Slovenských potravín je na pultoch viac
Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov vzrástol. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dala urobiť Potravinárska komora Slovenska. Tento rok je na regáloch takmer štyridsaťjeden a pol percent domácich výrobkov. Vyhráva mlieko, naopak najmenej obchody predávajú slovenské oleje a cukrovinky.
Ľubomír Bajaník, moderátor: „Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov
vzrástol. Vyplýva to z prieskumu, ktorý si dala urobiť Potravinárska komora Slovenska. Tento rok je na regáloch takmer
štyridsaťjeden a pol percent domácich výrobkov.
Vyhráva mlieko, naopak najmenej obchody predávajú slovenské oleje a cukrovinky.“
Petra Pupalová, redaktorka: „Za vedenia bývalej
ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej sa podiel domácich potravín na
pultoch obchodov blížil k štyridsiatim percentám. Cieľom rezortu bolo toto
číslo takmer zdvojnásobiť.“
Gabriela Matečná, bývalá ministerka pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka SR (SNS)(14.3.2019): „Ak by sme sa z dnešnej
štyridsaťpercentnej veľmi nízkej úrovne dostali na úroveň
sedemdesiat-sedemdesiatpäť percent, tak by to bolo omnoho, omnoho lepšie.“
Petra Pupalová: „Dovážané potraviny však aj dnes stále prevyšujú nad tými domácimi, hoci po siedmich
rokoch sa nám podarilo dostať nad hranicu štyridsiatich percent.“
Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska: „Je to úroveň, ktorá je ďaleko za
možnosťami slovenského potravinárskeho
priemyslu, a je to aj hlboko pod úroveň, ktorá sa vyskytuje v okolitých
krajinách, kde je od šesťdesiat do sedemdesiat, prípadne aj viac percent.“
Petra Pupalová: „Najvyšší podiel domácich produktov
dosahujú podľa prieskumu slovenské reťazce, a to až polovičný. Lídrom je COOP
Jednota s päťdesiatpäťpercentným podielom. Naopak najmenej domácich výrobkov nájdu zákazníci v
Lidli, a to len dvadsaťosem percent.“
Tomáš Bezák, hovorca spoločnosti Lidl: „Z nášho pohľadu
má oveľa väčšiu výpovednú hodnotu objem finančných prostriedkov, ktoré sme slovenským producentom
zaplatili za ich výrobky.
Oproti predošlému obchodnému roku ide o nárast na úrovni trinástich percent
alebo štyridsiatich miliónov eur.“
Petra Pupalová: „Zväz obchodu Slovenska považuje prieskum za nevypovedajúci.
Podľa prezidenta Martina Katriaka
by nemal sledovať vyložené potraviny
na pultoch, ale predaj domácich výrobkov.“
Martin Katriak,
prezident Zväzu obchodu
SR: „Pokiaľ ide o tento ukazovateľ, tak treba povedať, že slovenskí obchodníci sú na tom
pomerne dobre. Podiel slovenských potravín
na celkovom predaji je u nás zhruba niečo menej ako sedemdesiat percent.“
Petra Pupalová: „Pandémia však ukázala, že po zatvorení
hraníc by mohol byť u nás problém zabezpečiť dostatok potravín. Ministerstvo
pôdohospodárstva preto plánuje pokračovať v dotačných schémach, ako je zelená
nafta, a tiež podporiť výrobu potravín v rámci spoločnej poľnohospodárskej
politiky.“
Andrej Wallner, hovorca Ministerstva pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka SR: „Do roku 2023, kým sa začne uplatňovať nová spoločná
poľnohospodárska politika, sú vyčlenené finančné prostriedky na podporu
prvovýroby a spracovania.“
Petra Pupalová: „Potravinári odhadujú, že na pultoch
obchodov by mohla byť aspoň polovica našich výrobkov najskôr o päť rokov.“
Zdroj: [20.06.2021; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; Petra Pupalová / Ľubomír Bajaník]