Posvietia si na reklamné letáky
Predstavitelia Zväzu obchodu (ZO) SR celkom jednoznačne odmietli pravidelne sa opakujúce tvrdenia, podľa ktorých sa na zvyšovaní maloobchodných cien potravín v SR najviac podieľajú obchodníci. Urobili tak na stretnutí s novinármi, ktoré sa v minulom týždni konalo v Bratislave.
Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s
potravinami už nadobudol účinnosť
Predstavitelia Zväzu obchodu (ZO) SR celkom jednoznačne odmietli pravidelne sa opakujúce
tvrdenia, podľa ktorých sa na zvyšovaní maloobchodných cien potravín v SR
najviac podieľajú obchodníci. Urobili tak na stretnutí s novinármi, ktoré sa v
minulom týždni konalo v Bratislave.
BRATISLAVA. Podľa ich mienky základný tlak na rast
maloobchodných cien nielen potravín vytvára niekoľko rokov trvajúca proinflačná
politika zo strany Európskej centrálnej banky, ktorej cieľom je v celej
eurozóne, čo sú vlastne krajiny, ktoré používajú euro, dosiahnuť v strednodobom
horizonte infláciu tesne pod hranicou 2 percent. Pritom v marci tohto roku bola
miera inflácie v SR na úrovni 2,7 percenta, dodali predstavitelia ZO SR.
„Ak teda ceny na Slovensku rastú rýchlejšie ako rastú ceny v EÚ, potom by sme príčiny
mali hľadať tam, kde sa naše podmienky odlišujú od podmienok v ostatných
krajinách EÚ," uviedol na spomenutom stretnutí Martin Katriak, prezident ZO SR.
Dodal, že v takom prípade ihneď zbadáme niekoľko
závažných faktorov, ktoré ovplyvnili predovšetkým cenu práce. Bolo ním
napríklad podstatné zvýšenie mzdových nákladov, ktoré sa výraznou mierou dotklo
nielen odvetvia obchodu ale aj odvetvia výroby. Ďalej to bolo zvýšenie
minimálnej mzdy a mimoriadne zvýšenie príplatkov za prácu v sobotu, v nedeľu,
cez sviatky a za prácu v noci.
„A ďalšia etapa zvyšovania príplatkov vstúpila do
platnosti 1. mája tohto roku," konštatoval M. Katriak.
„Všetky tieto legislatívne úpravy sa udiali v príliš
krátkom čase na to, aby ich podnikatelia v obchode stihli postupne absorbovať,"
konštatoval Pavol Konštiak,
1. viceprezident ZO SR.
V prvý májový deň tohto roku zároveň nadobudol účinnosť
aj Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.
Nový zákon okrem iného obsahuje aj ustanovenie o
povinnosti uvádzať v reklamných materiáloch aspoň 50 percent slovenských výrobkov.
Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR
Gabriela Matečná v tejto súvislosti uviedla, že MP RV SR sa dlhodobo snaží, aby
bol podiel slovenských potravín
na pultoch obchodov čo najvyšší.
„A keďže nezanedbateľné množstvo spotrebiteľov sa pri
kúpe potravín rozhoduje podľa reklamných letákov, od obchodníkov po-
žadujeme, aby v letákoch mali potraviny a poľnohospodárske výrobky slovenského pôvodu minimálne
polovičný podiel," dodala G. Matečná.
Na reklamné letáky obchodných reťazcov si od 1. mája
tohto roku posvieti aj Slovenská
poľnohospodárska a potravinárska
komora (SPPK).
Predseda SPPK Emil Macho v tejto súvislosti uviedol, že
„akékoľvek snahy marginalizovať, graficky alebo kompozične znevýhodňovat’ slovenské potraviny budeme vnímať ako
obchádzanie platnej legislatívy".
„V takom prípade sa obrátime na kontrolný orgán, ktorým je Štátna veterinárna a potravinová správa SR,"
dodal E. Macho.
BOHUMIL URBÁNIK
—-
Foto: Predstavitelia Zväzu obchodu SR odmietli zodpovednosť za zvyšujúce sa maloobchodné ceny
potravín.
FOTO - (AR)
Zdroj: [09.05.2019; Roľnícke noviny; Titulná strana; s. 1; BOHUMIL URBÁNIK]