Delia spúšťa nový biznis. Otvára vlastné kaviarne

Nový koncept si firma už vyskúšala. Vidí v ňom potenciál.

MALOOBCHOD 

Nový koncept si firma už vyskúšala. Vidí v ňom potenciál. 

Olívia Lacenová 

Bratislava – V priebehu dva a pol roka sa nový koncept malometrážnych potravín Delia na Slovensku rozrástol na 30 obchodov. Značka, za ktorou stojí finančná skupina Arca Capital, nemieni zostať len pri predaji potravín, ale rozbehne sieť predajní Delia Café. Prvá z nich svoje brány v obchodnom centre Polus otvorí už o mesiac. Odskúšaný koncept Informáciu o tom, že ambíciou značky je aj vytvorenie samostatných kaviarní, avizovali jej zástupcovia už koncom roku 2017. Teraz plány menia na realitu. „Otvorenie kaviarne plánujeme v prvej polovici augusta,“ vyjadrila sa Adriana Janok Sokolská, PR a marketingová manažérka Delia Potravín. Okrem toho má značka v nákupnom centre aj dočasnú predajňu potravín, kde podobne ako v prípade Avionu supluje chýbajúci veľký reťazec. Ani po plánovanom zrušení potravín však zástupcovia Delie neplánujú novú kaviareň s obchodom zlúčiť. Ako ozrejmila Janok Sokolská, nový koncept bude mať s predajňami spoločnú len ponuku produktov na bezprostrednú konzumáciu, napríklad zákusky či chlebíčky. Kapacita na sedenie bude okolo 40 miest. Kaviareň pritom nie je pre spoluzakladateľa a konateľa potravín Jozefa Berka žiadnym neprebádaným územím. Jej fungovanie si už otestoval v prevádzke na Štúrovej ulici v Bratislave, kde v decembri minulého roka sieť otvorila kombináciu obchodu s kaviarňou. Stoly majú zabudované displeje, cez ktoré je možné zavolať obsluhu, priamo zrealizovať objednávku alebo jednoducho surfovať na internete. „Úspešné fungovanie kaviarne na Štúrovej ulici nás utvrdilo v tom, že náš pôvodný zámer bol správny,“ uviedla Janok Sokolská. Dodala, že v pláne je ďalšie rozširovanie počtu kaviarní, ale nie takým masívnym spôsobom ako pri predajniach potravín. Samostatná kaviareň je správnym ťahom aj podľa maloobchodného analytika Ľubomíra Drahovského. „Je to jeden z možných spôsobov upevnenia pozície na trhu,“ skonštatoval Drahovský. Samostatné kaviarne zatiaľ konkurencia nemá v pláne. Väčšina z nich využíva prepojenie kaviarne s obchodom, ktoré sa u nás stáva populárnym. Funguje napríklad i v niektorých prevádzkach aliancie Môj obchod. „Každý obchodník má individuálne nastavený koncept, no niektorí už majú predajne spojené s kaviarňou, pubom, alebo iným typom prevádzky,“ hovorí Martin Krajčovič, hovorca Metro Cash & Carry, pod ktoré značka Môj obchod patrí. Kaviarne sú od začiatku aj súčasťou ponuky prevádzok siete Yeme, ktorá v priebehu roka otvorí novú predajňu na Námestí SNP. Na rozdiel od ostatných Tesco Expres v súčasnosti žiadne kaviarne neprevádzkuje a plány v tomto smere ani nemá. Trend budúcnosti Rozširovanie ponuky obchodov prostredníctvom kaviarní je v zahraničí zaužívaným systémom. „Tento trend sa postupne dostane výraznejšie aj na Slovensko,“ predpokladá Drahovský. Rozhodujúce pre rozvoj tohto systému bude obsadenie dobrých pozícií v nákupných centrách, a to nielen v Bratislave a krajských mestách, ale aj v okresných mestách, ktoré tento trend v prípade úspechu budú nasledovať. Zo sveta je príkladom britská značka Marks & Spencer, ktorá aj počas pôsobenia na Slovensku prevádzkovala okrem kamennej pobočky s oblečením a predajne potravín tiež kaviareň. Nový podnikateľský smer pritom nie je jedinou inováciou, ktorú Delia plánuje. Už dávnejšie firma načrtla aj možnosť realizácie čerpacích staníc pod týmto názvom, a nedávno sa Berko v rozhovore pre HN vyjadril, že jednou z možností, o ktorej uvažuje, sú aj mobilné predajne. Po vyše dvoch rokoch fungovania má firma na konte aj spustenie e-shopu. Je to jeden z možných spôsobov upevnenia pozície na trhu. Ľubomír Drahovský, maloobchodný analytik 


Zdroj: [10.07.2018; Hospodárske noviny; Firmy & Financie; s. 10; Olívia Lacenová]