Ako obchod viac priblížiť ľuďom

Nadežda Machútová, prezidentka Zväzu obchodu SR: „Bojovať o zákazníka je potrebné každý deň, opakovaná návšteva nie je samozrejmosť.“
Odpoveď na túto otázku sa snažila nájsť odborná
konferencia New Retail Summit 2022, ktorá sa uskutočnila 19. – 20. apríla 2022
v Bratislave.
Rečníci a partneri tohto podujatia predstavili počas
dvoch dní niekoľko inovácií pre obchod. Zúčastnili sa štyri stovky zástupcov
obchodných a dodávateľských firiem. Konferencia, ktorá bola spojená s udelením
cien Mastercard Obchodník roka tak opäť potvrdila, že je najprestížnejším
stretnutím obchodnej branže na Slovensku. Ďalší ročník organizátori plánujú v
termíne 18. - 19. apríla 2023.
Zažité predstavy o obchode a o tom, čo a ako v obchode
funguje, môžete na chvíľu odložiť. Predstavte si obchod, na ktorého streche sa
pestujú bylinky a zároveň krmivo pre akváriá a ryby na predaj, ako v Rewe
Wiesbaden. Predstavte si obchod, v ktorom dodávatelia už nikdy nebudú musieť
vyplňovať registračné karty v Exceli, ale budú mať všetky dáta o tovare
prehľadne, správne a bezpečne v cloude od GS1. Predstavte si, že obchody už
nemusia tlačiť stovky miliónov účteniek ročne a zákazníci ich majú všetky v
mobile vďaka aplikácii od Mastercard. Predstavte si, ako ponuka v obchodoch
priamo motivuje k zdravému životnému štýlu a vedľa mäsa dostávajú rovnaký
priestor i jeho rastlinné náhrady. Predstavte si, ako štát podporuje stovkami
miliónov € kvalitné domáce potraviny.
Regulácia nepomôže
Toto všetko sa už deje alebo sa práve pripravuje. Aký
obchod ešte môže byť a čo to prinesie ľudom, aj to sa mohli dozvedieť účastníci
konferencie New Retail Summit 2022. Okrem vízií na podujatí rezonovali konkrétne
problémy súčasnosti, ako sú napríklad dopady inflácie a vojny na Ukrajine.
Analytik INESS Martin Vlachynský potvrdil, že Slovensko
čelí najvyššej miere inflácie od zavedenia eura (viac než po páde Lehman
Brothers) a životná úroveň tým pádom klesá. Za nutné považuje stabilizovať
rozpočet na výdajovej strane a nepodľahnúť pokušeniu regulácie.
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Samuel
Vlčan, ubezpečil, že aj napriek vojne na Ukrajine nehrozí nedostatok potravín a
samotná Ukrajina plánuje zasadiť v tomto roku na 85 % svojich orníc. Za problém
Slovenska považuje to, že
v oblasti potravín stále
vyváža suroviny a dováža výrobky z nich, navyše u ovocia a zeleniny je
sebestačnosť veľmi nízka. To chce vláda zmeniť a zvýšiť podiel predaja slovenských potravín v reťazcoch zvýšenou
podporou slovenských
pestovateľov a spracovávateľov. Odborníci pritom varujú pred reguláciou a
ďalším „ bičom na obchodníkov“ prostredníctvom kvót. Zároveň odporúčajú
posilniť privátne značky reťazcov na úkor predajov v promóciách, ktoré na
Slovensku a v Česku, na rozdiel od západoeurópskych krajín, prevažujú.
Proti regulačným bariéram sa vyslovila na podujatí
prezidentka Zväzu obchodu
SR Nadežda Machútová,
medzi jej priority teraz patrí okrem iného otvorenie diskusie o voľnom predaji
liekov. „Bojovať o zákazníka je potrebné každý deň, opakovaná návšteva nie je
samozrejmosť,“ povedala N. Machútová. Digitálne inovácie skupiny COOP zasa
poodhalil Filip Kasana. Budú medzi nimi elektronické doklady pre držiteľov
vernostných kariet, nabíjacie stanice a a tiež centrálny e-shop.
Martin Krajčovič
zo Slovenskej aliancie moderného obchodu vyzdvihol i ďalšie trendy, ktoré sa
aktuálne na trhu presadzujú, ako napríklad rast kategórie plant based a bio
výrobkov, rýchle zavedenie elektronických cenoviek, dekarbonizáciu predajní a
logistiky. Medzi čoskoro očakávané inovácie na Slovensku patria autonómne
predajne, ale tiež zmienené cloudové katalógy tovarov Synfony od GS1, ktoré
aktuálne využíva sieť Terno a ukazuje tak štandard výmeny dát primeraný 21.
storočiu.
Spolupráca, nie súboj
„Je chybné si myslieť, že obchodníci a dodávatelia sú v
konflikte. Obchod nevie požiadavky zákazníkov vyriešiť bez dodávateľov,
potrebujeme obchodné partnerstvá,“ hovorí M. Krajčovič. Aj on v tomto roku
očakáva veľký tlak na maržu a polarizáciu dopytu rovnako ako zákazníckych
skupín. „Potraviny v strednom cenovom segmente budú klesať. Niektorí budú
vyhľadávať lacnejší tovar, iní pôjdu po tom prémiovom s pridanou hodnotou, čo
môže byť i lokálny pôvod,“ dodal M. Krajčovič s tým, že na zvýšenie predaja
slovenského ovocia a zeleniny je potrebné v prvom rade investovať do skladov.
