Potravinári sú sklamaní, podiel slovenských produktov na pultoch obchodov stúpol len o vyše percento
Jasným lídrom slovenských potravín sú už tradične domáce reťazce COOP Jednota s podielom slovenských potravín 56 percent a CBA so 49 percentami.
Podiel slovenských potravín
na pultoch obchodov dosiahol v tomto roku úroveň 39,9 %. Vyplýva to z prieskumu
Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktorý
uskutočnila agentúra Go4insight. Tento výsledok je aj napriek miernemu
medziročnému rastu, ktorý predstavoval 1,3 percentuálneho bodu, podľa slovenských potravinárov sklamaním.
Konštatoval to prezident PKS Daniel Poturnay.
Dlhodobé merania PKS od roku 2011 ukazujú, že pokles
podielu slovenských potravín
na pultoch obchodov sa v roku 2017 zastavil a odvtedy každým rokom mierne
rastie. Podľa potravinárov
však ďaleko zaostáva za potenciálom slovenskej
ekonomiky.
„Po dlhoročnom poklese od roku 2011 do roku 2017 síce
tohtoročné výsledky pokračujú v miernom raste podielu slovenských výrobkov na
pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne sa jedná o
stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete
proklamujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a
nových regáloch so slovenskými potravinami.
Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný
medziročný nárast bol zaznamenaný len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl na
úroveň 26 %, čo je v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska katastrofa,“ dodal
Poturnay.
Najviac slovenských potravín
je v malých predajniach
Jasným lídrom slovenských potravín
sú už tradične domáce
reťazce COOP Jednota (podiel slovenských potravín
56 %) a CBA (49 %). Nasledujú Billa (42 %), Metro (42 %), Tesco (41 %) a
Kaufland (40 %).
Naopak, jednoznačne najnižší podiel je dlhodobo v
reťazci Lidl (26 %) aj keď zaznamenal najvýraznejšie medziročné zvýšenie, o 8
percentuálnych bodov (p.b.). Z hľadiska typu predajní sú najviac zastúpené slovenské potraviny v malých predajniach
(57 %). „S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá,“ doplnil Poturnay.
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v
kategóriách mlieko (76 %, medziročne +6 p.b.), vody/minerálky (61 %, +4 p.b.),
víno (56 %, +4 p.b.) a pivo (51 %, +1 p.b.).
Najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci
kategórií cukrovinky nečokoládové (9 %, -2 p.b.), oleje (14 %, -3 p.b.),
konzervované produkty (16 %, -1 p.b.) a cukrovinky čokoládové (18 %, -1. p.b.).
Najmenší podiel je v Bratislavskom kraji
„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov
ukazujú, že mlieko, vody a minerálky sú kategórie, kde je na regáloch stabilne
zastúpených najviac slovenských výrobkov.
Slovensko má však rezervy vo výrobe nečokoládových cukroviniek,
olejov, a konzervovaných produktov, čo sa prejavuje v ich nízkom podiele na
pultoch. Výsledky zároveň ukazujú, že vyšší slovenský podiel majú potraviny, u ktorých je spotrebiteľ citlivý na značku alebo pôvod (víno,
pivo). Naopak, čím je vyšší stupeň spracovania potraviny a vyššia pridaná hodnota, tým je podiel slovenských výrobkov nižší, čo súvisí s
dlhoročne zanedbávanou štátnou podporou z fondov Spoločnej poľnohospodárskej
politiky,“ komentoval člen predstavenstva PKS Branislav Cvik.
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je
v Trnavskom (43 %), Banskobystrickom (42 %), Prešovskom, Nitrianskom a Košickom
kraji (41 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (36 %).
„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé kraje je
zaujímavý fakt, že kraje s relatívne nižšími príjmami obyvateľstva majú dokonca
vyššie zastúpenie slovenských potravín.
Je preto zrejmé, že vyšší alebo nižší podiel slovenských výrobkov žiadnym spôsobom
nesúvisí s cenou domácich
alebo zahraničných potravín.
Za rozhodujúce kritérium podielu preto považujeme obchodnú politiku
toho-ktorého reťazca. Aj z týchto dôvodov v roku 2020 očakávame ďalší negatívny
rekord v deficite obchodnej bilancie Slovenska
v oblasti potravín na
úrovni 2 mld. eur,“ uzavrel Daniel Poturnay.
Agentúra SITA osloví k danej téme aj Slovenskú alianciu
moderného obchodu a ministerstvo pôdohospodárstva.
Zdroj: [01.07.2020; webnoviny.sk; Potravinárstvo; 13:16; redakcia] Foto: ilustračné, Getty Images