SNS chce novú daň
SNS chce novú daň
Dankova nová daň môže výrazne dvihnúť ceny potravín, výnos by mal byť do 200 miliónov eur, tie by sa potom delili na ministerstve riadenom SNS.
Dankova nová daň môže výrazne dvihnúť ceny potravín,
výnos by mal byť do 200 miliónov eur, tie by sa potom delili na ministerstve
riadenom SNS
Šéf SNS Andrej Danko tlačí na to, aby obchodné reťazce
platili zo svojich tržieb špeciálny odvod. Tento nápad zdôvodňuje tým, že
peniaze pôjdu na podporu predaja domácich výrobkov.
Rozdeľovalo by ich ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré má už dnes pod sebou
veľký balík farmárskych dotácií.
Danko osobitný odvod avizoval už niekoľkokrát. Pred
prázdninami dokonca hovoril, že reťazcom vyhlási obchodnú vojnu, ak nebude na
ich pultoch viac slovenských výrobkov.
A nápad zaviesť osobitný odvod nepriamo spomenul aj pred pár dňami, keď
propagoval dovolenkové poukážky: „Dnes veľa peňazí ide do spotreby. Obchodné
reťazce ich následne vyvážajú von.“ Podrobnosti o novej dani zatiaľ nepovedal.
BUDÚ TO 2 PERCENTÁ?
Danko už pred voľbami v roku 2016 hovoril o osobitnej
dani z obratu obchodných reťazcov minimálne vo výške 6 %. To je blízko úrovne
marže najväčších obchodníkov. Podľa údajov FinStatu sa pohybuje niekde okolo 8
percent. Ak by bol odvod 6 percent, ukrojil by jej výraznú časť aj za
predpokladu, že by sa reťazce snažili časť nákladov presunúť na dodávateľov. Na
ministerstve financií detaily návrhu zatiaľ nepoznajú, hoci sa už pripravuje
štátny rozpočet na budúci rok. Danko o osobitnom odvode však podľa našich
informácií s ministrom financií Kažimírom už hovoril. „Detaily sú predmetom
rokovaní,“ povedala hovorkyňa strany Zuzana Škopcová. Aktuálne sa v kuloároch
hovorí o odvode 2 percent z tržieb. Rátajme: Tržby obchodných reťazcov sa
pohybujú okolo 8 až 9 miliárd eur ročne. Pri dvojpercentnom odvode by štátu
zaplatili okolo 160 až 180 miliónov eur ročne. Ráta sa s tým, že by ho obchodné
reťazce platili už v budúcom roku. „Stále platí, že Zväz obchodu ministerstvo pôdohospodárstva ani financií do
dnešného dňa neprizvali na žiadne konzultácie, informovanie o odvode,“ hovorí
šéf zväzu obchodu
Martin Katriak. Ak by sa
odvod zaviedol, najväčšími platcami by boli Tesco, Lidl, Kaufland a COOP
Jednota.
MARKETINGOVÝ FOND
Správcom peňazí má byť ministerstvo pôdohospodárstva,
ktoré už roky rozdeľuje farmárom dotácie a eurofondy. Matečnej rezort na tento
účel vytvorí marketingový fond, je zjavné, že sa má finančne plniť zo
špeciálneho odvodu obchodných reťazcov. To by znamenalo, že ministerstvo
pôdohospodárstva, ktoré ročne prerozdelí okolo pol miliardy eur na priame
platby farmárom a riadi veľký eurofondový Program rozvoja vidieka, by
rozhodovalo o ďalších takmer 200 miliónoch eur. SNS marketingový fond
pretlačila už do programového vyhlásenia vlády s tým, že sa majú z neho
propagovať domáce potraviny.
Návrh, ako by mal fond vyzerať a fungovať, by mala zverejniť v októbri. Pred
pár dňami ministerstvo zverejnilo k marketingovému fondu predbežnú informáciu.
Má sa z neho podporovať odbyt a marketing poľnohospodárskych produktov a potravinárskych výrobkov
vyrobených na Slovensku,
informovať a vzdelávať v tejto oblasti verejnosť, podporovať kultúra a tradície
v regiónoch v nadväznosti na poľnohospodársku prvovýrobu a potravinársku
výrobu.
ALE ČO CENY?
Nový špeciálny odvod by zaiste ovplyvnil aj infláciu.
Ani nie tak celkovú, ako potravinovú, ktorá je politicky citlivá, pretože je
verejnosťou vnímaná viac ako napríklad ceny služieb. V súčasnosti rastú ceny potravín rýchlosťou okolo
4 percent ročne. Ak by reťazce platili 2-percentný odvod a premietli ho do cien
v plnej výške, dostali by sa k šiestim percentám. „Predpokladám, že by to
nebolo naplno, korektívne pôsobí konkurencia a reťazce by mohli zatlačiť aj na
dodávateľov, do potravinovej inflácie sa môže premietnuť v asi polovičnej
výške,“ povedal analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Proti vyšším cenám by
mohol tlačiť aj fakt, že časť výrobcov potravín by bola dotovaná práve z nového
fondu.
MARIANNA ONUFEROVÁ reportérka
Zdroj: [11.09.2018; Denník N; ekonomika; s. 6; MARIANA
ONUFEROVÁ]