Pandémia zmenila nákupné návyky Slovákov

Pandémia zmenila nákupné návyky Slovákov. 

Juraj Jedinák, moderátor: „Pandémia zmenila nákupné návyky Slovákov. Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu tvrdia, že postupne výrazne klesla frekvencia nákupov a priemerná cena za jeden nákup sa zvýšila. Narástli však aj náklady obchodníkov.“
Nina Miková, redaktorka: „Na jednej strane obchodníkom stúpli náklady spojené s protipandemickými opatreniami, na strane druhej sa zvýšili ich tržby. Uvádza to predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič s tým, že sa viac darilo maloobchodu.“
Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu: „Rast tržieb obchodníkov bol v minulom roku vo výške šesť celá tri percenta, z toho tržby za potravinový sortiment narástli v priemere o šesť a pol percenta a za hygienické potreby a drogériu o šesť percent.“
Nina Miková: „Dodáva, že sa zvýšil záujem o hygienické produkty. Zákazníci síce menej nakupovali dekoratívnu kozmetiku, stúpol však predaj toaletného papiera, mydiel, dezinfekcií, či krémov na ruky. Zatvorené reštaurácie a práca z domu spôsobila, že Slováci viac nakupovali potraviny v supermarketoch. Koronakríza zmenila aj typický nákupný košík zákazníkov. Mal priemernú hodnotu vyše trinásť eur. Opäť Martin Krajčovič.“
Martin Krajčovič: „Ide najmä o teda potraviny, ako je nebalené pečivo, mäso najmä bravčové a kuracie, je to ovocie, ale najmä teda banány a citrusové plody, v rámci zeleniny sú to najmä zemiaky, paradajky a dyne, je to mlieko, maslo, cukor, vajcia, minerálne a stolové vody, značnú obľúbenosť tvorili tabakové výrobky, pivo a destiláty.“
Nina Miková: „Počas pandémie ľudia preferovali bezhotovostné platby. Vlani narástli o sedem a pol percenta. Približne o rovnaké percento klesli platby v hotovosti. Predseda slovenského Zväzu obchodu Martin Katriak v súvislosti s pandémiou upozorňuje na nedostatočnú komunikáciu kompetentných s obchodníkmi. Nepotravinárske predajne boli podľa neho zatvorené zbytočne dlho.“
Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR: „Nepotravinárske predajne mali smolu, že boli zatvorené. A tú stratu, ktorá tam vznikla, tak budú nejakú dobu znášať.“

Nina Miková: „Oživenie slovenského maloobchodu ide podľa analytikov ruka v ruke s uvoľňovaním opatrení. Zelenú po štyroch mesiacoch dostali aj kamenné predajne, ktoré mnohí zákazníci preferujú pre osobný kontakt.“

Zdroj: [06.05.2021; Rádio Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 18:00; Nina Miková / Juraj Jedinák]
Foto: ilustračné, Getty Images