PRAZDROJ: SMERUJEME K PLNEJ CIRKULARITE OBALOV, SLOVÁCI SÚ NA ZÁLOHOVANIE PRIPRAVENÍ
V januári sa Slovensko zaradí medzi krajiny ako Švédsko, Dánsko či Nemecko, ktoré vďaka systému zálohovania jednorazových obalov umožňujú svojim obyvateľom žiť udržateľnejšie. To, že plastové fľaše aj plechovky budeme môcť zálohovať aj u nás, so sebou prinesie mnoho zmien, ktoré sa budú priamo dotýkať spotrebiteľov aj firiem. Ako sa k téme postavil jeden z najväčších výrobcov piva na Slovensku?
V januári sa Slovensko zaradí medzi
krajiny ako Švédsko, Dánsko či Nemecko, ktoré vďaka systému zálohovania
jednorazových obalov umožňujú svojim obyvateľom žiť udržateľnejšie. To, že
plastové fľaše aj plechovky budeme môcť zálohovať aj u nás, so sebou prinesie
mnoho zmien, ktoré sa budú priamo dotýkať spotrebiteľov aj firiem. Ako sa k
téme postavil jeden z najväčších výrobcov piva na Slovensku?
Pivovarníctvo je odvetvím, pre ktoré je
téma obalov vysoko aktuálna – dlhodobo sa ňou zaoberajú aj v spoločnosti
Plzeňský Prazdroj Slovensko, do ktorej portfólia spadajú značky ako Pilsner
Urquell, Veľkopopovický Kozel, Šariš, Gambrinus, Radegast či Birell. Firma v
minulom roku takmer polovicu svojich objemov distribuovala vo vratných obaloch,
každé druhé pivo z jej portfólia tak bolo servírované v obale, ktorý môže byť
znovu naplnený. Na najbližšie roky si dal Prazdroj vo svojej stratégii
udržateľnosti s názvom Na budúcnosť 2030 ambiciózny záväzok, že všetky svoje
značky bude baliť do obalov, ktoré budú opätovne použiteľné alebo plne
recyklovateľné. A nový zálohový systém je s touto filozofiou v súlade.
SLOVÁCI SÚ NA ZÁLOHOVANIE PRIPRAVENÍ
Nedávne prieskumy pivovarníkov ukázali,
že Slováci postupne prechádzajú k zodpovednejšiemu životnému štýlu, pričom
takmer 60 % z nich deklarovalo, že uprednostňuje práve zálohované obaly pred
jednorazovými. Zálohovaním PET fliaš a plechoviek sa Slovensko pridáva k
celosvetovému trendu a potrebe ochrany prírody, pričom skúsenosti z iných
krajín ukazujú, že ide o dobrý kurz, ktorý môže napomôcť k čistejšej planéte.
„Vítame, že Slovensko sa od budúceho roka začlení medzi krajiny, ktoré umožňujú
svojim obyvateľom žiť ekologickejšie. Z našich údajov z leta vyplýva, že
Slováci sú na zálohovanie pripravení. Už vtedy 60 % spotrebiteľov piva uviedlo,
že presne vie, ako bude systém fungovať a 30 % o ňom aspoň počulo,“ vysvetľuje
MARTIN GRYGAŘÍK, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko. Podľa jeho
slov čísla ukazujú, že ľudia vo všeobecnosti súhlasia s tým, že zálohovanie je
dôležitým príspevkom k ochrane prírody. Prípravami na nový zálohový systém sa
spoločnosť aj preto posledný rok zaoberala veľmi intenzívne, či už v rámci
nastavovania procesov vo vnútri firmy, alebo prostredníctvom Slovenského zväzu
výrobcov piva a sladu, ktorý je jedným zo zakladateľov Správcu zálohového
systému. V priebehu celého roka prebiehali konštruktívne diskusie medzi
všetkými zapojenými hráčmi, výrobcami aj obchodníkmi, ktoré pomohli nastaviť
jednotlivé parametre zálohového systému.
ÉRA ZÁLOHOVANIA – IDE TO AJ BEZ PIVNÝCH PET FLIAŠ
Od nového roka sa pivovarníci z Prazdroja
v rámci zálohovania budú zameriavať iba na plechovky. Firma sa totiž ešte v
tomto roku definitívne rozlúči s pivnými PET fľašami, a to o rok skôr než mala
v pláne. „Rozhodli sme sa ísť cestou postupného ukončenia používania pivných
PET fliaš, a po značkách Šariš a Gambrinus, ktoré plast opustili minulý rok,
tento proces zavŕšia značky Smädný Mních a Velkopopovický Kozel. Pretože každá
pivná PET fľaša, ktorá nebola ani vyrobená, je prínosnejšia pre životné
prostredie než jej zber a následný downcycling do iného typu produktu,“
komentuje MARTIN GRYGAŘÍK. Hlavným dôvodom je fakt, že pivné PET fľaše nie sú v
súlade s ambíciou firmy dosiahnuť plnú cirkularitu obalov. Nie je totiž možné
opätovne ich recyklovať do nových PET fliaš. Pivo je z povahy nárokov na obaly
iné ako limonáda či voda. PET fľaše je možné použiť na stáčanie piva až po
doplnení o vnútornú membránu, ktorá umožňuje uchovanie chuťových vlastností
piva a chráni ho pred vplyvmi okolitého prostredia. Práve kvôli špeciálnym
membránam nie sú ďalej recyklovateľné, ako sú napríklad transparentné plastové
fľaše na vodu, a technologicky z nich nie je možné opätovne vyrobiť ďalšiu PET
fľašu.
