Kažimír chce zdaniť súťaže o autá aj dovolenky, zmenu navrhuje potichu
Obchodníci o zmene nevedeli.
Obchodníci o zmene nevedeli.
BRATISLAVA. Keď obchodná sieť Lidl vyhlásila začiatkom
leta súťaž o deväť nových vozidiel BMW v hodnote 31-tisíc eur za kus, stačilo
jej na to napísať podmienky súťaže, zverejniť ich a reklamou nalákať ľudí, aby
sa do súťaže zapojili.
Na budúci rok takúto súťaž nebude jednoduché vyhlásiť.
Ministerstvo financií potichu navrhlo zaradiť spotrebiteľské súťaže medzi
hazardné hry: ich organizáciu by bolo treba nahlásiť a najmä, usporiadateľ by
musel platiť 15-percentný odvod do rozpočtu, čo je vlastne nová daň.
Napríklad v prípade zmienenej súťaže o BMW by musel
Lidl zaplatiť daň 47-tisíc eur.
Nová daň by sa mala platiť od marca. Obchodníci
upozorňujú, že návrh je pripravovaný netransparentne a nakoniec môže byť
spotrebiteľských súťaží menej.
Čo sa vlastne mení((piano))
Organizátor takzvanej propagačnej súťaže, ako sa volajú
súťaže v obchodoch, ju bude musieť vopred ohlásiť novému Úradu pre reguláciu
hazardných hier. Dnes takáto povinnosť neexistuje.
Po oznámení bude musieť organizátor zložiť kauciu,
akúsi zábezpeku, že je dôveryhodný a výhry naozaj vyplatí. Ministerstvo
navrhuje, aby táto záloha bola vo výške päť percent z rozpočtu na výhry.
Ak by teda išlo na výhry 310-tisíc eur, kaucia by bola
16-tisíc eur. Dnes takúto kauciu organizátori platiť nemusia a dôveryhodnosť
súťaží posudzujú sami spotrebitelia, keď sa rozhodujú, do ktorej sa zapoja.
Čo je propagačná súťaž má podporiť predaj produktov či
služieb, núti zákazníka nakúpiť v obchode alebo si zadovážiť produkt, ide napríklad
o krížovkárske súťaže, súťaže, v ktorých napríklad za každých desať eur dostane
spotrebiteľ zlosovateľný kupón, čitateľské a esemeskové súťaže a podobne,
výhrou môže byť dovolenka či auto.
Po novom nebude možné ani to, aby sa do väčších
spotrebiteľských súťaží zapájali tínedžeri, keďže hazard je povolený až
plnoletým. To ovplyvní napríklad čitateľské súťaže.
Zároveň sa zavádza aj spomínaná nová daň vo výške 15
percent.
Všetky tieto nové pravidlá platia len pre
spotrebiteľské hry, kde sa na výhrach rozdelí viac než dvetisíc eur.
Pôjde tak v podstate o všetky súťaže, ktoré organizujú
stredné a veľké firmy s celoslovenskou pôsobnosťou.
„Dotklo by sa to všetkých výrobcov, a to nielen
potravín, ale aj kozmetiky či tabakových výrobkov, ale aj reťazcov, operátorov
až po médiá,“ upozorňuje šéf Slovenského
združenia pre značkové výrobky
Ľubomír Tuchscher.
Aj obyčajná krížovkárska súťaž, ak by na výhry išlo
viac ako dvetisíc eur, by sa zmenila na hazardnú hru.
Nečakaný návrh
Obchodníci upozorňujú, že ministerstvo financií
pripravilo návrh bez toho, aby o ňom predtým prebehla diskusia.
Zákon o hazardných hrách síce ministerstvo zverejnilo
ešte v máji na pripomienkovanie, ale bolo v ňom vyslovene napísané, že
spotrebiteľské súťaže nie sú hazardnými hrami.
V júli ministerstvo poslalo návrh zákona na
celoeurópske pripomienkovanie Európskej komisii. Muselo to urobiť preto, že ide
o reguláciu hazardu.