Veľký ohlas malo vystúpenie jedného z obhajcov kvalitných slovenských potravín Hansa Faltysa,
spoluzakladateľa maloobchodnej siete Starý Otec. Funguje už 11 rokov a postupne
prechádza „tak trochu zo zúfalstva“ práve na vlastnú výrobu mäsových alebo
mliečnych produktov, aby mal kontrolu
nad kvalitou a zložením. „Slovenský
pôvod potravín nie je pre
nás trend alebo nacionalizmus, je to jediná istota, že základná surovina je
dobrá, pretože sa môžeme ľahko pozrieť do výroby a dohliadnuť na kvalitu, a
zákazník potom skôr uverí tomu, že sú potraviny kvalitné,“
hovorí H. Faltys.
Kamenné predajne sú aj naďalej najdôležitejším miestom
interakcie so zákazníkom a osobná skúsenosť je nenahraditeľná. Potvrdil to aj
expert na shopper marketing z rakúskeho Rewe. Úlohou obchodníkov je podľa neho
teraz zlepšiť nákupný zážitok a prispôsobiť obchody rôznym nákupným misiám.
„Aby sa zákazník cítil dobre, potrebuje mať adekvátny sortiment,“ hovorí
Dominik Pavlišin z REWE International s tým, že je potrebné nájsť správnu mieru
výberu vzhľadom na formát. K dobrému pocitu pri nakupovaní stále viac patrí i
POS reklama, ktorá zlepšuje orientáciu a uľahčuje výber. Počas pandémie dokonca
podľa Adama Didova z POS Media Slovakia umožňovala ľuďom nakúpiť rýchlejšie.
Niektorým nákupným misiám môže naopak veľmi dobre vyhovovať online predaj
potravín, ktorý teraz intenzívne rozvíja spoločnosť Wolt.
„Obchod bližšie k ľuďom“ znamená, že rešpektuje viac
ich potreby, napríklad stále rozšírenejšiu túžbu jesť zdravšie. Podľa Martina
Mittnera z Nestlé Slovensko, aktuálne až tretina (32 %) Slovákov chce znížiť
svoju spotrebu mäsa. Predpovedá, že do roku 2025 bude sortiment rastlinných
mliek, náhrad mäsa a ďalšej rastlinnej stravy na Slovensku 50 mil. biznis.
Kľúčová je podľa neho dostupnosť i v reštauráciách, pretože práve tam sú ľudia
otvorení skúsiť nové veci.
Online a kameň sa naďalej zbližujú
Klasický retail si viedol počas pandémie dobre i v online
predaji, kde podľa vyjadrenia Matěja Kapošváryho zo spoločnosti Shopsys rástli
veľkí „kamenní hráči“ päťkrát rýchlejšie ako e-shopy. Vyzval k tomu, aby sa
všetci snažili do online predaja dostať viac ľudskosti, napríklad prispôsobili
filtre vyhľadávania tomu, čo skutočne zákazníkov pri výbere zaujíma a jeho
skúsenosť priblížili tej v prostredí predajne. Cestou k zvýšeniu konverzného
pomeru je napríklad pestrejší popis tovaru pomocou obrazu a videa.
„Nepodceňte tému e-commerce, majte to i v rámci firmy
ako prioritu, vytvorte pozície a dajte tomu človeku právomoci, a hlavne
rozprávajte so zákazníkmi,“ zhrnul M. Kapošváry. Príkladom úspešného prepojenia
online a offline môže byť otvorenie nákupného centra Nivy počas pandémie, keď
si 3 % obyvateľov Bratislavy stiahlo ich aplikáciu a prevádzkovateľ centra HB
Reavis tak mohol lepšie pracovať s dátami o zákazníkoch. Ďalším aktuálnym
príkladom je spoločnosť NAY, ktorá vidí budúcnosť predajní ako logistických
hubov, ktoré sú schopné uspokojiť dnešného zákazníka, ktorý chce tovar hneď a
nonstop servis. NAY si na zvládnutie procesov pomáha softwarovými robotmi od
firmy Soitron, ktoré preberajú napríklad spracovanie zrušených objednávok,
vrátenie platieb, overovanie dostupnosti tovaru u dodávateľov a ďalšie činnosti,
ktoré „uvoľnia ruky“ zamestnancom.
New Retail Summit organizuje od roku 2020 spoločnosť
Blue Events v spolupráci so Slovenskou alianciou moderného obchodu, Zväzom obchodu SR, Slovenským združením pre
značkové výrobky a radom
významných partnerov.
redakcia
Foto: New Retail Summit 2022/Blue Events
Zdroj: [27.04.2022; retailmagazin.sk; Obchodník; 00:00; Redakcia]
https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/6215-ako-obchod-viac-priblizit-ludom
https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/6215-ako-obchod-viac-priblizit-ludom