SKVELÁ ZÁSOBÁREŇ ENERGIE
Z pohľadu piva predaného v obchodoch sú
na Slovensku dlhodobo najobľúbenejším obalom plechovky. Ľudia ich oceňujú pre
mnohé výhody. Expertízy Prazdroja potvrdzujú, že rozhodnutie o výbere balenia
vo veľkej miere závisí od príležitosti, na ktorú spotrebiteľ pivo chce.
„Vnímame, že záujem o nápoje v plechovkách je vysoký a z pohľadu baleného piva
si u Slovákov držia pozíciu najobľúbenejšieho obalu. Aktuálne tu tvoria
približne 60 % našich objemov,“ vysvetľuje MARTIN GRYGAŘÍK. Vysoký záujem
Slovákov o plechovky by mal ísť ruka v ruke so správnym zaobchádzaním s
prázdnymi obalmi, ktoré by malo byť vďaka novému systému zálohovania
efektívnejšie. Len málo ľudí si dnes totiž uvedomuje, akou cennou surovinou
plechovky sú. Hliník, z ktorého sú vyrobené, sa totiž dá recyklovať prakticky
donekonečna, a to bez dopadu na jeho kvalitu. Pre pivo predstavuje stále
rovnakú ochranu. Naviac, plechovka z recyklovaného hliníka môže mať až o 80 %
nižšiu uhlíkovú stopu a na jej výrobu je spotrebovaných až o 95 % menej energie
než u plechovky vytvorenej z panenského materiálu. Hliník je totiž výbornou
zásobárňou energie. Jej najväčší podiel sa spotrebuje pri jeho výrobe z
primárnej suroviny. Tú si však už v sebe uchová aj naďalej, a na roztavenie
hotového hliníka a výrobu nového produktu je potom potrebný už iba jej zlomok.
„Aby boli plechovky menšou záťažou pre životné prostredie, dlhodobo znižujeme
ich hrúbku, a tým i množstvo použitého hliníka, a navyšujeme v nich podiel
recyklátu. Aktuálne všetky naše plechovky obsahujú v priemere 40 až 50 %
recyklovaného hliníka,“ vysvetľuje prístup Prazdroja MARTIN GRYGAŘÍK.
„Ambicióznejšie sme k tomuto trendu pristúpili so značkou Pilsner Urquell, u
ktorej sme podiel recyklovaného hliníka v tele plechovky zvýšili na najvyššiu
možnú dostupnú certifikovanú úroveň,“ dodáva MARTIN GRYGAŘÍK. Navyšovaniu
podielu recyklovaného hliníka v plechovkách sa spoločnosť chce v budúcnosti
intenzívne venovať aj pri ostatných značkách. „Sme si istí, že s novým
zálohovým systémom Slováci uvítajú možnosť vrátiť plechovky do predajní a
dopomôžu tak k prakticky nekonečnej recyklácii hliníka. Z plechovky sa tak opäť
bude môcť stať plechovka, z nej potom opäť ďalšia, a tak ďalej stále dokola,“
konštatuje MARTIN GRYGAŘÍK.
VRATNÉ SKLENENÉ FĽAŠE NA VZOSTUPE
Svojich fanúšikov má na Slovensku aj pivo
v sklenenej fľaši a nielen kvôli ich náklonnosti k samotnému zlatistému moku a
ekologickému rozmeru, stojí za ním aj emócia. Sklenený obal totiž evokuje
tradíciu. U staršej a strednej generácie je vratné sklo spojené s nostalgiou a
spomienkami na mladosť či detstvo. U mladších ľudí je to otázka štýlu či
zvyklostí zaužívaných v rodine. Bez ohľadu na to, prečo ľudia preferujú práve
tento druh balenia, vďaka kontinuálnym aktivitám Prazdroja postupne sklo
vytláča z trhu pivný plast, čo potvrdzujú aj čísla a v súčasnosti je po
plechovkách druhým najpredávanejším pivným obalom v obchodoch. Prazdroj kúpu
piva vo vratnom skle dlhodobo podporuje a ukázalo sa, že tým hrá na správnu
strunu. Predaje v tomto balení sa totiž firme tento rok zvýšili nad očakávania,
až o 18 %. „Zákazníkov ku kúpe piva vo vratných sklenených fľašiach intenzívne
motivujeme už takmer dva roky. Keď sme sa rozhodovali, na ktoré z balení sa
zameriame, stavili sme práve na ne a ukázalo sa, že to bol správny krok. Ľudia
idú v udržateľnej voľbe s nami,“ vysvetľuje DAVID KOVÁŘ, obchodný riaditeľ pre
maloobchod a obchodné reťazce, pod ktorého v Prazdroji spadajú predaje baleného
piva. Práve vratné fľaše majú zo všetkých typov baleného piva najnižšiu
uhlíkovú stopu a v Prazdroji sa jedna fľaša opätovne naplní v priemere až
17-krát.
Foto_zdroj:
Plechovka s využitím recyklovaného hliníka môže mať až o 80 % nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s plechovkou vytvorenou z nového hliníka. Foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko
Zdroj: [07.12.2021; Sme; Zálohovanie; s. 11; redakcia]