V tejto verzii, ktorá je zverejnená na stránke Komisie,
už ministerstvo navrhuje, aby bola spotrebiteľská súťaž považovaná za hazard.
Ministerstvo neodpovedalo na otázky, prečo sa tak
rozhodlo ani koľko peňazí z nových odvodov do štátneho rozpočtu očakáva,
denníku SME dlhodobo na otázky odmieta odpovedať.
„Je pre nás veľkým prekvapením, že takýto zásadný zásah
do štandardného fungovania podnikateľského sektora nebol predmetom
pripomienkovania, ale objavil sa až v materiáli, ktorý ministerstvo predložilo
Európskej komisii,“ vraví Tuchscher.
Vysvetľuje, že spotrebiteľské súťaže sa bežne využívajú
na podporu predaja produktov, z ktorých má štát výnos vo vyššom výbere dane z
pridanej hodnoty.
„Nemožno ich považovať za hazard a ani medzi
patologickými hráčmi nevieme o prípadoch osôb, ktoré by vykazovali známky
spájané s hazardom,“ dodáva Tuchscher.
Budúci týždeň by malo ministerstvo predložiť novelu
zákona na rokovanie s odborármi a na legislatívnu radu vlády. Program rokovaní
už je zverejnený, ale bez dokumentov, nie je teda jasné, ktorú verziu ministerstvo
predloží.
Zníži sa počet súťaží?
Obchodné siete na otázku, ako vnímajú návrh
ministerstva, odpovedali len veľmi neurčito. „K navrhovanej zmene sa budeme
vedieť vyjadriť po jej definitívnom schválení,“ tvrdí hovorca Lidla Tomáš
Bezák.
Prečítajte si tiež:Kažimír chce cenzurovať hazardné hry
na internete
Reťazce naznačujú, že počet spotrebiteľských súťaží sa
zníži, niektoré (najmä menšie) môžu úplne zaniknúť.
Pri súťaži o výhry za 2500 eur by totiž boli len
náklady na odvod a kauciu 500 eur.
„Pri započítaní nákladov na administravívu a na
osobitný odvod sa tieto aktivity môžu stať neatraktívnymi,“ tvrdí Tuchscher.
Podobne to vidí prezident Zväzu obchodu
a podpredseda predstavenstva Coop Jednota Slovensko Martin Katriak.
„Jednak to zvýši administratívne náklady, no ovplyvní
to aj dôveru spotrebiteľov, keďže budú takéto súťaže považované za hazardné
hry,“ vraví.
Katriak
tiež pripomína, že už v roku 2012 ministerstvo financií skúšalo spotrebiteľské
súťaže zmeniť na hazardné hry, ale po rokovaniach od toho upustilo. Už vtedy
bol ministrom financií Peter Kažimír.
Proti sa vtedy postavil aj vtedajší minister
hospodárstva Tomáš Malatinský: „Propagačná súťaž nemá znaky hazardu, patrí
medzi štandardné marketingové nástroje.“
Výherca nezaplatí viac
Nový zákon síce zavádza nové povinnosti pre
organizátorov súťaží a môže ich byť teda menej, ale výhercov neovplyvní. Už
dnes výhercovia platia z vecných výhier nad 350 eur 19-percentnú daň.
Okrem dane musia fyzické osoby z hodnoty výhry platiť
aj zdravotné odvody, pripomína daňová poradkyňa Alica Orda Oravcová.
Iné je to v prípade peňažných výhier, ktoré sú od
platenia daní oslobodené, ide napríklad o výhru v lotérii alebo športových
stávkach.
Zdroj: [18.09.2018; ekonomika.sme.sk; Ekonomika / Slovensko;
00:00; Martina Raábová]
https://ekonomika.sme.sk/c/20917134/kazimir-chce-zdanit-sutaze-o-auta-aj-dovolenky-zmenu-navrhuje-potichu.html