Slovenských potravín je na pultoch viac

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov vzrástol. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dala urobiť Potravinárska komora Slovenska. Tento rok je na regáloch takmer štyridsaťjeden a pol percent domácich výrobkov. Vyhráva mlieko, naopak najmenej obchody predávajú slovenské oleje a cukrovinky.

Ľubomír Bajaník, moderátor: „Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov vzrástol. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dala urobiť Potravinárska komora Slovenska. Tento rok je na regáloch takmer štyridsaťjeden a pol percent domácich výrobkov. Vyhráva mlieko, naopak najmenej obchody predávajú slovenské oleje a cukrovinky.“
Petra Pupalová, redaktorka: „Za vedenia bývalej ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej sa podiel domácich potravín na pultoch obchodov blížil k štyridsiatim percentám. Cieľom rezortu bolo toto číslo takmer zdvojnásobiť.“
Gabriela Matečná, bývalá ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (SNS)(14.3.2019): „Ak by sme sa z dnešnej štyridsaťpercentnej veľmi nízkej úrovne dostali na úroveň sedemdesiat-sedemdesiatpäť percent, tak by to bolo omnoho, omnoho lepšie.“
Petra Pupalová: „Dovážané potraviny však aj dnes stále prevyšujú nad tými domácimi, hoci po siedmich rokoch sa nám podarilo dostať nad hranicu štyridsiatich percent.“
Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska: „Je to úroveň, ktorá je ďaleko za možnosťami slovenského potravinárskeho priemyslu, a je to aj hlboko pod úroveň, ktorá sa vyskytuje v okolitých krajinách, kde je od šesťdesiat do sedemdesiat, prípadne aj viac percent.“
Petra Pupalová: „Najvyšší podiel domácich produktov dosahujú podľa prieskumu slovenské reťazce, a to až polovičný. Lídrom je COOP Jednota s päťdesiatpäťpercentným podielom. Naopak najmenej domácich výrobkov nájdu zákazníci v Lidli, a to len dvadsaťosem percent.“
Tomáš Bezák, hovorca spoločnosti Lidl: „Z nášho pohľadu má oveľa väčšiu výpovednú hodnotu objem finančných prostriedkov, ktoré sme slovenským producentom zaplatili za ich výrobky. Oproti predošlému obchodnému roku ide o nárast na úrovni trinástich percent alebo štyridsiatich miliónov eur.“
Petra Pupalová: „Zväz obchodu Slovenska považuje prieskum za nevypovedajúci. Podľa prezidenta Martina Katriaka by nemal sledovať vyložené potraviny na pultoch, ale predaj domácich výrobkov.“
Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR: „Pokiaľ ide o tento ukazovateľ, tak treba povedať, že slovenskí obchodníci sú na tom pomerne dobre. Podiel slovenských potravín na celkovom predaji je u nás zhruba niečo menej ako sedemdesiat percent.“
Petra Pupalová: „Pandémia však ukázala, že po zatvorení hraníc by mohol byť u nás problém zabezpečiť dostatok potravín. Ministerstvo pôdohospodárstva preto plánuje pokračovať v dotačných schémach, ako je zelená nafta, a tiež podporiť výrobu potravín v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky.“
Andrej Wallner, hovorca Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR: „Do roku 2023, kým sa začne uplatňovať nová spoločná poľnohospodárska politika, sú vyčlenené finančné prostriedky na podporu prvovýroby a spracovania.“

Petra Pupalová: „Potravinári odhadujú, že na pultoch obchodov by mohla byť aspoň polovica našich výrobkov najskôr o päť rokov.“

Zdroj: [20.06.2021; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; Petra Pupalová / Ľubomír Bajaník]