvyšovanie daní na tovary,
akými sú napríklad alkohol, cigarety alebo dokonca sladené nápoje. To, čo mi
pri konsolidácii chýba, je snaha štátu podstatne viac motivovať obyvateľstvo
napríklad sporiť energie.
Andrej Lasz Zvýšenie sadzby poistného pre
zamestnávateľov z desať na jedenásť percent znižuje konkurencieschopnosť
slovenských podnikov, pretože zvyšuje celkové daňové a odvodové zaťaženie
zamestnávateľov. Rovnako zvýšenie sadzby poistného pre SZČO, samoplatcov či
poistencov štátu považujeme za problematické z dôvodu zníženia disponibilných
zdrojov. Navyše pre SZČO sa v roku 2024 opäť zvýšia aj minimálne odvody.
Zavedením solidárneho príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu,
uhlia a rafinérií či zvýšením sadzby zrážkovej dane z dividend zo sedem na
desať percent vláda vysiela jasný signál budúcim možným investorom, že na
Slovensku sa im neoplatí začať podnikať, pretože „odmenou“ za ich úspech a zisk
bude nadmerné zdanenie. Do budúcna odporúčame výraznejšie šetrenie na strane
výdavkov štátu. Každé euro získané z novoprijatých daní a odvodov by malo byť
kompenzované eurom na úsporách štátu a výdavkových kapitolách v nasledujúcich
rokoch.
Filip Kasana
V aktuálnej situácii sa konsolidačné opatrenia javia ako nevyhnutnosť. Značnú
relevanciu má aj načasovanie schvaľovania štátneho rozpočtu, keďže ku
konsolidácii sa pristupuje tesne po voľbách, takže obsah opatrení značne
ovplyvňujú politické posolstvá vládnych strán, ktoré prezentovali v rámci
kampane. Naším legitímnym očakávaním bolo, že konsolidačné opatrenia so
značnými dôsledkami pre súkromný sektor vláda korektne prerokuje so sociálnymi
partnermi, a teda aj so zástupcami zamestnávateľov spôsobom, že bude vytvorený
štandardný priestor na odborný dialóg aj pre podnikateľské subjekty. Žiaľ,
návrh zákona takzvaného „lex konsolidácia“ je bez diskusie prerokúvaný v
skrátenom konaní. Zastávame názor, že konsolidácia verejných financií v
aktuálnom období, keď aj na strane podnikateľov doznievajú nepriaznivé dôsledky
vysokej inflácie spôsobenej primárne výkyvmi na trhoch s energiami, mohla byť
riešená viac vyvážene z hľadiska úspor výdavkov štátu na strane jednej a
zvýšenej záťaže súkromného sektora pri napĺňaní príjmovej časti štátneho
rozpočtu na strane druhej.
Foto:
Milena Koreňová výkonná riaditeľka Slovenskej bankovej
asociácie, Foto - archív NMH arespondentov
Martin Kaňa výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie
poisťovní
Miriam Filová hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských
zväzov a združení SR
Milan Kuruc občianske združenie Pracujúca chudoba
Miriam Bellušová generálna sekretárka Slovenského
živnostenského zväzu
Róbert Kopál riaditeľ Asociácie obchodníkov s cennými
papiermi
Andrej Lasz generálny sekretár Asociácie priemyselných
zväzov a dopravy
Filip Kasana
prezident Zväzu obchodu
SR
Štát by mal šetriť aj na sebe, zhodujú sa firmy
Zdroj: [14.12.2023; Trend; s. 8,9; Ľuboslav Kačalka]