Dankova nová daň môže výrazne dvihnúť ceny potravín a SNS by ňou získala kontrolu nad ďalšími peniazmi
Dankova nová daň môže výrazne dvihnúť ceny potravín a SNS by ňou získala kontrolu nad ďalšími peniazmi
SNS chce novú daň, ktorej výnos by bol do 200 miliónov eur, tie by sa potom delili na nimi riadenom ministerstve.
SNS chce novú daň, ktorej výnos by bol do 200 miliónov
eur, tie by sa potom delili na nimi riadenom ministerstve.
Šéf SNS Andrej Danko tlačí na to, aby obchodné reťazce
platili zo svojich tržieb špeciálny odvod. Tento nápad predáva tým, že peniaze
pôjdu na podporu predaja domácich výrobkov.
Rozdeľovalo by ich ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré má už dnes pod sebou
veľký balík farmárskych dotácií.
Danko osobitný odvod avizoval už niekoľkokrát. Pred
prázdninami dokonca hovoril, že reťazcom vyhlási obchodnú vojnu, ak nebude na
ich pultoch viac slovenských výrobkov.
A nápad zaviesť osobitný odvod nepriamo spomenul
aj pred pár dňami, keď propagoval dovolenkové poukážky: „Dnes veľa peňazí ide
do spotreby. Obchodné reťazce ich následne vyvážajú von.“
Podrobnosti o novej dani však zatiaľ nepovedal.
Budú to 2 percentá?
Danko už pred voľbami v roku 2016 hovoril
o osobitnej dani z obratu obchodných reťazcov minimálne vo výške 6 %.
To je blízko úrovne marže najväčších obchodníkov. Podľa údajov FinStatu sa
pohybuje niekde okolo 8 %.
Ak by bol odvod 6 %, ukrojil by jej výraznú časť aj za
predpokladu, že by sa reťazce snažili časť nákladov presunúť na dodávateľov.
Na ministerstve financií konkrétne detaily návrhu
zatiaľ nepoznajú, hoci sa už pripravuje štátny rozpočet na budúci
rok. Danko o osobitnom odvode však podľa našich informácií
s ministrom financií Kažimírom už hovoril.
Oficiálne SNS mlčí. „Detaily sú predmetom rokovaní,“
povedala hovorkyňa strany Zuzana Škopcová.
Aktuálne sa v kuloároch hovorí o odvode vo
výške 2 % z tržieb.
Rátajme: Tržby obchodných reťazcov sa pohybujú okolo 8
až 9 miliárd eur ročne. Pri dvojpercentnom odvode by štátu zaplatili okolo 160
až 180 miliónov eur ročne. Ráta sa s tým, že by ho obchodné reťazce
platili už v budúcom roku.
„Stále platí, že Zväz obchodu ministerstvo pôdohospodárstva ani financií do
dnešného dňa neprizvali na žiaden konzultácie, informovanie o odvode,“
hovorí šéf zväzu obchodu
Martin Katriak.
Ak by sa odvod zaviedol, najväčšími platcami by boli
Tesco, Lidl, Kaufland a COOP Jednota, ktoré majú na Slovensku najvyšší
zisk aj tržby.
Pracujú na marketingovom fonde
Správcom peňazí má byť ministerstvo pôdohospodárstva,
ktoré už roky rozdeľuje farmárom dotácie a eurofondy. Matečnej rezort na
tento účel vytvorí marketingový fond, je zjavné, že sa má finančne plniť zo
špeciálneho odvodu obchodných reťazcov.
To by znamenalo, že ministerstvo pôdohospodárstva,
ktoré ročne prerozdelí okolo pol miliardy eur na priame platby farmárom
a riadi veľký eurofondový Program rozvoja vidieka, by rozhodovalo
o ďalších takmer 200 miliónoch eur.
SNS marketingový fond pretlačila už do programového
vyhlásenia vlády s tým, že sa majú z neho propagovať domáce potraviny. Návrh, ako by mal
fond vyzerať a fungovať, by mala zverejniť v októbri.
Pred pár dňami ministerstvo zverejnilo
k marketingovému fondu predbežnú informáciu. Má sa z neho podporovať
odbyt a marketing poľnohospodárskych produktov a potravinárskych výrobkov
vyrobených na Slovensku,
informovať a vzdelávať v tejto oblasti verejnosť, podporovať kultúra
a tradície v regiónoch v nadväznosti na poľnohospodársku prvovýrobu
a potravinársku výrobu.
Ale čo ceny?
Nový špeciálny odvod by zaiste ovplyvnil aj infláciu.
Ani nie tak celkovú, ako potravinovú, ktorá je politicky citlivá, pretože
je verejnosťou vnímaná viac ako napríklad ceny služieb.
V súčasnosti rastú ceny potravín rýchlosťou okolo
4 percent ročne. Ak by reťazce už platili 2-percentný odvod a premietli by
ho do cien v plnej výške, dostala by sa k šiestim percentám.
„Predpokladám, že by to nebolo naplno, korektívne
pôsobí konkurencia a reťazce by mohli zatlačiť aj na dodávateľov, do
potravinovej inflácie sa môže premietnuť v približne polovičnej
výške,“ povedal analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Proti vyšším cenám by teoreticky mohol tlačiť aj fakt,
že časť výrobcov potravín by bola dotovaná práve z nového fondu.
Zdroj: [07.09.2018; dennikn.sk; Ekonomika; 14:39; Mariana
Onuferová]