Revolúciu v zálohovaní vystriedal retail

NOVÝ ZÁLOHOVÝ SYSTÉM PET FLIAŠ A PLECHOVIEK BOL UVEDENÝ V REKORDNE RÝCHLOM ČASE, ČO CÍTIA NAJMÄ OBCHODNÍCI. TÍ HLÁSIA VYSOKÉ INVESTÍCIE NA VYBUDOVANIE ODBERNEJ SIETE S MINIMÁLNOU NÁVRATNOSŤOU. KAMENNÝ RETAIL SA POD VPLYVOM PANDÉMIE MUSEL ZMENIŤ.

NOVÝ ZÁLOHOVÝ SYSTÉM PET FLIAŠ A PLECHOVIEK BOL UVEDENÝ V REKORDNE RÝCHLOM ČASE, ČO CÍTIA NAJMÄ OBCHODNÍCI. TÍ HLÁSIA VYSOKÉ INVESTÍCIE NA VYBUDOVANIE ODBERNEJ SIETE S MINIMÁLNOU NÁVRATNOSŤOU. KAMENNÝ RETAIL SA POD VPLYVOM PANDÉMIE MUSEL ZMENIŤ.
Slovenské obchodné fórum sa nieslo v znamení zálohovania a budúcnosti retailu. Spíkri oboch panelov poukázali na problémy, výzvy, ale aj pozitíva, ktorými jednotlivé témy disponujú. Nový zálohový systém bol na Slovensku zavedený prvého januára tohto roka. Išlo o historicky najkratší čas implementácie takého veľkého projektu. Ľudia sa podľa Lucie Morvai, riaditeľky pre vonkajšie vzťahy a komunikáciu Správcu zálohového systému, do revolučného projektu aktívne zapájajú. Rozbeh trhu bol pomalší, no zálohovaniu sa obchodníci venovali a pripravovali sa naň počas celého minulého roka. „Investovali sme nemalú sumu peňazí, aby sme pripravili a vybudovali odbernú sieť, dnes však ten čierny Peter ostal na obchodníkoch. Systém nefunguje, ako sme očakávali,“ uviedol hlavný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednota Branislav Lelák s tým, že len ich spoločnosť investovala 15 miliónov eur a návratnosť sa očakáva najskôr o sedem, osem rokov. Sieť Coop Jednota vytvorila približne tisíc miest, pričom zákonná povinnosť hovorí o povinných 321 predajniach. 740 zvyšných je tak dobrovoľných a snahu o pomoc životnému prostrediu dnes Lelák opisuje ako takzvanú medvediu službu.
Zmeny, tentoraz spôsobené pandémiou, výrazne ovplyvnili aj sektor retailu. Kríza totiž urýchlila proces digitalizácie na Slovensku, ktoré už dlho pred ňou patrilo napríklad k lídrom v bezkontaktných platbách. „Ľudia začali tieto platby vyžadovať,“ uviedla Ľubica Gubová, Country Lead Visa pre Slovensko. Online nakupovanie vyskočilo do extrémnych výšin a kamenný retail mu musel konkurovať. S problémami sa pasovalo napríklad odvetvie dekoratívnej kozmetiky, kvetov, dokonca aj žuvačiek, ktoré boli z pokladníc dokonca stiahnuté.
Nastaviť sa museli aj logistické procesy. Veľký progres evidovala napríklad služba click and collect, teda online objednanie a osobné vyzdvihnutie tovaru. Tradičný kamenný retail sa dnes v online priestore jednoducho musí rozťahovať, aby mu ostala budúcnosť. Účastníci konferencie sa napokon mohli zúčastniť aj slávnostného predávania cien Merkúrovho radu. Toto prestížne ocenenie osobností či organizácií z odvetvia obchodu každoročne udeľuje Zväz obchodu Slovenskej republiky.

Zdroj: [22.04.2022; Obchod; Zväz obchodu Slovenskej republiky; s. 23; Gabriela Alenová, ZOSR]
AutoR: Gabriela Alenová, ZOSR Foto: Peter Mayer